- Borgmästarens översikt
-
Allmänna motiveringar
- 1 Inledning
- 2 Det allmänna ekonomiska läget och omvärlden
- 3 Läge för tillväxt – Helsingfors stadsstrategi 2021–2025
- 4 Genomförande av strategin – mätare och uppföljning
- 5 Kommun-Helsingfors budgetförslag 2023
- 6 Helsingforskoncernens dottersammanslutningar och koncernstyrning
- 7 Personal
- 8 Beslutsförslag
- 9 Budgetens bindande verkan
- 10 Förklaringar
-
Kommun-Helsingfors
-
Driftsekonomidelen
-
1 Centralförvaltningen
- 1 Centralförvaltningen
- 1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
- 1 20 Revisionsnämnden och revisionskontoret
- 1 30 Stadsstyrelsen
- 1 40 Stadskansliet
-
1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 01 Kostnader för organens verksamhet, till borgmästarens och stadskansliets disposition
- 1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
- 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
- 1 50 04 Centraliserad projektverksamhet, till stadskansliets disposition
- 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
- Affärsverket servicecentralen
- Affärsverket byggtjänsten
- Affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten
- Affärsverket företagshälsan
-
1 Centralförvaltningen
- 2 Fostrans- och utbildningssektorn
- 3 Stadsmiljösektorn
- 4 Kultur- och fritidssektorn
- Resultaträkningsdelen
-
Investeringsdelen
- Investeringsdelen
- 8 01 Fast egendom
- 8 02 Byggnader
- 8 03 Gator och trafikleder
- 8 04 Parker och idrottsområden
- 8 05 Grundanskaffning av lös egendom
- 8 06 Värdepapper
- 8 07 Övrig kapitalhushållning
- 8 08 Infrastrukturbyggande i projektområden, till stadsstyrelsens disposition
- 8 09 Stadsförnyelse, till stadsmiljönämndens disposition
- 8 10 Stora trafikprojekt, till stadsmiljönämndens disposition
- Finansieringsdelen
- Fonder
-
Driftsekonomidelen
- Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Helsingfors
-
Bilagor till budgeten Kommun-Helsingfors
- 1. Understödsanslag och understödsmässiga ersättningsanslag i 2023 års budget
- 2. Specifikation av medlemsavgifterna i 2023 års budget
- 3. Dottersammanslutningar och -stiftelser inom koncernen
- 4. Investeringsprogram för åren 2023–2032
- 5. Byggnadsprogram för husbyggnadsprojetk för åren 2023–2032
- 6. Byggprogram för grundberedningsprojekt 2023 – 2025
- 7. Byggprogram för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn €)
- 8. Byggprogrammet för parker och idrottsområden 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 9. Byggprogrammet för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 10. Byggprogrammet för stadsförnyelseområden och stora trafikprojekt 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 11. Hyres- och aktieobjekt, planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt under åren 2023–2032
- 12. Investeringar vid affärsverket HST 2023–2032
- 13. Upptagna lån
- 14. Helsingfors klimatbudget
- Bilagor till budgeten Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Behandlingen av budgeten och ekonomiplanen i stadsfullmäktige
- Nyckeltal för budgetförslaget 2023
5 10 02 HUS-sammanslutningen
1 000 € | Förbrukning 2021 | Budget 2022 | Prognos 2022 | Förslag 2023 | Budget 2023 | Ekonomi- plan 2024 | Ekonomi- plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | |||||||
Utgifter sammanlagt | 689 441 | 731 820 | 732 600 | 767 000 | 767 000 | 782 340 | 797 987 |
Verksamhetsbidrag | −689 441 | −731 820 | −732 600 | −767 000 | −767 000 | −782 340 | −797 987 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −689 441 | −731 820 | −732 600 | −767 000 | −767 000 | −782 340 | −797 987 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −689 441 | −731 820 | −732 600 | −767 000 | −767 000 | −782 340 | −797 987 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | |||||||
Utgifter | 6,1 | 0,1 | 4,8 | 4,8 | 2,0 | 2,0 |
HUS-sammanslutningen har grundats genom ett avtal mellan Nylands välfärdsområden och Helsingfors stad (grundavtalet) i enlighet med lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland. Grundavtalet godkändes av Helsingfors stadsfullmäktige 27.4.2022. Grundavtalet fastställer bland annat strukturen, förvaltningsformen, styrelsens sammansättning, ägarstyrningens struktur och finansieringsmodellen för HUS-sammanslutningen. HUS-sammanslutningen finansieras av Helsingfors stad och Nylands välfärdsområden. Sammanslutningens stämma beslutar om HUS-sammanslutningens budget. Detta budgetmoment framställer Helsingfors stads finansiering till HUS-sammanslutningen. Finansieringens fördelning kan preciseras i social-, hälsovårds- och räddningsnämndens resultatbudget utifrån budgetbeslutet av sammanslutningens stämma.