1 20 Revisionsnämnden och revisionskontoret
1 000 € | Förbrukning 2021 | Budget 2022 | Prognos 2022 | Förslag 2023 | Budget 2023 | Ekonomi- plan 2024 | Ekonomi- plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Utgifter sammanlagt | 1 819 | 2 001 | 1 977 | 2 059 | 2 059 | 2 059 | 2 059 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −1 816 | −1 996 | −1 972 | −2 054 | −2 054 | −2 054 | −2 054 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −1 816 | −1 996 | −1 972 | −2 054 | −2 054 | −2 054 | −2 054 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −1 816 | −1 996 | −1 972 | −2 054 | −2 054 | −2 054 | −2 054 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | 44,2 | ||||||
Utgifter | 10,0 | −1,2 | 2,9 | 2,9 |
Centrala prioritetsområden i budgeten 2023 och sammandrag
Revisionsnämndens och revisionskontorets viktigaste prioritetsområden år 2023 är att:
- producera högklassiga utvärderings- och granskningstjänster och tjänster med anknytning till övervakningen av redogörelserna för bindningar
- värna om personalens välbefinnande
- sköta ekonomin ansvarsfullt
Beskrivning av verksamheten
Revisionsnämndens uppgift är att organisera granskningen av stadens förvaltning och ekonomi samt utvärderingen. För sin revisionsuppgift har nämnden delats upp i två kommittéer. Revisionskontorets centrala uppgifter är att hjälpa revisionsnämnden att å ena sidan bedöma huruvida de mål som fullmäktige satt upp har nåtts och huruvida verksamheten är ordnad på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt och å andra sidan övervaka redogörelserna för bindningar. Dessutom biträder revisionskontoret stadens revisor vid den lagstadgade revisionen.
Förändringar i omvärlden 2023
Reformen av social- och hälsovården samt räddningsväsendet, som infaller under budgetåret, och övriga ändringar i stadens organisation, omvärld och datasystem och stadskoncernen beaktas i revisionen, utvärderingen och övervakningen av redogörelserna för bindningar.
Genomförande av stadsstrategin
Smarta Helsingfors leds med data och digitala underlag
Revisionsnämnden betjänar fullmäktiges strategiska styrning genom att ta fram sådana utvärderingsdata som avses i kommunallagen för fullmäktige i form av en utvärderingsberättelse. Syftet med utvärderingsverksamheten är att ta fram nyttiga data om huruvida de mål som fullmäktige satt upp nås och huruvida verksamheten är ordnad på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt. Stadsstrategin för åren 2021–2025 styr fokus i revisionsnämndens utvärderingsverksamhet. Utvärderingen genomförs i enlighet med verksamhetsplanen för fullmäktigeperioden och de årliga utvärderingsplanerna, och riktas under fullmäktigeperioden till alla huvudpunkter i stadsstrategin.
Revisionskontoret genomför sin biträdande revision planmässigt i samarbete med stadens revisor. Syftet med revisionsverksamheten är att ta fram data bland annat om lagenligheten i stadens verksamhet och främja den allmänna pålitligheten i skötseln av stadens ekonomi.
Syftet med redogörelserna för bindningar är att främja öppenhet och transparens i stadens beslutsfattande. Övervakningen av bindningar stöder för sin del Helsingfors mål att vara en öppen stad.
Kvaliteten på utvärderings- och revisionsservicen och övervakningen av redogörelserna för bindningar följs upp årligen och verksamheten utvecklas utifrån den respons som kommit in. Den årliga uppföljningen av kundnöjdheten utnyttjas då verksamheten utvecklas planmässigt. Målet är att revisionskontorets kundnöjdhet bevaras på en hög nivå.
Revisionskontoret fortsätter att genomgående utnyttja elektroniska verktyg i utvärderings- och revisionsarbetet och övervakningen av redogörelserna för bindningar. Revisionskontoret satsar på att utveckla personalens digitala färdigheter.
Ett Helsingfors som är attraktivt för personalen
Målet för revisionskontorets personalledning är kompetenta, motiverade och välmående anställda. Regelbundna personalenkäter används för att följa upp i vilken grad målet nås. Deras resultat utnyttjas i verksamhetsutvecklingen.
En ansvarsfull ekonomi som grund för hållbar tillväxt
Revisionskontoret sköter sin ekonomi ansvarsfullt så att det bindande anslag för driftsekonomin som reserverats för extern revision i budgeten inte överskrids. Revisionskontoret främjar en ansvarsfull skötsel av stadens ekonomi genom att ta fram revisions- och utvärderingsdata av hög kvalitet. Revisionskontoret vill förbättra produktiviteten bland annat genom att vinnlägga sig om kvaliteten på sitt arbete, personalens välbefinnande och en ansvarsfull anslagsförbrukning. Verksamheten organiseras så att kärnprocesserna fortsättningsvis upptar största delen av arbetstiden.
Revisionsnämnden förverkligar stadsstrategin genom att organisera revisionen av Helsingfors stad och koncernsammanslutningarna så att den sker kostnadseffektivt och högklassigt i enlighet med de bestämmelser och föreskrifter som gäller för revisionen, liksom också god revisionssed. År 2023 börjar en ny avtalsperiod för Helsingfors stads revisionstjänster, och den bygger på en konkurrensutsättning i revisionskontorets regi. Ett beslut om upphandling av revisionstjänster bereds för behandling i revisionsnämnden och vidare i fullmäktige under våren 2023. Vid organiseringen av revisionen beaktas de ändringar som skett inom stadens organisation. Som revisorer för sammanslutningarna inom stadskoncernen fortsätter samma revisorer som år 2022. Konkurrensutsättningen av revisionstjänsterna för dottersammanslutningarna inleds hösten 2023.
Verksamhetsmål i budgeten
Revisionsnämnden och revisionskontoret har ett bindande verksamhetsmål. De övriga målen beskrivs i tabellen Prestationsmål och ekonomiska mål.
Ekonomisk hållbarhet
Produktivitet
Utvecklingen av revisionsverksamhetens produktivitet påverkas åtminstone av det nya kollektivavtalet, inledningen av en ny revisionsavtalsperiod och en ökning av datasystemskostnaderna. Under ekonomiplaneperioden 2023–2025 söks produktivitetstillväxt genom effektivisering av lokalanvändningen. I revisionskontorets produktivitetsindex består avkastningsindex av arbetsinsatserna, arbetets kvalitetsfaktorer och personalfaktorer. Input-index utgörs av omkostnaderna deflaterade med prisindex för offentliga utgifter (allmän förvaltning i kommunalekonomin).
Enhetskostnader
Revisionskontorets enhetskostnader beskriver dagspriset för biträdande revision, utvärdering och bindningskontroll som revisionskontoret utför.
Övriga ändringar i den ekonomiska omvärlden
Under budgetåret görs ändringar inom stadens organisation. Även social- och hälsovårdsreformen infaller under budgetåret. Dessutom ska revisionen konkurrensutsättas under perioden. De här ändringarna beräknas ha konsekvenser för de kostnader som orsakas av revisionen.
Bedömning av budgetens effekter
Vid beredningen av budgetförslaget för revisionsnämnden och revisionskontoret har effekterna granskats ur olika synvinklar. Dessutom kan revisionsnämndens utvärderingsverksamhet gälla effekterna av stadens verksamhet. Revisionsnämnden utvärderar årligen teman som har att göra med exempelvis stadsbornas hälsa och välbefinnande. Effekterna bedöms också i fortsättningen inom ramen för den utvärderingsplan som revisionsnämnden godkänner årligen.
Personalplan
Revisionskontoret strävar efter att bevara antalet vakanser och strukturen på en nivå som är ändamålsenlig med tanke på kontorets uppgifter. Under ekonomiplaneperioden görs det satsningar på planmässig utveckling av chefsarbetet och personalens kompetens.
Mål som granskas vid budgetuppföljningen
Bindande verksamhetsmål
Strategiskt prioritetsområde | Mål | Mätare | Koppling till program i strategin |
SEKTORNS MÅL | |||
Smarta Helsingfors leds med data och digitala underlag. | Revisionsnämndens utvärderingsverksamhet gäller utvärdering av hur stadsstrategin genomförts. | Minst 75 procent (2022: 73) av de årligen varierande temana i revisionsnämndens utvärderingsplan (exkl. målutvärderingar, uppföljning av genomslagskraften och ekonomisk utvärdering) hänför sig till utvärdering av stadsstrategins riktlinjer eller mål. | - |
Prestationsmål och ekonomiska mål
Prestationer
2021 | 2022 | Prognos 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Prestationsmål | ||||||
Utvärderingsberättelsen färdigställs senast | 13.4. | 20.4. | 12.4. | 19.4. | 17.4. | 18.4. |
Revisionsberättelsen ges senast | 30.4. | 30.4. | 29.4. | 30.4. | 30.4. | 30.4. |
Verksamhetens omfattning | ||||||
Revisionsdagar per räkenskapsår, utfall för den externa revisorns revisionsdagar | 382 | 370 | 391 | 370 | 370 | 370 |
Personalplan
2021 | 2022 | Prognos 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Andvändning av personal | ||||||
Antal anställda | 16 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Årsverken (egen personal) | 15,9 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 |
Nyckeltal som beskriver produktiviteten
Produktivitetsmätare
2021 | 2022 | Prognos 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Produktivitetsindex, Produktivitet År 2021 = 100 | 100,0 | 94,6 | 98,7 | 97,7 | 98,2 | 98,7 |
Utveckling i kostnaderna per enhet
2021 | 2022 | Prognos 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pris för en revisionsdag, euro/dag | 483 | 518 | 512 | 512 | 510 | 508 |
Ändring i procent i enhetskostnaderna
2021 | 2022 | Prognos 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
-1,4 | 7,1 | 6,0 | 0 | −0,4 | −0,4 |
Mätare för lokalanvändningen
2021 | 2022 | Prognos 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lokalandvändning | ||||||
Lokaler, m2 | 602 | 602 | 602 | 602 | 450 | 450 |