1 20 Tarkastuslautakunta ja -virasto
1 000 € | Käyttö 2021 | Talous- arvio 2022 | Ennuste 2022 | Ehdotus 2023 | Talous- arvio 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Menot yhteensä | 1 819 | 2 001 | 1 977 | 2 059 | 2 059 | 2 059 | 2 059 |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −1 816 | −1 996 | −1 972 | −2 054 | −2 054 | −2 054 | −2 054 |
Poistot | |||||||
Tilikauden tulos | −1 816 | −1 996 | −1 972 | −2 054 | −2 054 | −2 054 | −2 054 |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −1 816 | −1 996 | −1 972 | −2 054 | −2 054 | −2 054 | −2 054 |
Muutos, % | |||||||
Tulot | 44,2 | ||||||
Menot | 10,0 | −1,2 | 2,9 | 2,9 |
Talousarvion 2023 keskeiset painopisteet ja tiivistelmä
Tarkastuslautakunnan ja -viraston keskeisimmät painopisteet vuonna 2023 ovat:
- laadukkaiden arviointi- ja tarkastuspalvelujen sekä sidonnaisuuksien valvontaan liittyvien palvelujen tuottaminen
- henkilöstön työhyvinvoinnista huolehtiminen
- talouden hoitaminen vastuullisesti
Toiminnan kuvaus
Tarkastuslautakunnan tehtävänä on kaupungin hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin järjestäminen. Arviointitehtäväänsä varten lautakunta on jakautunut kahteen toimikuntaan. Tarkastusviraston keskeisimpinä tehtävinä on avustaa tarkastuslautakuntaa valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisen ja toiminnan tuloksellisen ja tarkoituksenmukaisen järjestämisen arvioinnissa sekä sidonnaisuusilmoitusten valvonnassa. Lisäksi tarkastusvirasto avustaa kaupungin tilintarkastajaa lakisääteisessä tilintarkastuksessa.
Toimintaympäristön muutokset 2023
Talousarviovuodelle ajoittuva sotepe-uudistus ja muut kaupungin organisaatiorakenteessa, toimintaympäristössä, tietojärjestelmissä sekä kaupunkikonsernissa tapahtuvat muutokset otetaan huomioon tilintarkastuksen, arvioinnin ja sidonnaisuusilmoitusten valvonnan toteuttamisessa.
Kaupunkistrategian toteuttaminen
Älykästä Helsinkiä johdetaan tiedolla ja digitalisaatiota hyödyntäen
Tarkastuslautakunta palvelee valtuuston strategisia ohjaustarpeita tuottamalla valtuustolle kuntalaissa tarkoitettua arviointitietoa arviointikertomuksen muodossa. Arviointitoiminnan tavoitteena on tuottaa hyödyllistä tietoa valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisesta ja toiminnan tuloksellisesta ja tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä. Kaupunkistrategia vuosille 2021–2025 ohjaa tarkastuslautakunnan arviointitoiminnan kohdentumista. Arviointia toteutetaan toimikauden kattavan toimintasuunnitelman ja vuotuisten arviointisuunnitelmien mukaisesti kohdentaen arviointia valtuustokauden aikana kaupunkistrategian kaikkiin pääkohtiin.
Tarkastusviraston suorittama avustava tilintarkastus tehdään suunnitelmallisesti yhteistyössä kaupungin tilintarkastajan kanssa. Tarkastustoiminnan tehtävänä on tuottaa tietoa kaupungin toiminnasta muun muassa laillisuuden näkökulmasta ja edistää taloudenhoidon yleistä luotettavuutta.
Sidonnaisuusilmoitusten tarkoituksena on kaupungin päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen. Sidonnaisuuksien valvonta tukee omalta osaltaan kaupungin tavoitetta olla avoin Helsinki.
Arviointi- ja tarkastuspalvelujen sekä sidonnaisuusilmoitusten valvonnan laatua seurataan vuosittain ja toimintaa kehitetään saadun palautteen perusteella. Vuosittaista asiakastyytyväisyysseurantaa hyödynnetään toiminnan suunnitelmallisessa kehittämisessä. Tavoitteena on, että viraston asiakastyytyväisyys säilyy korkealla tasolla.
Tarkastusvirastossa jatketaan sähköisten työvälineiden laajamittaista hyödyntämistä arviointi- ja tarkastustyössä sekä sidonnaisuusilmoitusten valvonnassa. Henkilöstön digiosaamisen kehittämiseen panostetaan.
Henkilöstölle vetovoimainen Helsinki
Tarkastusviraston henkilöstöjohtamisen tavoitteena on osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö. Tavoitteen toteutumista seurataan säännöllisesti toteutettavin henkilöstökyselyin ja niiden tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.
Vastuullinen talous kestävän kasvun perusta
Tarkastusviraston taloutta hoidetaan vastuullisesti siten, että ulkoiselle tarkastukselle talousarviossa varattu käyttötalouden sitova määräraha ei ylity. Kaupungin vastuullista taloudenpitoa edistetään tuottamalla laadukasta tarkastus- ja arviointitietoa. Tarkastusvirasto pyrkii parantamaan tuottavuutta muun muassa huolehtimalla työnsä laadusta, henkilöstön työhyvinvoinnista ja vastuullisesta määrärahojen käytöstä. Toiminta järjestetään siten, että ydinprosesseihin kohdistuvan työajan osuus säilyy nykyisellä korkealla tasolla.
Tarkastuslautakunta toteuttaa kaupunkistrategiaa järjestämällä Helsingin kaupungin ja konserniyhteisöjen tilintarkastuksen kustannustehokkaasti ja laadukkaasti tilintarkastusta koskevien säädösten ja määräysten sekä hyvän tilintarkastustavan mukaisesti. Vuonna 2023 alkaa kaupungin tilintarkastuspalveluiden uusi sopimuskausi, joka perustuu viraston valmistelemaan kilpailutukseen. Kaupungin tilintarkastuspalvelujen hankintaa koskeva päätös valmistellaan tarkastuslautakunnan käsittelyyn ja edelleen valtuuston päätettäväksi kevätkaudella 2023. Tilintarkastuksen järjestämisessä otetaan huomioon kaupungin organisaatiossa tapahtuneet muutokset. Kaupunkikonserniin kuuluvien yhteisöjen tilintarkastajina jatkavat samat tilintarkastajat kuin vuonna 2022. Tytäryhteisöjen tilintarkastuspalvelujen kilpailutus käynnistyy syksyllä 2023.
Talousarvion toiminnan tavoitteet
Tarkastuslautakunnalla ja -virastolla on yksi sitova toiminnan tavoite. Muut toiminnan tavoitteet on kuvattu Suorite- ja taloustavoitteet -taulukossa.
Taloudellinen kestävyys
Tuottavuus
Tarkastustoiminnan tuottavuuden kehitykseen vaikuttavat ainakin uusi työehtosopimus, tilintarkastussopimuskauden vaihdos ja tietojärjestelmäkustannusten kasvu. Taloussuunnitelmakaudella 2023–2025 tuottavuuskasvua haetaan tilojen käyttöä tehostamalla. Tarkastusviraston tuottavuusindeksissä tuotosindeksi muodostuu työpanoksista, työn laatutekijöistä ja henkilöstötekijöistä. Panosindeksissä toimintamenot on deflatoitu julkisten menojen hintaindeksillä (kuntatalouden yleishallinto).
Yksikkökustannukset
Tarkastusviraston yksikkökustannus kuvaa viraston suorittaman avustavan tilintarkastuksen, arvioinnin ja sidonnaisuusvalvonnan päivähintaa.
Muut talouden toimintaympäristön muutokset
Talousarviovuodelle ajoittuu muutoksia kaupungin organisaatiossa sekä sotepe-uudistuksen toteutuminen. Kaudelle ajoittuu myös tilintarkastuksen kilpailuttaminen. Näillä muutoksilla ennakoidaan olevan vaikutuksia tilintarkastuksesta aiheutuviin kustannuksiin.
Talousarvion vaikutusten arviointi
Tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvioehdotuksen valmistelun yhteydessä vaikutuksia on tarkasteltu eri näkökulmista. Lisäksi tarkastuslautakunnan arviointitoiminta voi kohdistua kaupungin toiminnan vaikutuksiin. Tarkastuslautakunta arvioi vuosittain aiheita, jotka liittyvät esimerkiksi kaupunkilaisten terveyteen ja hyvinvointiin. Vaikutuksia tarkastellaan jatkossakin tarkastuslautakunnan vuosittain hyväksymän arviointisuunnitelman puitteissa.
Henkilöstösuunnitelma
Viraston vakanssien määrä ja rakenne pyritään säilyttämään nykyisellä tehtävien hoidon kannalta tarkoituksenmukaisella tasolla. Taloussuunnitelmakaudella panostetaan suunnitelmalliseen esihenkilöosaamisen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.
Talousarvion seurannassa tarkasteltavat tavoitteet
Sitovat toiminnan tavoitteet
Strategian painopiste | Tavoite | Mittari(t) | Kytkeytyminen strategian ohjelmiin |
Toimialan tavoite | |||
Älykästä Helsinkiä johdetaan tiedolla ja digitalisaatiota hyödyntäen | Tarkastuslautakunnan arviointitoiminta kohdistuu kaupunkistrategian toteutumisen arviointiin. | Tarkastuslautakunnan arviointisuunnitelmaan sisältyvistä vuosittain vaihtuvista aiheista (pois lukien tavoitearvioinnit, vaikuttavuuden seuranta ja talouden arviointi) vähintään 75 prosenttia (2022: 73) liittyy kaupunkistrategiassa asetettujen linjausten tai tavoitteiden arviointiin. | - |
Suorite- ja taloustavoitteet
Suoritteet
2021 | 2022 | Ennuste 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Suoritetavoitteet | ||||||
Arviointikertomus valmistuu pvm. mennessä | 13.4. | 20.4. | 12.4. | 19.4. | 17.4. | 18.4. |
Tilintarkastuskertomus annetaan pvm. mennessä | 30.4. | 30.4. | 29.4. | 30.4. | 30.4. | 30.4. |
Toiminnan laajuustiedot | ||||||
Tilintarkastuspäivät per tilivuosi, ulkoisen tilintarkastajan toteutuneet tarkastuspäivät | 382 | 370 | 391 | 370 | 370 | 370 |
Henkilöstösuunnitelma
2021 | 2022 | Ennuste 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Henkilöstön käyttö | ||||||
Henkilöstön määrä | 16 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Henkilötyövuodet (oma henkilöstö) | 15,9 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 |
Tuottavuutta kuvaavat tunnusluvut
Tuottavuusmittari
2021 | 2022 | Ennuste 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tuottavuusindeksi, Tuottavuus 2021 = 100 | 100,0 | 94,6 | 98,7 | 97,7 | 98,2 | 98,7 |
Yksikkökustannusten kehitys
2021 | 2022 | Ennuste 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tarkastuspäivän hinta, euroa/pv | 483 | 518 | 512 | 512 | 510 | 508 |
Prosenttimuutos yksikkökustannuksissa
2021 | 2022 | Ennuste 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
-1,4 | 7,1 | 6,0 | 0 | −0,4 | −0,4 |
Tilankäytön mittarit
2021 | 2022 | Ennuste 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tilan käyttö | ||||||
Tilat, m2 | 602 | 602 | 602 | 602 | 450 | 450 |