- Pormestarin katsaus
-
Yleisperustelut
- 1 Johdanto
- 2 Yleinen taloustilanne ja toimintaympäristö
- 3 Kasvun paikka – Helsingin kaupunkistrategia 2021–2025 – valinnat, ohjelmat ja painopisteet
- 4 Strategian toteutuminen – mittarit ja seuranta
- 5 Kunta-Helsingin talousarvioehdotus 2023
- 6 Helsinki-konsernin tytäryhteisöt ja konserniohjaus
- 7 Henkilöstö
- 8 Päätösehdotukset
- 9 Talousarvion sitovuus
- 10 Selityksiä
-
Kunta-Helsinki
-
Käyttötalousosa
-
1 Keskushallinto
- 1 Keskushallinto
- 1 10 01 Vaalien järjestäminen, keskusvaalilautakunnan käytettäväksi
- 1 20 Tarkastuslautakunta ja -virasto
- 1 30 Kaupunginhallitus
- 1 40 Kaupunginkanslia
-
1 50 Keskitetysti maksettavat menot
- 1 50 Keskitetysti maksettavat menot
- 1 50 01 Toimielinten toimintakustannukset, pormestarin ja kaupunginkanslian
- 1 50 02 Keskitetysti maksettavat henkilöstömenot, kaupunginkanslian käytettäväksi
- 1 50 03 Maksuosuudet, korvaukset ja jäsenmaksut, kaupunginkanslian käytettäväksi
- 1 50 04 Keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi
- 1 50 05 Työmarkkinatuen kuntaosuus, kaupunginkanslian käytettäväksi
- Palvelukeskusliikelaitos
- Rakentamispalveluliikelaitos
- Taloushallintopalveluliikelaitos
- Työterveysliikelaitos
-
1 Keskushallinto
- 2 Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
- 3 Kaupunkiympäristön toimiala
- 4 Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
- Tuloslaskelmaosa
-
Investointiosa
- Investointiosa
- 8 01 Kiinteä omaisuus
- 8 02 Rakennukset
- 8 03 Kadut ja liikenneväylät
- 8 04 Puistot ja liikunta-alueet
- 8 05 Irtaimen omaisuuden perushankinta
- 8 06 Arvopaperit
- 8 07 Muu pääomatalous
- 8 08 Projektialueiden infrarakentaminen, kaupunginhallituksen käytettäväksi
- 8 09 Kaupunkiuudistus, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi
- 8 10 Suuret liikennehankkeet, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi
- Rahoitusosa
- Rahastot
-
Käyttötalousosa
- Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
- Helsinki
-
Talousarvion liitteet Kunta-Helsinki
- 1. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvät avustusmäärärahat ja avustuksenluonteiset korvausmäärärahat
- 2. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvien jäsenmaksujen erittel
- 3. Konserniin kuuluvat tytäryhteisöt ja -säätiöt
- 4. Investointiohjelma vuosiksi 2023–2032
- 5. Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelma vuosiksi 2023–2032
- 6. Esirakentamishankkeiden rakentamisohjelma 2023 – 2025
- 7. Katujen ja liikenneväylien rakentamisohjelma vuosiksi 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 8. Puistojen ja liikunta-alueiden rakentamisohjelma vuosiksi 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 9. Projektialueiden infrarakentaminen 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 10. Kaupunkiuudistusalueiden ja suurten liikennehankkeiden rakentamisohjelma 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 11. Vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevat uudis- ja peruskorjaushankkeet vuosina 2023–2032
- 12. HKL -liikelaitoksen investoinnit 2023–2032
- 13. Ottolainat
- 14. Helsingin ilmastobudjetti
-
Talousarvion liitteet Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
- 1. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvät avustusmäärärahat ja avustuksenluonteiset korvausmäärärahat
- 2. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvien jäsenmaksujen erittely
- 3. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen investoinnit 2023–2027
- 4. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia 2023–2025
- Talousarvion ja taloussuunnitelman käsittely kaupunginvaltuustossa
- Talousarvioehdotuksen 2023 avainlukuja
Talousarvioehdotuksen 2023 avainlukuja
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Väestökehitys (Helsingin kaupungin väestöennuste 2022) | ||||||
Koko väestö | 656 920 | 658 457 | 662 376 | 669 126 | 675 898 | 682 676 |
Muutos-% | 0,23 | 0,60 | 1,02 | 1,01 | 1,00 | |
1-6-vuotiaat | 38 223 | 37 156 | 36 959 | 37 002 | 37 237 | 37 854 |
Muutos-% | -2,79 | -0,53 | 0,12 | 0,64 | 1,66 | |
7-15-vuotiaat | 54 887 | 56 065 | 56 975 | 57 767 | 58 004 | 57 771 |
Muutos-% | 2,15 | 1,62 | 1,39 | 0,41 | -0,40 | |
16-18-vuotiaat | 16 665 | 17 327 | 17 640 | 17 998 | 18 603 | 19 180 |
Muutos-% | 3,97 | 1,81 | 2,03 | 3,36 | 3,10 | |
19-64-vuotiaat | 426 340 | 425 053 | 426 340 | 430 048 | 433 664 | 437 232 |
Muutos-% | -0,30 | 0,30 | 0,87 | 0,84 | 0,82 | |
Yli 65-vuotiaat | 114 306 | 115 982 | 117 704 | 119 514 | 121 542 | 123 755 |
Muutos-% | 1,47 | 1,48 | 1,54 | 1,70 | 1,82 | |
Yli 75-vuotiaat | 50 646 | 53 294 | 56 031 | 58 581 | 60 870 | 62 660 |
Muutos-% | 5,23 | 5,14 | 4,55 | 3,91 | 2,94 | |
Työllisyys Helsingissä (Tilastokeskus, työvoimatutkimus) | ||||||
Työllisyysaste, % | 72,3 | 74,1 | 76,5 | |||
Työlliset | 326 700 | 342 900 | 358 400 | |||
Työttömyys Helsingissä (TEM) | ||||||
Työttömyysaste, % | 14,6 | 11,2 | 10,8 | |||
Työttömät (kesäkuu) | 61 892 | 49 609 | 38 146 | |||
Pitkäaikaistyöttömät | 12 381 | 21 203 | 16 813 | |||
Työllisyys vuoden 2022 arvio on neljännesvuosien liukuva vuosikeskiarvo ajalta 2022/I-2022/II | ||||||
Asuntotuotanto | 7 280 | 7 105 | 7 000 | 8 000 | 8 000 | 8 000 |
TP 2021 | TA 2022 | ENN 2022 | TA 2023 | TS 2024 | TS 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Toimintamenot, M€ | 5 027 | 5 041 | 5 154 | 2 816 | 2 906 | 2 969 |
Toimintamenot, M€ | 2 768 | 2 859 | 2 941 | |||
Toimintakate, M€ | -3 556 | -3 846 | -3 869 | -1 489 | -1 563 | -1 611 |
Verotulot yhteensä, M€ | 3 829 | 3 770 | 4 050 | 1 960 | 1 740 | 1 810 |
Valtionosuudet yhteensä, M€ | 330 | 366 | 374 | 186 | 218 | 251 |
Valtion rahoitus M€ | 2 592 | 2 684 | 2 766 | |||
Vuosikate, M€ | 757 | 397 | 649 | 786 | 513 | 561 |
Bruttoinvestoinnit, M€ | 890 | 874 | 876 | 893 | 830 | 813 |
Lainakanta, M€ | 913 | 950 | 948 | 996 | 1 184 | 1 362 |
Lainakanta, €/asukas | 1 387 | 1 434 | 1 431 | 1 489 | 1 752 | 1 996 |
Investointien tulorahoitus-% | 88 | 46 | 75 | 89 | 63 | 70 |
* Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala