8 10 Suuret liikennehankkeet, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi
1 000 € | Käyttö 2021 | Talous- arvio 2022 | Ehdotus 2023 | Talous- arvio 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Tulot | ||||||
Menot | 56 785 | 163 500 | 139 600 | 139 600 | 91 800 | 44 800 |
Netto | −56 785 | −163 500 | −139 600 | −139 600 | −91 800 | −44 800 |
Ylitykset | ||||||
Muutos, % | ||||||
Tulot | ||||||
Menot | 187,9 | −14,6 | −14,6 | −34,2 | −51,2 |
1 000 € | Käyttö 2021 | Talous- arvio 2022 | Ehdotus 2023 | Talous- arvio 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Menot | ||||||
81001 Kruunusillat | 41 366 | 99 400 | 75 600 | 75 600 | 74 500 | 42 500 |
Ylitykset | ||||||
8100101 Perushanke | 12 117 | 33 300 | 28 000 | 28 000 | 15 600 | 9 600 |
8100102 Liittyvä esirakentaminen | 11 389 | 28 300 | 16 600 | 16 600 | 25 600 | 13 700 |
8100103 Liittyvät kadut ja liikenneväylät | 17 859 | 37 800 | 31 000 | 31 000 | 33 300 | 19 200 |
81002 Kalasatama-Pasila | 15 154 | 50 900 | 43 500 | 43 500 | 8 600 | 1 500 |
Ylitykset | ||||||
8100201 Liittyvä esirakentaminen | 7 594 | 10 500 | 2 900 | 2 900 | 400 | 0 |
8100202 Liittyvät kadut ja liikenneväylät | 7 560 | 40 400 | 40 600 | 40 600 | 8 200 | 1 500 |
81003 Sörnäistentunneli | 265 | 13 200 | 20 500 | 20 500 | 8 700 | 800 |
Ylitykset | ||||||
8100301 Sörnäistentunneli | 265 | 13 200 | 20 500 | 20 500 | 8 700 | 800 |
8 10 Suuret liikennehankkeet, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi
Suuriin liikennehankkeisiin on osoitettu 139,6 miljoonaa euroa vuodelle 2023, 91,8 miljoonaa euroa vuodelle 2024 ja 44,8 miljoonaa euroa vuodelle 2025. Määräraha mahdollistaa taloussuunnitelmakaudella käynnissä olevat raideliikennehankkeet; Kruunusillat hankekokonaisuuden ensimmäisen vaiheen, Kalasatamasta Pasilaan johtavan raitiotien sekä Sörnäistentunnelin pohjoisen suuaukon rakentamisen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen yhteydessä.
Suurien liikennehankkeiden määrärahatarpeet ovat ohjelmakaudella merkittävät. Perushankkeen lisäksi raidehankkeiden yhteydessä toteutetaan ns. liittyviä hankkeita, jotka ovat joko ratatöiden edellytysinvestointeja tai kokonaistaloudellisesti edullisia toteuttaa raitiotieurakan yhteydessä. Liittyvät hankkeet ovat esirakentamista, liikennejärjestelyjä, jalankulun ja pyöräilyn verkoston täydennyksiä, siltojen peruskorjausta/uusimista tai asuntotuotantoa palvelevia katuyhteyksiä.
10-vuotiskaudella on käynnistymässä Kruunusillat raitiotien jatko Jätkäsaareen, Vantaan raitiotien Helsingin osuus ja Länsi-Helsingin raitiotiehanke sekä Viikki-Malmin raitiotie vuodesta 2028 alkaen.
8 10 01 Kruunusillat
Kruunusillat -hankekokonaisuudelle vuodelle 2023 on osoitettu määrärahaa 75,6 miljoonaa euroa, 74,5 miljoonaa euroa vuodelle 2024 ja 42,5 miljoonaa euroa vuodelle 2025.
Perushanke
Kruunusillat -määrärahalla toteutetaan uusi raitiotie- sekä jalankulku- ja pyöräily-yhteys Laajasalosta Hakaniemeen Korkeasaaren ja Kalasataman (Nihti) kautta. Toteuttamiskustannuksiin osallistuu Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy joukkoliikenteen kustannusosuudella. Kruunusillat -hankkeen hankesuunnitelma hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 31.8.2016 ja enimmäishinnan korotus 25.8.2021. Hanke on jaettu kahteen osaprojektiin. Molempien osaprojektien rakentaminen alkoi vuonna 2021, ja yhteyden avaaminen liikenteelle on mahdollista vuonna 2027.
Liittyvä esirakentaminen
Hakaniemen alueella tehdään tarvittavia johtosiirtoja, ruoppauksia ja täyttöjä sekä rantamuurirakenteita, jotka mahdollistavat uuden Hakaniemen sillan rakentamisen. Tämän lisäksi esirakentamista tehdään Nihdin alueella. Määrärahoilla puhdistetaan rakentamisen vaatimassa laajuudessa alueen pilaantunutta maaperää.
Liityvät kadut ja liikenneväylät
Hakaniemen alueella jatketaan katualueilla maankäytön muutoksista johtuvaa rakentamista. Hakaniemensillan rakentaminen alkaa. Korkeasaaressa rakennetaan Mischan ja Maschan aukiota, ja Kruunuvuorenrannassa rakennetaan Koirasaarentien länsiosaa sekä Haakoninlahden katuja.
8 10 02 Kalasatama-Pasila
Kalasatamasta Pasilaan -hanke sisältää Kalasataman raitiotien toteuttamisen sekä raitiotietä ympäröivien alueiden katu-, puisto- ja esirakentamista. Merkittäviä hankkeeseen sisältyviä kohteita ovat mm. Nihdin esi- ja katurakentaminen, Hermannin rantatien pohjoisosa sekä raitiotie- ja katujärjestelyt Pasilassa. Osana Hermannin rantatien pohjoisosan toteutusta rakennetaan Sörnäistentunnelin pohjoinen suuaukko. Nihdissä hanke toteuttaa raitiotien itä-länsisuuntaisen osuuden, jota myös Kruunusillat-raitiotie käyttää.
Hankkeelle on osoitettu vuodelle 2023 määrärahaa 43,5 miljoonaa euroa, 8,6 miljoonaa euroa vuodelle 2024 ja 1,5 miljoonaa euroa vuodelle 2025.
Liittyvä esirakentaminen
Nihdin ja Hermannin rantatien geotekninen esirakentaminen jatkuu. Lisäksi kunnostetaan pilaantunutta maaperää Nihdissä, Hermannin rantatiellä ja Pasilassa rakentamisen vaatimassa laajuudessa.
Liittyvät kadut ja liikenneväylät
Kalasataman Nihdin kokonaisuus käsittää Nihdin pohjoisosan katualueiden ja rantamuurien rakentamista. Katurakentaminen sisältää Sompasaarenlaiturin, Konttisatamankadun, Konttinosturinkujan, Nihdinrannan, Tihtaalinkadun, Pinkkarinkujan ja Satamamestarinlaturin länsiosan rakenteet sekä Sompasaarenlaiturin rantamuurin.
Pasilan katurakentaminen sisältää Radanrakentajantien, Ratamestarinkadun, Asemapäällikönkadun ja Pasilankadun eteläosan rakentamisen hankkeen kehitysvaiheessa määritellyssä laajuudessa.
Vallilanlaakson puistoa ja Kumpulanpuron hulevesien ohjausta parannetaan samalla, kun raideyhteyden viereen rakennetaan pyöräilyn baanayhteys.
8 10 03 Sörnäistentunneli
Sörnäistentunnelin suunnitteluun ja toteutukseen on osoitettu 20,5 miljoonaa euroa vuodelle 2023, 8,7 miljoonaa euroa vuodelle 2024 ja 0,8 miljoonaa euroa vuodelle 2025.
Määrärahalla mahdollistetaan Sörnäistentunnelin tunnelin pohjoisen suuaukon rakentaminen Kalasatamasta Pasilaan -hankeen yhteydessä (2022–2024) samaan aikaan Hermannin rantatien kanssa. Sörnäisten tunnelin rakentamisen jatkamiseen varaudutaan 10-vuotisen investointiohjelmankauden lopulla.