8 10 Stora trafikprojekt, till stadsmiljönämndens disposition
1 000 € | Förbrukning 2021 | Budget 2022 | Förslag 2023 | Budget 2023 | Ekonomi- plan 2024 | Ekonomi- plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster | ||||||
Utgifter | 56 785 | 163 500 | 139 600 | 139 600 | 91 800 | 44 800 |
Netto | −56 785 | −163 500 | −139 600 | −139 600 | −91 800 | −44 800 |
Överskridningar | ||||||
Förändring, % | ||||||
Inkomster | ||||||
Utgifter | 187,9 | −14,6 | −14,6 | −34,2 | −51,2 |
1 000 € | Förbrukning 2021 | Budget 2022 | Förslag 2023 | Budget 2023 | Ekonomi- plan 2024 | Ekonomi- plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Utgifter | ||||||
81001 Kronbroarna | 41 366 | 99 400 | 75 600 | 75 600 | 74 500 | 42 500 |
Överskridningar | ||||||
8100101 Grundprojekt | 12 117 | 33 300 | 28 000 | 28 000 | 15 600 | 9 600 |
8100102 Sammanhängande grundberedning | 11 389 | 28 300 | 16 600 | 16 600 | 25 600 | 13 700 |
8100103 Sammanhängande gator och trafikleder | 17 859 | 37 800 | 31 000 | 31 000 | 33 300 | 19 200 |
81002 Fiskehamnen-Böle | 15 154 | 50 900 | 43 500 | 43 500 | 8 600 | 1 500 |
Överskridningar | ||||||
8100201 Sammanhängande grundberedning | 7 594 | 10 500 | 2 900 | 2 900 | 400 | 0 |
8100202 Sammanhängande gator och trafikleder | 7 560 | 40 400 | 40 600 | 40 600 | 8 200 | 1 500 |
81003 Sörnästunneln | 265 | 13 200 | 20 500 | 20 500 | 8 700 | 800 |
Överskridningar | ||||||
8100301 Sörnästunneln | 265 | 13 200 | 20 500 | 20 500 | 8 700 | 800 |
8 10 Stora trafikprojekt, till stadsmiljönämndens disposition
För stora trafikprojekt anvisas 139,6 miljoner euro för 2023, 91,8 miljoner euro för 2024 och 44,8 miljoner euro för 2025. Anslaget möjliggör ekonomiplaneperiodens spårtrafikprojekt: första fasen av projekthelheten Kronbroarna, spårvägen från Fiskehamnen till Böle och Sörnästunnelns norra mynning i samband med projektet från Fiskehamnen till Böle.
Anslagsbehoven för stora trafikprojekt är betydande under programperioden. Utöver grundprojektet genomförs s.k. anknytande projekt i samband med spårprojekten. Dessa är antingen nödvändiga investeringar för banarbeten eller totalekonomiskt förmånliga att genomföra samtidigt med en spårvägsentreprenad. De anknytande projekten är grundberedning, trafikregleringar, kompletteringar i nätverket för gång- och cykeltrafik, om- eller nybyggnad av broar eller gatuförbindelser som tjänar bostadsproduktionen.
Under 10-årsperioden håller man på att inleda förlängningen av spårvägen Kronbroarna till Busholmen, Helsingfors andel av Vandaspåran och spårvägsprojektet i Västra Helsingfors samt spårvägen Vik–Malm fr.o.m. år 2028.
8 10 01 Kronbroarna
För projekthelheten Kronbroarna anvisas sammanlagt 75,6 miljoner euro för 2023, 74,5 miljoner euro för 2024 och 42,5 miljoner euro för 2025.
Grundprojektet
Anslaget för Kronbroarna används för att bygga en ny spårvägs-, gång- och cykelförbindelse från Degerö till Hagnäs via Högholmen och Fiskehamnen (Knekten). I genomförandekostnaderna deltar också Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab med kollektivtrafikens kostnadsandel. Projektplanen för projektet Kronbroarna godkändes i stadsfullmäktige 31.8.2016 och en höjning av maximipriset 25.8.2021. Projektet är indelat i två delprojekt. Båda delprojekten började byggas 2021 och förbindelsen kan öppnas för trafik 2027.
Grundberedning med anknytning till projektet
I Hagnäs görs nödvändiga ledningsflyttningar, muddringar och fyllnadsarbeten samt stödmurskonstruktioner som gör det möjligt att bygga den nya Hagnäsbron. Dessutom utförs grundberedning i Knekten. Anslagen används för att sanera förorenad mark i den omfattning som byggandet förutsätter.
Gator och trafikleder med anknytning till projektet
I Hagnäs fortsätter byggandet på gatuområden på grund av ändringar i markanvändningen. Byggarbetena på Hagnäsbron inleds. På Höholmen byggs Mischas och Maschas plats, och i Kronbergsstranden byggs västra delen av Hundholmsvägen och gatorna i Håkansvik.
8 10 02 Fiskehamnen-Böle
I projektet Från Fiskehamnen till Böle ingår byggandet av spårvägen i Fiskehamnen och gatu- och parkbyggande och grundberedning i områden kring spårvägen. Betydande objekt som ingår i projektet är bl.a. grundberedning och gatuarbeten i Knekten, norra delen av Hermanstads strandväg samt spårvägs- och gatuarrangemang i Böle. Sörnästunnelns norra mynning byggs som en del av byggarbetena i norra delen av Hermanstads strandväg. I Knekten genomför projektet det öst-västliga avsnittet av spårvägen, som även spårvägen Kronbroarna använder.
I budgetförslaget anvisas för projektet sammanlagt 43,5 miljoner euro för 2023, 8,6 miljoner euro för 2024 och 1,5 miljoner euro för 2025.
Grundberedning med anknytning till projektet
Den geotekniska grundberedningen av Knekten och Hermanstads strandväg fortsätter. Dessutom saneras förorenad mark i Knekten, på Hermanstads strandväg och i Böle i den omfattning som byggandet förutsätter.
Gator och trafikleder med anknytning till projektet
Helheten Knekten i Fiskehamnen omfattar byggandet av gatuområden och stödmurar i norra delen av Knekten. Byggandet av gator omfattar Sumparkajens, Containerhamnsgatans, Containerkransgrändens, Knektstrandens, Dykdalbsgatans, Låglyftargrändens och Hamnmästarkajens västra konstruktioner samt Sumparkajens stödmur.
I byggandet av gator i Böle ingår byggandet av Banbyggarvägen, Banmästargatan, Stinsgatan och Bölegatans södra del i den omfattning som fastställts i projektets utvecklingsfas.
Vallgårdsdalens park och dagvattenhanteringen i Gumtäktsbäcken förbättras i samband med att en cykelbana byggs bredvid spårvägsförbindelsen.
8 10 03 Sörnästunneln
I budgetförslaget anvisas för planering och byggande av Sörnästunneln 20,5 miljoner euro för 2023, 8,7 miljoner euro för 2024 och 0,8 miljoner euro för 2025.
Anslaget för det möjligt att bygga Sörnästunnelns norra mynning i samband med projektet Från Fiskehamnen till Böle (2022–2024) samtidigt med Hermanstads strandväg. Staden förbereder sig för att fortsätta bygga Sörnästunneln i slutet av det 10-åriga investeringsprogrammet.