- Borgmästarens översikt
-
Allmänna motiveringar
- 1 Inledning
- 2 Det allmänna ekonomiska läget och omvärlden
- 3 Läge för tillväxt – Helsingfors stadsstrategi 2021–2025
- 4 Genomförande av strategin – mätare och uppföljning
- 5 Kommun-Helsingfors budgetförslag 2023
- 6 Helsingforskoncernens dottersammanslutningar och koncernstyrning
- 7 Personal
- 8 Beslutsförslag
- 9 Budgetens bindande verkan
- 10 Förklaringar
-
Kommun-Helsingfors
-
Driftsekonomidelen
-
1 Centralförvaltningen
- 1 Centralförvaltningen
- 1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
- 1 20 Revisionsnämnden och revisionskontoret
- 1 30 Stadsstyrelsen
- 1 40 Stadskansliet
-
1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 01 Kostnader för organens verksamhet, till borgmästarens och stadskansliets disposition
- 1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
- 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
- 1 50 04 Centraliserad projektverksamhet, till stadskansliets disposition
- 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
- Affärsverket servicecentralen
- Affärsverket byggtjänsten
- Affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten
- Affärsverket företagshälsan
-
1 Centralförvaltningen
- 2 Fostrans- och utbildningssektorn
- 3 Stadsmiljösektorn
- 4 Kultur- och fritidssektorn
- Resultaträkningsdelen
-
Investeringsdelen
- Investeringsdelen
- 8 01 Fast egendom
- 8 02 Byggnader
- 8 03 Gator och trafikleder
- 8 04 Parker och idrottsområden
- 8 05 Grundanskaffning av lös egendom
- 8 06 Värdepapper
- 8 07 Övrig kapitalhushållning
- 8 08 Infrastrukturbyggande i projektområden, till stadsstyrelsens disposition
- 8 09 Stadsförnyelse, till stadsmiljönämndens disposition
- 8 10 Stora trafikprojekt, till stadsmiljönämndens disposition
- Finansieringsdelen
- Fonder
-
Driftsekonomidelen
- Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Helsingfors
-
Bilagor till budgeten Kommun-Helsingfors
- 1. Understödsanslag och understödsmässiga ersättningsanslag i 2023 års budget
- 2. Specifikation av medlemsavgifterna i 2023 års budget
- 3. Dottersammanslutningar och -stiftelser inom koncernen
- 4. Investeringsprogram för åren 2023–2032
- 5. Byggnadsprogram för husbyggnadsprojetk för åren 2023–2032
- 6. Byggprogram för grundberedningsprojekt 2023 – 2025
- 7. Byggprogram för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn €)
- 8. Byggprogrammet för parker och idrottsområden 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 9. Byggprogrammet för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 10. Byggprogrammet för stadsförnyelseområden och stora trafikprojekt 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 11. Hyres- och aktieobjekt, planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt under åren 2023–2032
- 12. Investeringar vid affärsverket HST 2023–2032
- 13. Upptagna lån
- 14. Helsingfors klimatbudget
- Bilagor till budgeten Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Behandlingen av budgeten och ekonomiplanen i stadsfullmäktige
- Nyckeltal för budgetförslaget 2023
1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
1 000 € | Förbrukning 2021 | Budget 2022 | Prognos 2022 | Förslag 2023 | Budget 2023 | Ekonomi- plan 2024 | Ekonomi- plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | |||||||
Utgifter sammanlagt | 40 831 | 42 300 | 42 300 | 42 300 | 42 300 | 42 300 | 42 300 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −40 831 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −40 831 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −40 831 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 | −42 300 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | |||||||
Utgifter | 3,6 |
År 2023 gäller ca 8 000 000 euro av anslaget i 31 § i lagen om skatteförvaltning avsedda kostnader för genomförande av beskattningen, som staten debiterar. Staden kan inte påverka dessa kostnader. Dessa kostnader, som staden betalar, minskar från början av 2023 med cirka två tredjedelar samtidigt som en del av kommunernas skattefinansiering redovisas till staten som en del av vårdreformen.
I anslaget ingår reserveringar för betalningsandelen till Nylands förbund och för andelarna till Helsingforsleden Ab för finansieringskostnader.
Ur anslaget betalas understöd och köp av tjänster i anslutning till genomförandet av stadens näringspolitik och evenemangsproduktion till sammanslutningar och stiftelser som hör till stadskoncernen.
Ur anslaget betalas medlemsavgifter i anslutning till medlemskap som gäller hela staden, bl.a. till Finlands Kommunförbund, organisationen KT Kommunarbetsgivarna och Föreningen Nylands friluftsområden rf. Alla medlemskap med betalningar från momentet är förtecknade i bilaga 2 (medlemsavgiftsbilagan).