- Borgmästarens översikt
-
Allmänna motiveringar
- 1 Inledning
- 2 Det allmänna ekonomiska läget och omvärlden
- 3 Läge för tillväxt – Helsingfors stadsstrategi 2021–2025
- 4 Genomförande av strategin – mätare och uppföljning
- 5 Kommun-Helsingfors budgetförslag 2023
- 6 Helsingforskoncernens dottersammanslutningar och koncernstyrning
- 7 Personal
- 8 Beslutsförslag
- 9 Budgetens bindande verkan
- 10 Förklaringar
-
Kommun-Helsingfors
-
Driftsekonomidelen
-
1 Centralförvaltningen
- 1 Centralförvaltningen
- 1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
- 1 20 Revisionsnämnden och revisionskontoret
- 1 30 Stadsstyrelsen
- 1 40 Stadskansliet
-
1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 01 Kostnader för organens verksamhet, till borgmästarens och stadskansliets disposition
- 1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
- 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
- 1 50 04 Centraliserad projektverksamhet, till stadskansliets disposition
- 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
- Affärsverket servicecentralen
- Affärsverket byggtjänsten
- Affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten
- Affärsverket företagshälsan
-
1 Centralförvaltningen
- 2 Fostrans- och utbildningssektorn
- 3 Stadsmiljösektorn
- 4 Kultur- och fritidssektorn
- Resultaträkningsdelen
-
Investeringsdelen
- Investeringsdelen
- 8 01 Fast egendom
- 8 02 Byggnader
- 8 03 Gator och trafikleder
- 8 04 Parker och idrottsområden
- 8 05 Grundanskaffning av lös egendom
- 8 06 Värdepapper
- 8 07 Övrig kapitalhushållning
- 8 08 Infrastrukturbyggande i projektområden, till stadsstyrelsens disposition
- 8 09 Stadsförnyelse, till stadsmiljönämndens disposition
- 8 10 Stora trafikprojekt, till stadsmiljönämndens disposition
- Finansieringsdelen
- Fonder
-
Driftsekonomidelen
- Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Helsingfors
-
Bilagor till budgeten Kommun-Helsingfors
- 1. Understödsanslag och understödsmässiga ersättningsanslag i 2023 års budget
- 2. Specifikation av medlemsavgifterna i 2023 års budget
- 3. Dottersammanslutningar och -stiftelser inom koncernen
- 4. Investeringsprogram för åren 2023–2032
- 5. Byggnadsprogram för husbyggnadsprojetk för åren 2023–2032
- 6. Byggprogram för grundberedningsprojekt 2023 – 2025
- 7. Byggprogram för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn €)
- 8. Byggprogrammet för parker och idrottsområden 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 9. Byggprogrammet för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 10. Byggprogrammet för stadsförnyelseområden och stora trafikprojekt 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 11. Hyres- och aktieobjekt, planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt under åren 2023–2032
- 12. Investeringar vid affärsverket HST 2023–2032
- 13. Upptagna lån
- 14. Helsingfors klimatbudget
- Bilagor till budgeten Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Behandlingen av budgeten och ekonomiplanen i stadsfullmäktige
- Nyckeltal för budgetförslaget 2023
1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
1 000 € | Förbrukning 2021 | Budget 2022 | Prognos 2022 | Förslag 2023 | Budget 2023 | Ekonomi- plan 2024 | Ekonomi- plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | 806 | −199 | |||||
Utgifter sammanlagt | 226 | 10 304 | 10 304 | 12 806 | 12 806 | 12 160 | 11 338 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | 580 | −10 304 | −10 503 | −12 806 | −12 806 | −12 160 | −11 338 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | 580 | −10 304 | −10 503 | −12 806 | −12 806 | −12 160 | −11 338 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | 580 | −10 304 | −10 503 | −12 806 | −12 806 | −12 160 | −11 338 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | −100,0 | ||||||
Utgifter | 4 452,5 | 24,3 | 24,3 | −5,0 | −6,8 |
Som utgifter på momentet upptas förändringen i semesterlönerna vid förvaltningarna (frånsett affärsverken) och i den därtill anknutna periodiseringen av lönebikostnader.
Anslaget är reserverat för pensioner inom stadens eget pensionssystem och för pensioner som baserar sig på ansvar hos den upplösta änke- och pupillpensionskassan. Det omfattar också den tilläggspensionsandel som hänför sig till Helsingfors Busstrafik Ab och stadens andel av de pensioner som betalas av Keva.
I kalkylen beaktas också utjämningen i KomPL-pensioner.
På momentet ingår en reservering för anskaffning av arbetsresesedlar för 4,07 miljoner euro. Arbetsresesedeln är en miljövänlig personalförmån som är avsedd att påverka stadens konkurrenskraft så att staden får kompetent personal och att bidra till att staden uppfattas som en arbetsgivare med samhällsansvar. Alternativt kan personalen i stället för arbetsresesedeln välja en cykelförmån.
Pensioner | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
’1 000 euroa | ||||
Stadens egna pensioner | 7 730 | 6 830 | 6 010 | 5 210 |
Änke- och pupillpensionskassans pensioner | 231 | 202 | 176 | 154 |
Förändring i pensionsansvaret | −6 320 | −5 540 | −5 090 | −4 510 |
Utjämning i KomPL-pensioner | −2 800 | −2 800 | −2 800 | −2 800 |
Helsingfors Busstrafik Ab | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
Kommunernas pensionsförsäkring (Palmia) | 5 000 | - | - | - |
Kommunernas pensionsförsäkring (Samkommunen för huvudstadens svenskspråkiga yrkesskolor) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Kommunernas pensionsförsäkring till statskontoret | 100 | 0 | 0 | 0 |
Förvaltning | 60 | 60 | 60 | 60 |
Sammanlagt | 5 303 | 54 | −342 | −584 |