- Borgmästarens översikt
-
Allmänna motiveringar
- 1 Inledning
- 2 Det allmänna ekonomiska läget och omvärlden
- 3 Läge för tillväxt – Helsingfors stadsstrategi 2021–2025
- 4 Genomförande av strategin – mätare och uppföljning
- 5 Kommun-Helsingfors budgetförslag 2023
- 6 Helsingforskoncernens dottersammanslutningar och koncernstyrning
- 7 Personal
- 8 Beslutsförslag
- 9 Budgetens bindande verkan
- 10 Förklaringar
-
Kommun-Helsingfors
-
Driftsekonomidelen
-
1 Centralförvaltningen
- 1 Centralförvaltningen
- 1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
- 1 20 Revisionsnämnden och revisionskontoret
- 1 30 Stadsstyrelsen
- 1 40 Stadskansliet
-
1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 01 Kostnader för organens verksamhet, till borgmästarens och stadskansliets disposition
- 1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
- 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
- 1 50 04 Centraliserad projektverksamhet, till stadskansliets disposition
- 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
- Affärsverket servicecentralen
- Affärsverket byggtjänsten
- Affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten
- Affärsverket företagshälsan
-
1 Centralförvaltningen
- 2 Fostrans- och utbildningssektorn
- 3 Stadsmiljösektorn
- 4 Kultur- och fritidssektorn
- Resultaträkningsdelen
-
Investeringsdelen
- Investeringsdelen
- 8 01 Fast egendom
- 8 02 Byggnader
- 8 03 Gator och trafikleder
- 8 04 Parker och idrottsområden
- 8 05 Grundanskaffning av lös egendom
- 8 06 Värdepapper
- 8 07 Övrig kapitalhushållning
- 8 08 Infrastrukturbyggande i projektområden, till stadsstyrelsens disposition
- 8 09 Stadsförnyelse, till stadsmiljönämndens disposition
- 8 10 Stora trafikprojekt, till stadsmiljönämndens disposition
- Finansieringsdelen
- Fonder
-
Driftsekonomidelen
- Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Helsingfors
-
Bilagor till budgeten Kommun-Helsingfors
- 1. Understödsanslag och understödsmässiga ersättningsanslag i 2023 års budget
- 2. Specifikation av medlemsavgifterna i 2023 års budget
- 3. Dottersammanslutningar och -stiftelser inom koncernen
- 4. Investeringsprogram för åren 2023–2032
- 5. Byggnadsprogram för husbyggnadsprojetk för åren 2023–2032
- 6. Byggprogram för grundberedningsprojekt 2023 – 2025
- 7. Byggprogram för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn €)
- 8. Byggprogrammet för parker och idrottsområden 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 9. Byggprogrammet för gator och trafikleder 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 10. Byggprogrammet för stadsförnyelseområden och stora trafikprojekt 2023 – 2025 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 11. Hyres- och aktieobjekt, planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt under åren 2023–2032
- 12. Investeringar vid affärsverket HST 2023–2032
- 13. Upptagna lån
- 14. Helsingfors klimatbudget
- Bilagor till budgeten Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
- Behandlingen av budgeten och ekonomiplanen i stadsfullmäktige
- Nyckeltal för budgetförslaget 2023
3 10 04 Betalningsandelar till samkommunerna HRT och HRM
1 000 € | Förbrukning 2021 | Budget 2022 | Prognos 2022 | Förslag 2023 | Budget 2023 | Ekonomi- plan 2024 | Ekonomi- plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | |||||||
Utgifter sammanlagt | 216 543 | 218 700 | 226 671 | 234 402 | 234 402 | 251 442 | 249 155 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −216 543 | −218 700 | −226 671 | −234 402 | −234 402 | −251 442 | −249 155 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −216 543 | −218 700 | −226 671 | −234 402 | −234 402 | −251 442 | −249 155 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −216 543 | −218 700 | −226 671 | −234 402 | −234 402 | −251 442 | −249 155 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | |||||||
Utgifter | 1,0 | 3,6 | 7,2 | 7,2 | 7,3 | −0,9 |
Betalningsandel till samkommunen Helsingforsregionens trafik, HRT
Betalningsandelen till samkommunen HRT är 232,159 miljoner euro år 2023. Betalningsandelens ökning beror på att stora trafikprojekt blir färdiga.
År 2024 beräknas betalningsandelen uppgå till 249,029 miljoner euro och år 2025 till 246,668 miljoner euro.
Enligt grundavtalet för samkommunen finansierar den sin verksamhet med biljettintäkter, med kommunandelar från medlemskommunerna, med statsunderstöd och med övriga inkomster. De kostnader som uppstår på grund av samkommunens olika uppgifter hänförs till medlemskommunerna i enlighet med användningen av servicen. Biljettintäkterna fördelas kommunvis enligt de kommunvis ackumulerade biljettintäkterna. Med kommunandelarna täcks den skillnad mellan kostnader och intäkter som hänför sig till respektive kommun.
Betalningsandel till samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster, HRM
Betalningsandelen till samkommunen HRM är 2,243 miljoner euro år 2023. Betalningsandelen är 2,413 miljoner euro år 2024 och 2,487 miljoner euro år 2025.
Enligt grundavtalet för samkommunen finansierar den sina verksamhetsutgifter genom avgifter för vattentjänst- och avfallshanteringsfunktioner, kommunandelar och andra inkomster. Samkommunen tar ut avgiftsandelar hos sina medlemskommuner för andra kostnader än sådana som föranleds av vattentjänster eller avfallshantering.