3 10 07 Joukkoliikenne
1 000 € | Käyttö 2021 | Talous- arvio 2022 | Ennuste 2022 | Ehdotus 2023 | Talous- arvio 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | 22 100 | 22 100 | 29 800 | 29 800 | 40 200 | 41 000 | |
Menot yhteensä | 31 424 | 31 424 | 39 700 | 40 700 | 49 600 | 52 000 | |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −9 324 | −9 324 | −9 900 | −10 900 | −9 400 | −11 000 | |
Poistot | |||||||
Tilikauden tulos | −9 324 | −9 324 | −9 900 | −10 900 | −9 400 | −11 000 | |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −9 324 | −9 324 | −9 900 | −10 900 | −9 400 | −11 000 | |
Muutos, % | |||||||
Tulot | 34,8 | 34,8 | 34,9 | 2,0 | |||
Menot | 26,3 | 29,5 | 21,9 | 4,8 |
Joukkoliikenne
Kaupunki maksaa Kaupunkiliikenne Oy:lle sen tuottamista palveluista palvelukorvausta 40,7 miljoonaa euroa vuonna 2023. Kaupunki kattaa osan menoista HSL:n maksamalla infrakorvauksella. Infrakorvaus on 29,8 miljoonaa euroa vuonna 2023.
HSL:ltä laskutettava infrakorvaus sisältää voimassa olevan infrasopimuksen mukaisesti infraan liittyvät käyttökulut, poistot ja korot. Infrakorvaus sisältää raitio-, juna-, lautta- ja bussi-infran. Bussi-infrasta mukana ovat Espoon (Kampin), Malmin, Elielinaukion, Herttoniemen, Itäkeskuksen ja Rautatientorin bussiterminaalit sekä Paloheinän bussitunneli ja bussien sähkönlatausinfra.
Kaupunki maksaa kaupunkiliikenneyhtiölle korvausta sen hallinnoiman infran käyttöoikeudesta sekä infraa koskevista investoinneista, ylläpidosta ja hallinnoinnista sekä muista kaupunkiliikenneyhtiön kaupungille tuottamista palveluista. Palvelukorvauksen piiriin sisältyy raitiotie-, bussi-, juna-, ja lauttaliikenneinfra sekä muu joukkoliikennettä tukeva infra kuten liityntäpysäköinti ja kaupunkipyöräpalvelu.
Palvelukorvaus on kattavampi kuin HSL:n maksama infrakorvaus. Palvelukorvaukseen sisältyy mm. pyöräily- ja liityntäpysäköinti-infra, joka ei sisälly HSL:n infrakorvaukseen. Lisäksi HSL:n infrakorvauksessa pääomakustannuksista (poistot ja korot) korvataan vain 50 prosenttia, palvelukorvauksessa pääomakustannuksista korvataan 100 prosenttia. Palvelukorvaus sisältää lisäksi 1 miljoonaa euroa Kruunuvuoren lauttaliikenteen järjestämiseen.
Palvelukorvauksen ja HSL:n infrakorvauksen taso nousee vuosina 2023 ja 2024. Korvausten nousu aiheutuu Raide-Jokerin sekä Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen valmistumisesta ja hankkeiden sisältymisestä vuosien 2023 ja 2024 korvauksen piiriin. Palvelukorvausta määriteltäessä on arvioitu, että Raide-Jokerin liikennöinti alkaisi vuoden 2023 aikana ja Kalasatamasta Pasilaan -kokonaisuuden liikennöinti alkaisi vuoden 2024 aikana. Lisäksi vuoden 2022 palvelukorvaus ja HSL:n infrakorvaus sisältävät korvauksen vain 11 kuukaudelta.
Myös tulevina vuosina yhtiölle maksettavan palvelukorvauksen suuruus muuttuu yhtiön tekemien investointien seurauksena.