- Pormestarin katsaus
-
Yleisperustelut
- 1 Johdanto
- 2 Yleinen taloustilanne ja toimintaympäristö
- 3 Kasvun paikka – Helsingin kaupunkistrategia 2021–2025 – valinnat, ohjelmat ja painopisteet
- 4 Strategian toteutuminen – mittarit ja seuranta
- 5 Kunta-Helsingin talousarvioehdotus 2023
- 6 Helsinki-konsernin tytäryhteisöt ja konserniohjaus
- 7 Henkilöstö
- 8 Päätösehdotukset
- 9 Talousarvion sitovuus
- 10 Selityksiä
-
Kunta-Helsinki
-
Käyttötalousosa
-
1 Keskushallinto
- 1 Keskushallinto
- 1 10 01 Vaalien järjestäminen, keskusvaalilautakunnan käytettäväksi
- 1 20 Tarkastuslautakunta ja -virasto
- 1 30 Kaupunginhallitus
- 1 40 Kaupunginkanslia
-
1 50 Keskitetysti maksettavat menot
- 1 50 Keskitetysti maksettavat menot
- 1 50 01 Toimielinten toimintakustannukset, pormestarin ja kaupunginkanslian
- 1 50 02 Keskitetysti maksettavat henkilöstömenot, kaupunginkanslian käytettäväksi
- 1 50 03 Maksuosuudet, korvaukset ja jäsenmaksut, kaupunginkanslian käytettäväksi
- 1 50 04 Keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi
- 1 50 05 Työmarkkinatuen kuntaosuus, kaupunginkanslian käytettäväksi
- Palvelukeskusliikelaitos
- Rakentamispalveluliikelaitos
- Taloushallintopalveluliikelaitos
- Työterveysliikelaitos
-
1 Keskushallinto
- 2 Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
- 3 Kaupunkiympäristön toimiala
- 4 Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
- Tuloslaskelmaosa
-
Investointiosa
- Investointiosa
- 8 01 Kiinteä omaisuus
- 8 02 Rakennukset
- 8 03 Kadut ja liikenneväylät
- 8 04 Puistot ja liikunta-alueet
- 8 05 Irtaimen omaisuuden perushankinta
- 8 06 Arvopaperit
- 8 07 Muu pääomatalous
- 8 08 Projektialueiden infrarakentaminen, kaupunginhallituksen käytettäväksi
- 8 09 Kaupunkiuudistus, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi
- 8 10 Suuret liikennehankkeet, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi
- Rahoitusosa
- Rahastot
-
Käyttötalousosa
- Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
- Helsinki
-
Talousarvion liitteet Kunta-Helsinki
- 1. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvät avustusmäärärahat ja avustuksenluonteiset korvausmäärärahat
- 2. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvien jäsenmaksujen erittel
- 3. Konserniin kuuluvat tytäryhteisöt ja -säätiöt
- 4. Investointiohjelma vuosiksi 2023–2032
- 5. Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelma vuosiksi 2023–2032
- 6. Esirakentamishankkeiden rakentamisohjelma 2023 – 2025
- 7. Katujen ja liikenneväylien rakentamisohjelma vuosiksi 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 8. Puistojen ja liikunta-alueiden rakentamisohjelma vuosiksi 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 9. Projektialueiden infrarakentaminen 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 10. Kaupunkiuudistusalueiden ja suurten liikennehankkeiden rakentamisohjelma 2023 – 2025 (Vähintään 1,0 milj. euron hankkeet)
- 11. Vuokra- ja osakekohteiden suunnitteilla olevat uudis- ja peruskorjaushankkeet vuosina 2023–2032
- 12. HKL -liikelaitoksen investoinnit 2023–2032
- 13. Ottolainat
- 14. Helsingin ilmastobudjetti
-
Talousarvion liitteet Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
- 1. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvät avustusmäärärahat ja avustuksenluonteiset korvausmäärärahat
- 2. Vuoden 2023 talousarvioon sisältyvien jäsenmaksujen erittely
- 3. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen investoinnit 2023–2027
- 4. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia 2023–2025
- Talousarvion ja taloussuunnitelman käsittely kaupunginvaltuustossa
- Talousarvioehdotuksen 2023 avainlukuja
1 10 01 Vaalien järjestäminen, keskusvaalilautakunnan käytettäväksi
1 000 € | Käyttö 2021 | Talous- arvio 2022 | Ennuste 2022 | Ehdotus 2023 | Talous- arvio 2023 | Talous- suunnitelma 2024 | Talous- suunnitelma 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | 760 | 380 | 127 | 1 194 | 1 194 | 3 583 | |
Menot yhteensä | 4 355 | 1 317 | 817 | 4 718 | 4 718 | 11 428 | 5 412 |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −3 595 | −937 | −690 | −3 524 | −3 524 | −7 845 | −5 412 |
Poistot | |||||||
Tilikauden tulos | −3 595 | −937 | −690 | −3 524 | −3 524 | −7 845 | −5 412 |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −3 595 | −937 | −690 | −3 524 | −3 524 | −7 845 | −5 412 |
Muutos, % | |||||||
Tulot | −50,0 | −66,6 | 214,3 | 214,3 | 200,0 | −100,0 | |
Menot | −69,8 | −38,0 | 258,2 | 258,2 | 142,2 | −52,6 |
Vuoden 2023 määrärahoissa on varauduttu eduskuntavaalien toimittamiseen. Vuonna 2024 toimitetaan presidentinvaalien ensimmäinen vaali ja tarvittaessa toinen vaali. Lisäksi vuonna 2024 toimitetaan europarlamenttivaalit. Vuoden 2024 määrärahoissa on varauduttu toimittamaan saman vuoden aikana kolmet vaalit. Vuonna 2025 toimitetaan alue- ja kuntavaalit. Vuoden 2025 määrärahoissa on varauduttu kuntavaalien toimittamiseen, sillä aluevaaleja ei toimiteta Helsingissä. Kuntavaaleissa kunnan tehtävät ovat laajemmat kuin valtiollisissa vaaleissa. Kunta järjestää muun muassa ehdokasasetteluun ja ääntenlaskennan.
Vaaleja koskevat määrärahat sisältävät varauksen oikeusministeriön uudistushankkeille, kuten sähköisen äänioikeusrekisterin käytön laajentumiselle laitosäänestykseen ja tulevaisuudessa mahdollisesti kotiäänestykseen.
Vaaleja koskevissa määrärahoissa on varauduttu yleisten ennakkoäänestyspaikkojen määrän lisääntymiseen ja aukioloaikojen laajenemiseen. Ennakkoäänestyspaikkojen perustamisen suurimmat kustannukset liittyvät henkilöstökuluihin, tietotekniikkamenoihin ja koulutukseen sekä tilojen vuokriin.
Valtio suorittaa valtiollisissa vaaleissa kunnille kertakorvauksen. Näin ollen vuoden 2023 eduskuntavaaleista, vuoden 2024 presidentinvaalin ensimmäisestä ja toisesta vaalista sekä vuoden 2024 europarlamenttivaaleista valtio maksaa Helsingille erikseen määräämänsä kertakorvauksen vaalien järjestämisestä. Vuoden 2025 kuntavaaleista valtio ei maksa korvauksia.