3 10 06 Stöd till affärsverket HST
1 000 € | Förbrukning 2020 | Budget 2021 | Prognos 2021 | Förslag 2022 | Budget 2022 | Ekonomi- plan 2023 | Ekonomi- plan 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | |||||||
Utgifter sammanlagt | 22 151 | 25 795 | 25 795 | 29 173 | 29 173 | 34 981 | 40 057 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −22 151 | −25 795 | −25 795 | −29 173 | −29 173 | −34 981 | −40 057 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −22 151 | −25 795 | −25 795 | −29 173 | −29 173 | −34 981 | −40 057 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −22 151 | −25 795 | −25 795 | −29 173 | −29 173 | −34 981 | −40 057 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | |||||||
Utgifter | 16,5 | 13,1 | 13,1 | 19,9 | 14,5 |
Specificering av stadens stöd 2022–2024 | TP 20 | TA 21 | TA 22 | TS 23 | TS 24 |
Stadens direkt stöd | |||||
Avskrivningsstöd, 50 % av de avskrivna investeringarna i infrastruktur | 5 811 960 | 7 310 000 | 8 255 478 | 11 135 593 | 15 209 690 |
Avskrivningsstöd, tilläggsandel sedan 2015 | 1 227 954 | 1 351 000 | 0 | 1 200 000 | 1 200 000 |
Avskrivningsstöd, Sveaborgsavskrivningar, gammal egendom | 0 | 24 000 | 24 000 | 24 000 | 24 000 |
Avskrivningsstöd, tågstationsavskrivningar, gammal egendom | 128 203 | 128 000 | 128 000 | 128 000 | 128 000 |
Räntestöd, effektiva räntor på infrastruktur | 1 310 627 | 2 387 000 | 4 900 000 | 7 260 000 | 8 860 000 |
Västmetron, stadens andel av vederlagen | 10 365 318 | 11 031 000 | 12 001 489 | 11 321 489 | 10 672 489 |
Infartsparkering, infrastruktur | 989 339 | 1 012 000 | 1 053 439 | 1 053 439 | 1 053 439 |
Stadscyklar | 1 937 000 | 2 323 930 | 2 323 930 | 2 323 930 | |
Cykelinfrastruktur | 2 085 874 | 394 000 | 402 149 | 450 000 | 500 000 |
Sveaborg, ersättning för godstrafik | 219 783 | 220 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 |
Drumsöns termina l/ vändplats | |||||
Sammanlagt | 22 151 000 | 25 794 000 | 29 173 485 | 34 981 452 | 40 056 548 |
Staden betalar HST ett direkt understöd på 29,173 miljoner euro år 2022. Stadens understöd täcker huvudsakligen de kostnader för infrastruktur som HST inte kan fakturera HRT eller en annan instans.
Ändringarna som bolagiseringen av HST medför i HST:s och stadens budget görs under början av år 2022. I bolagiseringen stannar HST:s metroegendom och de centrala avtalen som hänför sig till metron kvar hos affärsverket. Till aktiebolaget överförs HST:s samtliga övriga egendom, avtal och HST:s nuvarande personal i sin helhet. I och med bolagiseringen minskar det direkta understödet som betalas till HST till den del som överförs till bolaget. I fortsättningen täcker staden kapitalkostnaderna för egendomen som överförs till bolaget som en del av infrastrukturhyran som betalas till bolaget.
I infrastrukturavtalet mellan HRT och städerna anges det att städerna kan fakturera HRT för hälften av kapitalkostnaderna för infrastruktur, medan städerna direkt betalar den andra hälften av dessa. För Helsingfors del fakturerar HST staden för 50 % av avskrivningarna i infrastrukturegendom och 100 % av de faktiska räntekostnader som hänför sig till anskaffningen av sådan. HST återbetalar till fullt belopp till staden den kalkylmässiga infrastrukturränta som HRT fakturerats för. I HRT:s infrastrukturavtal har dessutom vissa infrastrukturfunktioner utelämnats, såsom infartsparkeringen och cykelinfrastrukturen. I stadens stöd ingår också ersättningen för godstrafik till Sveaborg, för vilken HRT inte får någon separat ersättning från annat håll.
Sedan 2015 har staden betalat HST ett särskilt avskrivningsstöd på ungefär 1,2–1,4 mn euro om året. Enligt HRT:s infrastrukturavtal avskrevs de gamla infrastrukturtillgångar som 31.12.2009 hade bokföringsvärdet noll, men som hade ett verkligt värde, i HRT:s uträkning av infrastrukturersättningar under fem års tid fram till 31.12.2014. Detta ledde till att de faktiska avskrivningarna av gamla infrastrukturtillgångar i HST:s bokföring från år 2015 är större än den infrastrukturersättning som HST får från HRT för avskrivningen av gamla tillgångar. Med ett stöd från staden ersätts skillnaden mellan de faktiska avskrivningarna och den ersättning som HRT betalar. Till följd av årsperiodiseringen av avskrivningarna och infrastrukturersättningen behövs det inte något avskrivningsstöd år 2022.
När det gäller västmetron ska staden betala den andel av infrastrukturkostnaderna som HST inte kan fakturera HRT för.