10. Investeringar vid affärsverket HST 2022–2031
Investerings- kostnader (moms 0 milj. € | BDG 2022 milj. € | EP 2023 milj. € | EP 2024 milj. € | Preliminär 2025 milj. € | Preliminär 2026 milj. € | Preliminär 2027 milj. € | Preliminär 2028 milj. € | Preliminär 2029 milj. € | Preliminär 2030 milj. € | Preliminär 2031 milj. € | |
HST:S INVESTERINGAR SAMMANLAGT | 1 800,5 | 297,8 | 237,7 | 143,7 | 187,3 | 196,6 | 171,6 | 130,2 | 147,5 | 153,8 | 135,3 |
Nya metrotåg (M400) | 210,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 28,0 | 0,0 | 38,4 | 73,8 | 70,6 |
Spårvägen i västra innerstaden, infrastruktur | 160,0 | 0,2 | 3,8 | 8,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 22,0 |
Förnyande av spårvagnsmateriel (MLNRV, 50 vagnar) | 136,5 | 0,0 | 15,0 | 0,0 | 7,7 | 0,0 | 12,5 | 25,5 | 25,5 | 27,0 | 23,4 |
Förnyande av metrons trafikstyrningssytem | 106,4 | 2,1 | 2,8 | 2,4 | 5,0 | 28,2 | 20,2 | 20,2 | 20,2 | 5,3 | 0,0 |
Vichtis snabbspårväg, spårvagnar | 57,0 | 0,0 | 0,2 | 5,9 | 0,0 | 12,4 | 24,7 | 12,4 | 1,4 | 1,0 | 0,0 |
Ombyggnad av järnvägstorgets metrostation | 43,0 | 0,2 | 0,3 | 0,5 | 0,5 | 11,5 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av spårvägsbanan 2023-2031 | 38,6 | 0,0 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
Ombyggnad av Hertonäs metrostation | 35,9 | 0,2 | 0,5 | 0,5 | 20,0 | 14,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nya metrotåg (M300, optionsupphandling) | 23,9 | 21,6 | 0,1 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Östra centrums bussterminal, det s.k. Punos-projektet | 21,4 | 0,0 | 2,8 | 6,0 | 6,0 | 4,0 | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggand av Brunnsgatans däck | 19,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,1 | 3,4 | 6,7 | 6,7 | 0,0 |
Artic-spårvagnar, grundlig iståndsättning 10 år | 17,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av Östra centrums metrostation | 16,0 | 0,0 | 1,0 | 8,0 | 4,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ersättande av metrons spårströmkretsar | 15,1 | 2,0 | 5,0 | 5,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av M100-metrotåg | 14,5 | 10,1 | 3,1 | 0,1 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Vanda spåran, Helsingfors andel | 12,2 | 0,1 | 0,3 | 0,6 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Utbyggnad av metrodepåns spårverkstad | 10,1 | 0,8 | 3,5 | 5,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av Gräsvikens metrostation | 9,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 9,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Spårvägen Vik-Malm, infrastruktur | 9,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 8,0 |
Sanering av Hagnäs elmatningsstation | 8,7 | 3,8 | 3,7 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Mannerheimintie (Postikatu-Reijolankatu), radan muutokset ja peruskorjaukset | 8,2 | 0,1 | 3,5 | 3,5 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av Sörnäs metrostation | 7,8 | 5,6 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av Kampens metrostation | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,0 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Utveckling av anslutningscykelparkeringsobjekt | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Ombyggnad av Nordsjö metrostation | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 4,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 |
Grundliga reparationer på Rastböle metrostation | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av Botby gårds metrostation | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,0 | 4,0 | 0,0 |
Förnyande av spårstyrning 2021-2028 | 7,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av M200-metrotåg | 6,8 | 0,2 | 6,2 | 0,1 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Eirastranden-Ärtholmen, ny spårvägsförbindelse, banan | 6,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,5 | 3,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Sanering av metrons matningsstation i Östra centrum | 6,2 | 2,2 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Metrodepån små investeringar | 6,0 | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Ombyggnad av anslutningsparkeringen | 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Ombyggnad av norra delen av Hagnäs metrostation | 5,7 | 4,5 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Produktionsanläggningar vid Brunakärrs depå | 5,6 | 0,0 | 3,0 | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tillägg av en matningsstation mellan Sörnäs och Järnvägstorget | 5,5 | 0,0 | 0,0 | 0,3 | 3,0 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av plattformplanet på Sörnäs metrostation | 5,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,5 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av Kampens metrostation, Cehävä år 2023 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Övriga investeringar | 214,9 | 51,6 | 58,0 | 25,8 | 12,2 | 23,4 | 17,1 | 11,4 | 5,0 | 6,6 | 4,0 |
Stora trafikprojekt sammanlagt | 503,6 | 191,5 | 112,4 | 60,3 | 84,3 | 52,3 | 1,9 | 0,4 | 0,3 | 0,1 | 0,2 |
Kronbroarna sammanlagt | 276,0 | 53,1 | 47,1 | 42,3 | 80,6 | 50,1 | 1,9 | 0,4 | 0,3 | 0,1 | 0,2 |
Kronbroarna, infrastruktur (grundprojekt) | 187,4 | 52,5 | 40,7 | 41,3 | 44,1 | 6,5 | 1,7 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,2 |
Kronbroarna, spårvagnar | 88,6 | 0,5 | 6,4 | 1,0 | 36,6 | 43,6 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,0 |
Spårjokern, sammanlagt | 150,4 | 100,9 | 37,0 | 6,7 | 3,7 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jokerbanan, spårvagnar | 69,7 | 25,7 | 31,8 | 6,3 | 3,7 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jokerbanan, infrastruktur | 55,5 | 50,3 | 5,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jokerbanan, spårvagnsdepå | 15,2 | 15,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Vibrationsisolering i Viks forskarpark (anknytande projekt) | 10,0 | 9,6 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Fiskehamnen-Böle, sammanlagt | 77,2 | 37,5 | 28,4 | 11,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Fiskehamnen-Böle, infrastruktur (grundprojekt) | 68,9 | 32,5 | 25,0 | 11,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Baninvesteringar i Böle (anknytande projekt) | 8,4 | 5,0 | 3,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
HST:S NETTOINVESTERINGAR SAMMANLAGT | 1 778,7 | 276,0 | 237,7 | 143,7 | 187,3 | 196,6 | 171,6 | 130,2 | 147,5 | 153,8 | 135,3 |
Jokerbanans statsandel | -21,8 | -21,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
HST:S HYRES- OCH AKTIEOBJEKT, PLANERADE NY- OCH OMBYGGNADSPROJEKT UNDER ÅREN 2022-2031 | Omfattning htm2 | Tidsperiod förbyggandet | Genom-förande | Kostands- kalkylmilj. € |
Brunakärrs depå, nybyggnad | 37 399 | 2021-2023 | Koy | 150,6 |
Koskelan varikko, perusparannus ja laajennus, ratikkavarikon osuus | 47 000 | 2024-2026 | Koy | 227,0 |
HST:s investeringsprogram har utarbetats enligt affärsverksorganisationen. Ändringarna som bolagiseringen av HST medför i HST:s och staden budget görs under början av år 2022. I och med bolagiseringen är investeringarna som hänför sig till metron fortsättningsvis affärsverkets investeringar. HST:s alla andra investeringar blir aktiebolagets investeringar.