10. HKL-liikelaitoksen investoinnit 2022–2031
Investointi- kustannukset (alv 0) milj. € | TA 2022 milj. € | TS 2023 milj. € | TS 2024 milj. € | Alustava 2025 milj. € | Alustava 2026 milj. € | Alustava 2027 milj. € | Alustava 2028 milj. € | Alustava 2029 milj. € | Alustava 2030 milj. € | Alustava 2031 milj. € | |
HKL:N INVESTOINNIT YHTEENSÄ | 1 800,5 | 297,8 | 237,7 | 143,7 | 187,3 | 196,6 | 171,6 | 130,2 | 147,5 | 153,8 | 135,3 |
Uudet metrojunat (M400) | 210,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 28,0 | 0,0 | 38,4 | 73,8 | 70,6 |
Läntisen kantakaupungin raitiotie, infra | 160,0 | 0,2 | 3,8 | 8,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 22,0 |
Ratikkakaluston uusinta (MLNRV, 50 vaunua) | 136,5 | 0,0 | 15,0 | 0,0 | 7,7 | 0,0 | 12,5 | 25,5 | 25,5 | 27,0 | 23,4 |
Metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistaminen | 106,4 | 2,1 | 2,8 | 2,4 | 5,0 | 28,2 | 20,2 | 20,2 | 20,2 | 5,3 | 0,0 |
Vihdintien pikaraitiotie, raitiovaunut | 57,0 | 0,0 | 0,2 | 5,9 | 0,0 | 12,4 | 24,7 | 12,4 | 1,4 | 1,0 | 0,0 |
Rautatietorin metroaseman perusparannus | 43,0 | 0,2 | 0,3 | 0,5 | 0,5 | 11,5 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 |
Raitiotieradan peruskorjaukset 2023-2031 | 38,6 | 0,0 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
Herttoniemen metroaseman peruskorjaus | 35,9 | 0,2 | 0,5 | 0,5 | 20,0 | 14,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Uudet metrojunat (M300, optiohankinta) | 23,9 | 21,6 | 0,1 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Itäkeskuksen bussiterminaalin ns. Punos-hanke | 21,4 | 0,0 | 2,8 | 6,0 | 6,0 | 4,0 | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kaivokadun kannen peruskorjaus | 19,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,1 | 3,4 | 6,7 | 6,7 | 0,0 |
Artic-raitiovaunujen 10 vuoden peruskunnostus | 17,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 0,0 | 0,0 |
Itäkeskuksen metroaseman perusparannus | 16,0 | 0,0 | 1,0 | 8,0 | 4,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Metron raidevirtapiirien korvaaminen | 15,1 | 2,0 | 5,0 | 5,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
M100-metrojunien peruskorjaus | 14,5 | 10,1 | 3,1 | 0,1 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Vantaan ratikka, Helsingin osuus | 12,2 | 0,1 | 0,3 | 0,6 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Metrovarikon ratakorjaamon laajennus | 10,1 | 0,8 | 3,5 | 5,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ruoholahden metroaseman perusparannus | 9,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 9,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Viikin-Malmin raitiotie, infra | 9,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 8,0 |
Hakaniemen sähkönsyöttöaseman saneeraus | 8,7 | 3,8 | 3,7 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Mannerheimintie (Postikatu-Reijolankatu), radan muutokset ja peruskorjaukset | 8,2 | 0,1 | 3,5 | 3,5 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Sörnäisten metroaseman perusparannus | 7,8 | 5,6 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kampin metroaseman perusparannus | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,0 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Liityntäpyöräpysäköintikohteiden kehittäminen | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Vuosaaren metroaseman perusparannus | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 4,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 |
Rastilan metroaseman peruskorjauksia | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Puotilan metroaseman perusparannus | 7,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,0 | 4,0 | 0,0 |
Vaihdeohjauksen uusinta 2021-2028 | 7,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
M200-metrojunien peruskorjaus | 6,8 | 0,2 | 6,2 | 0,1 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Eiranranta-Hernesaari, uusi raitiotieyhteys, rata | 6,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,5 | 3,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Itäkeskuksen metron syöttöaseman saneeraus | 6,2 | 2,2 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Metrovarikko pieninvestointeja | 6,0 | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Liityntäpysäköinnin perusparannus | 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Hakaniemen pohjoisosa metroaseman perusparannus | 5,7 | 4,5 | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ruskeasuon varikon tuotantolaitteet | 5,6 | 0,0 | 3,0 | 2,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Syöttöaseman lisäys välillä Sörnäinen-Rautatientori | 5,5 | 0,0 | 0,0 | 0,3 | 3,0 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Sörnäinen metroasema laituritason perusparannus | 5,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,5 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kamppi metroasema perusparannus, Tehyke v 2023 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Muut investoinnit | 214,9 | 51,6 | 58,0 | 25,8 | 12,2 | 23,4 | 17,1 | 11,4 | 5,0 | 6,6 | 4,0 |
Suuret liikennehankkeet yhteensä | 503,6 | 191,5 | 112,4 | 60,3 | 84,3 | 52,3 | 1,9 | 0,4 | 0,3 | 0,1 | 0,2 |
Kruunusillat yhteensä | 276,0 | 53,1 | 47,1 | 42,3 | 80,6 | 50,1 | 1,9 | 0,4 | 0,3 | 0,1 | 0,2 |
Kruunusillat, infra (perushanke) | 187,4 | 52,5 | 40,7 | 41,3 | 44,1 | 6,5 | 1,7 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,2 |
Kruunusillat, raitiovaunut | 88,6 | 0,5 | 6,4 | 1,0 | 36,6 | 43,6 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,0 |
Raide-Jokeri, yhteensä | 150,4 | 100,9 | 37,0 | 6,7 | 3,7 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Raide-Jokerin raitiovaunut | 69,7 | 25,7 | 31,8 | 6,3 | 3,7 | 2,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Raide-Jokeri infra | 55,5 | 50,3 | 5,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Raide-Jokeri ratikkavarikko | 15,2 | 15,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Viikin tiedepuiston tärinäsuojaus (liittyvä hanke) | 10,0 | 9,6 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kalasatama-Pasila, yhteensä | 77,2 | 37,5 | 28,4 | 11,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kalasatama-Pasila, infra (perushanke) | 68,9 | 32,5 | 25,0 | 11,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Pasilan ratainvestoinnit (liittyvä hanke) | 8,4 | 5,0 | 3,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
HKL:N NETTOINVESTOINNIT YHTEENSÄ | 1 778,7 | 276,0 | 237,7 | 143,7 | 187,3 | 196,6 | 171,6 | 130,2 | 147,5 | 153,8 | 135,3 |
Raide-Jokerin valtionosuus | -21,8 | -21,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
HKL:N OSAKEKOHTEIDEN SUUNNITTEILLA OLEVAT UUDIS- JA PERUSKORJAUSHANKKEET VUOSINA 2022-2031 | Laajuus htm2 | Rakentamisen ajoitus | Toteutusmuoto | Kustannus- arvio milj. € |
Ruskeasuon varikko, uudisrakennus | 37 399 | 2021-2023 | Koy | 150,6 |
Koskelan varikko, perusparannus ja laajennus, ratikkavarikon osuus | 47 000 | 2024-2026 | Koy | 227,0 |
HKL:n investointiohjelma on laadittu liikelaitosorganisaation mukaisesti. HKL:n yhtiöittämisen tuomat muutokset HKL:n ja kaupungin talousarvioon tehdään alkuvuonna 2022. Yhtiöittämisen myötä metroon liityvät investoinnit jäävät liikelaitoksen investoinneiksi. Osakeyhtiön investoinneiksi siirtyvät HKL:n kaikki muut investoinnit.