1 20 Tarkastuslautakunta ja -virasto
1 000 € | Käyttö 2020 | Talous- arvio 2021 | Ennuste 2021 | Ehdotus 2022 | Talous- arvio 2022 | Talous- suunnitelma 2023 | Talous- suunnitelma 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | 7 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Menot yhteensä | 1 747 | 2 001 | 1 940 | 2 001 | 2 001 | 2 001 | 2 001 |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −1 740 | −1 997 | −1 935 | −1 996 | −1 996 | −1 996 | −1 996 |
Poistot | |||||||
Tilikauden tulos | −1 740 | −1 997 | −1 935 | −1 996 | −1 996 | −1 996 | −1 996 |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −1 740 | −1 997 | −1 935 | −1 996 | −1 996 | −1 996 | −1 996 |
Muutos, % | |||||||
Tulot | −42,7 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | |||
Menot | 14,5 | −3,0 | 0,0 | 0,0 | −0,0 | −0,0 |
Talousarvion 2022 keskeiset painopisteet ja tiivistelmä
Tarkastuslautakunnan ja -viraston keskeisimmät painopisteet vuonna 2022 ovat:
- laadukkaiden arviointi- ja tarkastuspalvelujen sekä sidonnaisuuksien valvontaan liittyvien palvelujen tuottaminen
- henkilöstön työhyvinvoinnista huolehtiminen
- talouden hoitaminen vastuullisesti, kestävästi ja tuottavasti
Toiminnan kuvaus
Tarkastusvirasto toimii tarkastuslautakunnan alaisuudessa. Arviointitehtäväänsä varten lautakunta on jakautunut kahteen toimikuntaan. Tarkastusviraston keskeiset palvelut ovat valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisen ja toiminnan tuloksellisen ja tarkoituksenmukaisen järjestämisen arviointi sekä sidonnaisuusilmoitusilmoitusten valvonta tarkastuslautakunnan apuna ja kaupungin tilintarkastajan avustaminen lakisääteisessä tilintarkastuksessa.
Kaupungin strategisten tavoitteiden toteuttaminen
Strategiakauden 2017–2021 aikana on kehitetty asiakaskokemuksen mittaamisen menetelmiä muun muassa sidonnaisuusilmoitusten valvonnassa ja tilintarkastuksessa. Asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla tasolla, vaikka se ei kaikilta osin ole parantunut kauden aikana. Kuntalaisten osallistumista arviointisuunnitelmaan valmisteluun on edistetty Kerro kantasi -palvelun avulla ja kartoittamalla arviointikertomus.fi-sivuston käyttäjien tyytyväisyyttä sivuston sisältöön. Digitalisaatiota on edistetty ottamalla käyttöön sähköinen järjestelmä arvioinnin ja tarkastuksen dokumentointiin sekä lisäämällä sähköisten työkalujen käyttöä.
Tarkastuslautakunta tuottaa arviointikertomuksella ja tarvittaessa muilla arviointiraporteilla valtuustolle tietoa tavoitteiden toteutumisesta ja toiminnan tuloksellisesta ja tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä kaupungin strategista ohjausta ja päätöksentekoa varten. Kaupunkistrategia vuosille 2022–2025 ohjaa tarkastuslautakunnan arviointitoiminnan kohdentumista. Myös sitova toiminnan tavoite ohjaa arviointien kohdentumista kaupunkistrategian mukaisesti. Arviointi toteutetaan suunnitelmallisesti ja kustannustehokkaasti. Arviointien hyödynnettävyyttä pyritään parantamaan vuorovaikutuksessa arvioinnin kohteiden kanssa.
Emokaupungin ja konserniyhteisöjen tilintarkastus järjestetään kustannustehokkaasti ja laadukkaasti tilintarkastusta koskevien säädösten ja määräysten mukaisesti. Kaupungin tilintarkastuksessa noudatetaan julkishallinnon hyvää tilintarkastustapaa ja konserniyhteisöjen tarkastuksessa hyvää tilintarkastustapaa.
Vuosittaista asiakastyytyväisyysseurantaa hyödynnetään toiminnan suunnitelmallisessa kehittämisessä. Tavoitteena on, että viraston asiakastyytyväisyys säilyy hyvällä tasolla.
Tarkastusviraston taloutta hoidetaan vastuullisesti, kestävästi ja tuottavasti. Tarkastusvirasto pyrkii parantamaan tuottavuutta muun muassa huolehtimalla työnsä laadusta, henkilöstön työhyvinvoinnista ja vastuullisesta määrärahojen käytöstä.
Tarkastusviraston digitalisoitujen toimintojen määrä kasvaa ja vakiinnutetaan sähköisten työvälineiden laajamittainen hyödyntäminen arviointi- ja tarkastustyössä.
Vuonna 2022 käynnistyy toimitilojen peruskorjaus, jonka ajaksi virasto siirtyy väistötiloihin. Tavoitteena on peruskorjauksen yhteydessä vähentää viraston käytettävissä olevien toimitilojen määrää neljänneksellä.
Toimintaympäristön keskeiset muutokset 2022
Kaupunkistrategian, kaupungin organisaatiorakenteen ja toimintaympäristön muutokset sekä muutokset kaupunkikonsernissa otetaan huomioon tilintarkastuksen ja arvioinnin toteutustavassa ja painotuksissa. Tällaisia ovat esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisen uudistaminen ja liikenneliikelaitoksen osittainen yhtiöittäminen. Pitkittyneellä koronavirusepidemialla voi olla vaikutusta viraston käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin ja henkilöstön työhyvinvointiin.
Taloudellinen kestävyys
Tuottavuus
Tarkastustoiminnan tuottavuus on kehittynyt myönteisesti tulostavoitteiden toteuduttua hyvällä tasolla ja menojen alittaessa talousarvion joka vuosi. Toimintamenojen alitukset ovat kohdistuneet lähinnä henkilöstömenoihin ja tilintarkastuksen ostopalveluihin. Taloussuunnitelmakaudella 2022–2024 tuottavuuskasvua haetaan tilojen käyttöä tehostamalla. Tarkastusviraston tuottavuusindeksissä tuotosindeksi muodostuu työpanoksista, työn laatutekijöistä ja henkilöstötekijöistä. Panosindeksissä toimintamenot on deflatoitu julkisten menojen hintaindeksillä (kuntatalouden yleishallinto).
Yksikkökustannukset
Tarkastusviraston yksikkökustannus kuvaa viraston suorittaman avustavan tilintarkastuksen, arvioinnin ja sidonnaisuusvalvonnan päivähintaa.
Muut talouden toimintaympäristön muutokset
Taloussuunnitelmakaudelle ajoittuu muutoksia kaupungin organisaatioon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisen uudistaminen. Kaudelle ajoittuu myös tilintarkastuksen kilpailuttaminen. Näillä muutoksilla ennakoidaan olevan vaikutuksia tilintarkastuksesta aiheutuviin kustannuksiin.
Henkilöstösuunnitelma
Tarkastusviraston henkilöstöjohtamisen tavoitteena on osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö. Viraston vakanssien määrä ja rakenne pyritään säilyttämään nyt saavutetulla, tarkoituksenmukaisella tasolla. Taloussuunnitelmakaudella panostetaan suunnitelmalliseen esihenkilöosaamisen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Yhteistyötä osaamisen kehittämisessä jatketaan Valtiontalouden tarkastusviraston kanssa. Henkilöstön saatavuuden ennakoidaan jatkuvan hyvänä ja tilanne varmistetaan huolehtimalla kilpailukykyisistä tehtäväsisällöistä ja palkkatasosta. Rekrytoinnissa huolehditaan henkilöstön monipuolisesta ikä- ja sukupuolijakaumasta. Erityistä huomiota kiinnitetään henkilöstön työhyvinvointiin pitkittyneessä etätyötilanteessa.
Talousarvion vaikutusten arviointi
Tarkastuslautakunnan arviointitoiminnassa tarkastellaan mahdollisuuksien mukaan kaupungin toiminnan vaikutuksia. Tarkastuslautakunta on kiinnittänyt huomiota esimerkiksi terveys-, sukupuoli- ja yritysvaikutusten sekä Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelman arviointiin. Vaikutuksia tarkastellaan jatkossakin tarkastuslautakunnan vuosittain hyväksymän arviointisuunnitelman puitteissa.
Talousarvion seurannassa tarkasteltavat tavoitteet
Sitovat toiminnan tavoitteet
Strategian teema | Tavoite | Mittari |
Maailman toimivin kaupunki | Tarkastuslautakunnan arviointitoiminta kohdistuu kaupunkistrategian toteutumisen arviointiin. | Tarkastuslautakunnan arviointisuunnitelmaan 2022 sisältyvistä vuosittain vaihtuvista aiheista (pois lukien tavoitearvioinnit, vaikuttavuuden seuranta ja talouden arviointi) vähintään 73 prosenttia liittyy kaupunkistrategiassa asetettujen linjausten tai tavoitteiden arviointiin. |
Suorite- ja taloustavoitteet
Suoritteet
2020 | 2021 | Ennuste 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Suoritetavoitteet | ||||||
Arviointikertomus valmistuu 20.4. mennessä | 14.4. | 20.4. | 13.4. | 20.4. | 20.4. | 20.4. |
Tilintarkastuskertomus annetaan 30.4. mennessä | 29.4. | 30.4. | 30.4. | 30.4. | 30.4. | 30.4. |
Toiminnan laajuustiedot | ||||||
Tilintarkastuspäivät per tilivuosi, ulkoisen tilintarkastajan toteutuneet tarkastuspäivät | 412 | 390 | 382 | 370 | 370 | 370 |
Henkilöstösuunnitelma
2020 | 2021 | Ennuste 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Henkilöstön käyttö | ||||||
Henkilöstön määrä | 16 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Henkilöstötyövuodet (oma henkilöstö) | 14,9 | 16,5 | 16,0 | 16,0 | 16,5 | 17,0 |
Tuottavuutta kuvaavat tunnusluvut
Tuottavuusmittari
2020 | 2021 | Ennuste 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tuottavuusindeksi, Tuottavuus 2020 = 100 | 100,0 | 90,2 | 102,7 | 94,6 | 95,0 | 95,5 |
Yksikkökustannusten kehitys
Palvelu euroa / x | 2020 | 2021 | Ennuste 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Tarkastuspäivän hinta, euroa/pv | 490 | 525 | 510 | 518 | 510 | 503 |
Prosenttimuutos yksikkökustannuksissa
Muutos, % | 2020 | 2021 | Ennuste 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
0,6 | 7,3 | 4,2 | 1,5 | -1,4 | -1,4 |
Tilankäytön mittarit
2020 | 2021 | Ennuste 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tilan käyttö | ||||||
Tilat, m2 | 602 | 602 | 602 | 602 | 450 | 450 |