3 10 06 Tuki HKL-liikelaitokselle
1 000 € | Käyttö 2020 | Talous- arvio 2021 | Ennuste 2021 | Ehdotus 2022 | Talous- arvio 2022 | Talous- suunnitelma 2023 | Talous- suunnitelma 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | |||||||
Menot yhteensä | 22 151 | 25 795 | 25 795 | 29 173 | 29 173 | 34 981 | 40 057 |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −22 151 | −25 795 | −25 795 | −29 173 | −29 173 | −34 981 | −40 057 |
Poistot | |||||||
Tilikauden tulos | −22 151 | −25 795 | −25 795 | −29 173 | −29 173 | −34 981 | −40 057 |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −22 151 | −25 795 | −25 795 | −29 173 | −29 173 | −34 981 | −40 057 |
Muutos, % | |||||||
Tulot | |||||||
Menot | 16,5 | 13,1 | 13,1 | 19,9 | 14,5 |
Erittely kaupungin tuesta 2022–2024 | TP20 | TA21 | TA22 | TS23 | TS24 |
Kaupungin suora tuki | |||||
Poistotuki, 50 % infrainvestointien poistoista | 5 811 960 | 7 310 000 | 8 255 478 | 11 135 593 | 15 209 690 |
Poistotuki, lisäosuus 2015 alkaen | 1 227 954 | 1 351 000 | 0 | 1 200 000 | 1 200 000 |
Poistotuki Suomenlinnan poistot, vanha omaisuus | 0 | 24 000 | 24 000 | 24 000 | 24 000 |
Poistotuki juna-asemien poistot, vanha omaisuus | 128 203 | 128 000 | 128 000 | 128 000 | 128 000 |
Korkotuki, infran todelliset korot | 1 310 627 | 2 387 000 | 4 900 000 | 7 260 000 | 8 860 000 |
Länsimetro, kaupungin osuus vastikkeista | 10 365 318 | 11 031 000 | 12 001 489 | 11 321 489 | 10 672 489 |
Liityntäpysäköinti-infra | 989 339 | 1 012 000 | 1 053 439 | 1 053 439 | 1 053 439 |
Kaupunkipyörä | 1 937 000 | 2 323 930 | 2 323 930 | 2 323 930 | |
Pyöräinfra | 2 085 874 | 394 000 | 402 149 | 450 000 | 500 000 |
Suomenlinnan tavaraliikennekorvaus | 219 783 | 220 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 |
Lauttasaaren terminaali / kääntöpaikka | |||||
Yhteensä | 22 151 000 | 25 794 000 | 29 173 485 | 34 981 452 | 40 056 548 |
Kaupunki maksaa HKL:lle suoraa tukea 29,173 miljoonaa euroa vuonna 2022. Kaupungin tuella HKL kattaa ne menot, joita se ei pysty laskuttamaan HSL:ltä tai muulta taholta.
HKL:n yhtiöittämisen tuomat muutokset HKL:n ja kaupungin talousarvioon tehdään alkuvuonna 2022. Yhtiöittämisessä HKL:n metro-omaisuus ja metroon liittyvät keskeiset sopimukset jäävät liikelaitokseen. Osakeyhtiöön siirtyvät HKL:n kaikki muu omaisuus, sopimukset sekä HKL:n nykyinen henkilöstö kokonaisuudessaan. Yhtiöittämisen myötä HKL:lle maksettava suora tuki pienenee yhtiöön siirtyvän omaisuuden osalta. Jatkossa kaupunki kattaa yhtiöön siirtyvän omaisuuden pääomakulut osana yhtiölle maksettavaa infravuokraa.
HSL:n ja kaupunkien välisessä infrasopimuksessa on määritelty, että kaupungit voivat laskuttaa infran pääomakuluista puolet HSL:ltä ja toinen puoli infran pääomakuluista jää suoraan kaupunkien maksettavaksi. Helsingin osalta HKL laskuttaa kaupungilta infraomaisuuden poistoista 50 prosenttia ja infraomaisuuden hankintaan kohdistuvista todellisista korkokuluista 100 prosenttia. HKL palauttaa HSL:ltä laskutettavan laskennallisen infrakoron täysimääräisesti kaupungille. Lisäksi HSL:n infrasopimuksessa on rajattu pois tiettyjä infratoimintoja kuten liityntäpysäköinti ja polkupyöräinfra. Kaupungin tukeen sisältyy myös Suomenlinnan tavaraliikennekorvaus, johon HKL ei saa erillistä korvausta muualta.
Vuodesta 2015 alkaen kaupunki on maksanut HKL:lle erillistä poistotukea noin 1,2–1,4 miljoonaa euroa vuodessa. HSL:n infrasopimuksen mukaan vanha infraomaisuus, joka oli kirjanpidolliselta arvoltaan nollilla 31.12.2009, mutta jolla oli käypää arvoa, poistettiin HSL:n infrakorvauslaskennassa viiden vuoden aikana 31.12.2014 mennessä. Tämä johti siihen, että HKL:n kirjanpidossa olevan vanhan infraomaisuuden todelliset poistot ovat suuremmat kuin HKL:n saama infrakorvaus vanhan omaisuuden poistoista HSL:ltä vuodesta 2015 alkaen. Kaupungin tuella korvataan todellisten poistojen ja HSL:n maksaman korvauksen erotus. Poistojen ja infrakorvauksen vuosijaksotuksien takia poistotukea ei tarvita vuonna 2022.
Länsimetrosta kaupungin maksettavaksi tulee infrakuluista se osuus, jota HKL ei pysty laskuttamaan HSL:ltä.