- Borgmästarens översikt
-
Allmänna motiveringar
- 1. Inledning
- 2. Det allmänna ekonomiska läget och omvärlden
- 3. Läge för tillväxt – Helsingfors stadsstrategi 2021–2025
- 4. Genomförande av strategin - mätare och uppföljning
- 5. Budgetförslaget 2022
- 6. Helsingforskoncernens dottersamman slutningar och koncernstyrning
- 7. Personal
- 8. Beslutsförslag
- 9. Budgetens bindande verkan
- 10. Förklaringar
-
Driftsekonomidelen
-
1. Centralförvaltningen
- 1. Centralförvaltningen
- 1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
- 1 20 Revisionsnämnden och kontoret
- 1 30 Stadsstyrelsen
- 1 40 Stadskansliet
-
1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 01 Kostnader för organens verksamhet, till borgmästarens och stadskansliets disposition
- 1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
- 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
- 1 50 04 Centraliserad projektverksamhet, till stadskansliets disposition
- 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
- Affärsverket byggtjänsten
- Affärsverket byggtjänsten
- Affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten
- Affärsverket företagshälsan
- 2. Fostrans- och utbildningssektorn
- 3. Stadsmiljösektorn
- 4. Kultur- och fritidssektorn
- 5. Social- och hälsovårds sektorn
-
1. Centralförvaltningen
- 7. Resultaträkningsdelen
-
8. Investeringsdelen
- 8. Investeringsdelen
- 8 01 Fast egendom
- 8 02 Byggnader
- 8 03 Gator och trafikleder
- 8 04 Parker och idrottsområden
- 8 05 Grundanskaffning av lös egendom
- 8 06 Värdepapper
- 8 07 Övrig kapitalhushållning
- 8 08 Infrastrukturbyggande i projektområden, till stadsstyrelsens disposition
- 8 09 Stadsförnyelse, till stadsmiljönämndens disposition
- 8 10 Stora trafikprojekt, till stadsmiljönämndens disposition
- 9. Finansieringsdelen
- Fonder
-
Bilagor till budgeten
- 1. Understödsanslag och understödsmässiga ersättningsanslag i 2022 års budget
- 2. Specifikation av medlemsavgifterna i 2022 års budget
- 3. Dottersammanslutningar och -stiftelser inom koncernen
- 4. Investeringsprogram för åren 2022–2031
- 5. Byggnadsprogram för husbyggnadsprojekt för åren 2022–2031
- 6. Byggprogram för gator och trafikleder 2022–2024 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 7. Byggprogram för parker och idrottsområden 2022–2024 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 8. Byggprogram för områden för stadsförnyelse och stora trafikprojekt 2022–2024 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 9. Hyres- och aktieobjekt, planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt under åren 2022–2024
- 10. Investeringar vid affärsverket HST 2022–2031
- 11. Upptagna lån
- Behandlingen av budgeten och ekonomiplanen i stadsfullmäktige
- Nyckeltal för budgetförslaget 2022
1. Inledning
Inledning
Stadsstrategin har varit utgångspunkt vid beredningen av budgeten för år 2022 och är utgångspunkt för andra budgetar, ekonomiplaner och åtgärder under fullmäktigeperioden. Centralförvaltningen, sektorerna, affärsverken och dottersammanslutningarna ska förverkliga riktlinjerna i stadsstrategin i sin verksamhet.
Stadsstyrelsen fattade 23.8.2021 beslut om ramen för förslaget till budget för år 2022 och anvisningar för arbetet på förslaget till budget och ekonomiplan. Vid beredningen av budgeten har man anpassat stadsstrategins riktlinjer med budgeten i budgetramen och anvisningarna för arbetet på förslaget till budget och ekonomiplan.
Budgeten för år 2022 baserar sig på stadsstrategin samt ramen och anvisningar för arbetet på förslaget till budget och ekonomiplan, och därtill på budgetförslagen från sektorerna, nämnderna och affärsverkens direktioner. I budgeten har man beaktat prognoserna för stadens ekonomi och verksamhet år 2021 och utsikterna för stadens inkomstunderlag de närmaste åren.