- Borgmästarens översikt
-
Allmänna motiveringar
- 1 Inledning
- 2 Det allmänna ekonomiska läget och omvärlden
- 3 Helsingfors stadsstrategi 2017–2021: Världens bäst fungerande stad
- 4 Verkställande av stadsstrategin
- 5 Budgetförslaget 2021
- 6 Helsingforskoncernens dottersamman¬slutningar och koncernstyrning
- 7 Personal
- 8 Beslutsförslag
- 9 Budgetens bindande verkan
- 10 Förklaringar
-
Driftsekonomidelen
-
1 Centralförvaltningen
- 1 Centralförvaltningen
- 1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
- 1 20 Revisionsnämnden och kontoret
- 1 30 Stadsstyrelsen
- 1 40 Stadskansliet
-
1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 01 Kostnader för organens verksamhet, till borgmästarens och stadskansliets disposition
- 1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
- 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
- 1 50 04 Centraliserad projektverksamhet, till stadskansliets disposition
- 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
- Affärsverket servicecentralen
- Affärsverket byggtjänsten (Stara)
- Affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten (Talpa)
- Affärsverket företagshälsan
- 2 Fostrans- och utbildningssektorn
- 3 Stadsmiljösektorn
- 4 Kultur- och fritidssektorn
- 5 Social- och hälsovårds sektorn
-
1 Centralförvaltningen
- 7 Resultaträkningsdelen
- 8 Investeringsdelen
- 9 Finansieringsdelen
- Fonder
-
Bilagor till budgeten
- 1. Understödsanslag och understödsmässiga ersättningsanslag i 2021 års budget
- 2. Specifikation av medlemsavgifterna i 2021 års budget
- 3. Dottersammanslutningar och -stiftelser inom koncernen
- 4. Investeringsprogram för åren 2021–2030
- 5. Byggnadsprogram för husbyggnadsprojekt för åren 2021–2030
- 6. Byggprogram för gator och trafikleder 2021-2023 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 7. Byggprogram för parker och idrottsområden 2021-2023 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 8. Hyres- och aktieobjekt, planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt under åren 2021–2030
- 9. Investeringar vid affärsverket HST 2021-2030
- 10. Upptagna lån
- Behandlingen av budgeten och ekonomiplanen i stadsfullmäktige
- Nyckeltal för budgetförslaget 2021
5 10 05 Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt
1 000 € | Förbrukning 2019 | Budget 2020 | Prognos 2020 | Förslag 2021 | Budget 2021 | Ekonomi- plan 2022 | Ekonomi- plan 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | |||||||
Utgifter sammanlagt | 690 523 | 665 700 | 714 900 | 695 321 | 695 321 | 711 313 | 729 523 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −690 523 | −665 700 | −714 900 | −695 321 | −695 321 | −711 313 | −729 523 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −690 523 | −665 700 | −714 900 | −695 321 | −695 321 | −711 313 | −729 523 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −690 523 | −665 700 | −714 900 | −695 321 | −695 321 | −711 313 | −729 523 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | |||||||
Utgifter | −3,6 | 7,4 | 4,4 | 4,4 | 2,3 | 2,6 |
Anslagen på budgetmomentet Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt omfattar Helsingfors betalningsandel i egenskap av medlemskommun för tjänster inom den specialiserade sjukvården, kapitationsbaserade tjänster (bl.a. patientförsäkring, prehospital akutsjukvård, Giftinformationscentralen), utjämning av dyr vård och fakturering av andra tjänster (t.ex. jourfunktioner).