3 10 05 Räddningsverket
1 000 € | Förbrukning 2019 | Budget 2020 | Prognos 2020 | Förslag 2021 | Budget 2021 | Ekonomi- plan 2022 | Ekonomi- plan 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | 17 663 | 16 000 | 16 000 | 16 500 | 16 500 | 17 200 | 17 900 |
Utgifter sammanlagt | 54 191 | 58 737 | 58 537 | 61 953 | 60 799 | 65 201 | 69 524 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −36 528 | −42 737 | −42 537 | −45 453 | −44 299 | −48 001 | −51 624 |
Avskrivningar | 2 591 | 2 087 | 2 314 | 2 516 | 2 516 | 2 839 | 3 270 |
Räkenskapsperiodens resultat | −39 119 | −44 824 | −44 851 | −47 969 | −46 815 | −50 840 | −54 894 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −39 119 | −44 824 | −44 851 | −47 969 | −46 815 | −50 840 | −54 894 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | −9,4 | 3,1 | 3,1 | 4,2 | 4,1 | ||
Utgifter | 8,4 | −0,3 | 5,5 | 3,5 | 7,2 | 6,6 |
Centrala prioriteringar och sammandrag av budgeten 2021
Räddningsverkets centrala prioriteringar år 2021 är.
- Att öka räddningsväsendets beredskap och servicenivå för att tillsynsmyndigheten ska kunna fullgöra sina skyldigheter
- Att säkerställa servicenivån och patientsäkerheten inom den prehospitala akutsjukvården
- Att sträva efter utmärkthet inom ledningen och chefsarbetet
- Att främja informationsledning, egenkontroll inom tjänsteproduktionen och räddningsväsendets datasystemprojekt
- Att utveckla samverkan och beredskapen inom stadens gemensamma räddningsverksamhet, befolkningsskydd och beredskap
I 2021 års verksamhet betonas förbättrande av räddningsväsendets förutsättningar för snabb hjälp, minskande av insatstiden och tiden som enheterna är bundna vid uppdrag inom den prehospitala akutsjukvården samt utvecklande av framgångsorienterat ledarskap och arbetshälsan. År 2021 placeras en ytterligare spetsenhet i Gårdsbacka och samtidigt förstärks verksamheten inom förebyggandet av olyckor, egenkontrollen och säkerhetskommunikationen utifrån riskerna. Genom att öka den prehospitala akutsjukvårdens resurser förbereder man sig för att utöka verksamheten med två enheter för prehospital akutsjukvård på deltid.
Beskrivning av verksamheten
Räddningsverket ansvarar för räddningsväsendet och den brådskande prehospitala akutvården i Helsingforsområdet. Räddningsväsendet delas upp i räddningsverksamhet (ca 62 % av räddningsverkets driftsutgifter) samt förebyggande av olyckor och beredskap för befolkningsskydd (ca 16 %). Den brådskande prehospitala akutvården som produceras till självkostnadspris för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt utgör cirka 22 % av driftsutgifterna.
Väsentliga förändringar i omvärlden
Utveckling i antalet invånare och kunder
Enligt tillsynsmyndigheten stämmer räddningsverksamhetens beredskap i fråga om snabb tillgång till hjälp inte överens med kraven. Beredskapen utvecklas i enlighet med den 10-åriga verksamhetsplanen genom att en ny spetsenhet grundas år 2021 i Gårdsbacka.
Resurserna för den prehospitala akutsjukvårdstjänsten har under de senaste tio åren blivit tydligt efter i utvecklingen i förhållande till antalet kunder och uppdrag. Dröjsmålen i uppdragen och personalens belastning minskas genom en ökning i den prehospitala akutsjukvårdens beredskap i genomsnitt med två 12 timmars enheter.
Ekonomi (kostnadsnivå, kostnader per enhet, produktivitet)
Verksamhetens produktivitet följs vid räddningsverket genom driftsutgifternas kostnader per enhet, som delas in i räddningsverkets (78 % av driftsutgifterna) och den prehospitala akutsjukvårdstjänstens (22 % av driftsutgifterna) kostnader per enhet. År 2021 beräknas räddningsväsendets driftsutgifter stiga med 5,5 %, varav andelen för servicenivåns utveckling är 2,8 procentenheter. Ökningen i den prehospitala akutsjukvårdstjänstens driftsutgifter beräknas till 4,0 %, varav utvecklingen av servicenivån utgör ungefär hälften. Kostnaderna per enhet justerade enligt invånarantalet och prisindex för basservicen beräknas år 2021 stiga med 70,7 euro (64,7 euro år 2019) i fråga om räddningsväsendet och med 19,5 euro (18,1 euro år 2019) i fråga om den prehospitala akutsjukvårdstjänsten per invånare. Då ekonomiplanen genomförs är räddningsverkets inflationskorrigerade index för kostnaderna per enhet (2019=100) 109,2 år 2021 och 116,4 år 2023.
Målsättningar och prestationer
I riskområde I förbättras den genomsnittliga utrycknings- och körtiden till objektet för den första räddningsenheten med bemanningsberedskapen 1+3 på högst 6 minuter till nivån 50 % (55 % år 2019). Annars sker inga väsentliga ändringar i antalet prestationer. Utvecklandet av servicenivån förkortar väntetiderna i den operativa verksamheten.
Risker och osäkerhetsfaktorer
Brandmännens lägre lönenivå än i övriga Nyland och fortsättningen med verksamheten vid Helsingfors räddningsskola samt tillgången till personal som påverkas av de ovannämnda frågorna utgör väsentliga hotfaktorer för utvecklingen av räddningsverksamhetens servicenivå under de följande åren.
Den planerade centraliseringen av landskapets och räddningsväsendets strategiska styrningsrätt till staten, som ingår i förslaget till vårdreform, ändrar möjligheterna för Helsingfors räddningsväsen att bestämma om räddningsväsendets servicenivå och finansiering lokalt på det ändamålsenligaste sättet från och med början av år 2023.
Skyddsrummens ständigt ökande eftersatta underhåll äventyrar användningen av dem förutom under undantagsförhållanden också under vanliga förhållanden och ökar underhålls- och reparationskostnaderna för skyddsrummen med driftsutgifter.
Genomförande av stadsstrategin
Världens bäst fungerande stad
Genom kontinuerlig riskanalys, mångsidiga metoder för förebyggande av olyckor och en ändamålsenlig dimensionering av tillgängligheten inom räddningsverksamheten och den prehospitala akutsjukvårdstjänsten garanteras den allmänna säkerheten när Helsingfors stadsstruktur utvecklas. Avtalsbrandkårerna och Helsingfors Räddningsförbund rf får en starkare roll som stöd för räddningsverkets myndighetsverksamhet vid förebyggandet av olyckor. Inom räddningsverksamheten svarar verksamhetsmodellen för spetsenheter på ett kostnadseffektivt sätt på uppdrag i enlighet med den valda riskprofilen inom både räddningsverksamheten och den prehospitala akutsjukvårdstjänsten i områden som visat sig vara svårnådda.
Ansvarsfull hushållning
Utveckling i kostnaderna per enhet
Kostnaderna per enhet utan avskrivningar för räddningsväsendets driftsutgifter är bättre än genomsnittet i referensgruppen. Kostnaderna per enhet utan avskrivningar för den prehospitala akutsjukvårdstjänsten är konkurrenskraftiga i sin referensgrupp.
Produktivitetsåtgärder
Med beaktande av de omfattande utvecklingsåtgärderna inom tjänsteproduktionen under åren 2020–2021, är det inte möjligt att i budgeten nå produktivitetsmålet som Helsingfors stad har ställt.
Personalplan
Räddningsverket inrättar 27 nya anställningar år 2021, varav 12 till Gårdsbacka spetsenhet och 3 till den olycksförebyggande verksamheten. I den prehospitala akutsjukvården inrättas 12 nya anställningar, varvid det sammanlagda antalet löntagare i 2021 års budget är 734. Ett löneprogram för brandmännen inleds.
Väsentliga förändringar under budgetåret enligt servicehelhet och tjänst
(1 000 €) 31 10 05 | Utgifter | Andel av utgifterna på budget- momentet % | Förändring från året innan € | Förändring från året innan % | Viktigaste förklarande faktorn |
---|---|---|---|---|---|
Räddningsverket | - 60 799 | 100 % | 2 062 | 3,5 % | |
Räddningsväsendet | - 47 403 | 78 % | 1 552 | 3,4 % | Tillägg av en spetsenhet i beredskapen och tillväxt i stations- infrastrukturen |
Den prehospitala akutsjukvårdstjänsten | - 13 396 | 22 % | 510 | 4,0 % | Tillägg av två 12 timmars enheter för prehospital akutsjukvård i beredskapen |
Mål som granskas vid budgetuppföljningen
Bindande verksamhetsmål
Tema i stadsstrategin | Bindande verksamhetsmål | Mätare för bindande verksamhetsmål | Koppling till projekt gemensamma för hela staden och till teman för samplanering |
---|---|---|---|
Tryggande av hållbar tillväxt stadens mest centrala uppgift | Olyckor förebyggs genom att öka stadsbornas och de i Helsingfors verksamma aktörernas förmåga att hindra olyckor och begränsa konsekvenserna av dem. Räddningsväsendets funktionsberedskap är tillräcklig och ändamålsenlig. Brådskande prehospital akutsjukvård tillhandahålls enligt beställarens krav. | 8 000 säkerhetspoäng Den genomsnittliga utrycknings- och körtiden till objektet för den första räddningsenheten med bemanningsberedskapen 1+3 är högst 6 minuter i minst 50 % av uppdragen i riskområde I. Insatstiden i den prehospitala akutsjukvården är högst 8 minuter i minst 70 % av uppdragen i prioritetskategorierna A och B. Minst 32 % av de hjärtflimmerpatienter som lekmän upptäckt klarar sig. | |
Tjänsterna förnyas | Personalen kompetens utvecklas kontinuerligt. Personalens arbetsförmåga främjas fortgående. | Det ordnas minst lika mycket kompletterande utbildning som år 2020. I fråga om sjukfrånvaron genomförs förfarandena enligt programmet för tidigt stöd Vatu. | |
Ekonomiskt hållbar utveckling | Räddningsverkets verksamhet är produktiv med beaktande av stadens tillväxt och förändringarna i servicebehovet | Resultatbudgeten överskrids inte |
Prestationsmål, mål för kostnaderna per enhet och ekonomiska mål
2019 | 2020 | Prognos 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Prestationsmål | ||||||
Säkerhetspoäng | 7 521 | 8 000 | 7 500 | 8 000 | 8 000 | 8 000 |
Insatstiden i den prehospitala akutsjukvården är högst 8 minuter i minst 70 % av uppdragen i prioritetsklasserna A och B | 64 | 70 | 62 | 70 | 70 | 70 |
Den genomsnittliga utrycknings- och körtiden till objektet för den första räddningsenheten med bemanningsberedskapen 1+3 är högst 6 minuter i minst 50 % av uppdragen i riskområde I | 51 | 50 | 55 | 50 | 50 | 50 |
Övriga prestationer | ||||||
Minst 32 % av de hjärtflimmerpatienter som lekmän upptäckt klarar sig | 71 | 32 | 60 | 32 | 32 | 32 |
Det ordnas minst lika mycket kompletterande utbildning som år 2019 | 105 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
sjukfrånvaron, förfarande med tidigt stöd genomförs | 60 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Resultatbudgeten överskrids inte | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Verksamhetens omfattning | ||||||
Invånarantal | 653 835 | 658 696 | 658 696 | 664 812 | 671 172 | 677 560 |
Brand- och räddningsuppgifter exkl. första insatsen | 8 443 | 8 600 | 8 200 | 8 700 | 8 800 | 8 900 |
Prehospital akutsjukvård inkl. första insatsen | 63 550 | 63 630 | 60 000 | 64 300 | 64 900 | 65 500 |
Effektivitet/lönsamhet | ||||||
Förbrukning av fjärrvärme (2010=100) | 90 | 87 | 87 | 86 | 86 | 85 |
Elförbrukning (2010=100) | 88 | 87 | 87 | 86 | 86 | 85 |
2019 | 2020 | Prognos 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anställningar vid utgången av året | 718 | 736 | 745 | 772 | 808 | 832 |
Antal löntagare i genomsnitt under redovisningsperioden | 666 | 711 | 692 | 734 | 772 | 796 |
Antal årsverken i genomsnitt under redovisningsperioden | 626 | 668 | 650 | 689 | 725 | 748 |
Bruttodriftsutgifter, 1 000 euro | 54 191 | 58 737 | 58 537 | 61 953 | 65 855 | 70 178 |
Verksamhetsbidrag (nettoutgifter), 1 000 euro | 36 528 | 42 737 | 42 537 | 45 453 | 48 655 | 52 278 |
Produktivitetsmätare
2019 | 2020 | Prognos 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Räddningsväsendet | 64,7 | 68,9 | 68,9 | 70,7 | 73,0 | 75,5 |
Prehospitala akutsjukvården | 18,1 | 19,4 | 19,4 | 19,5 | 20,3 | 21,0 |
Räddningsverkets deflaterade kostnadsindex (2019=100) | 100,0 | 106,5 | 106,5 | 109,2 | 112,6 | 116,4 |
Mätare för effektivitet i lokalanvändningen
2019 | 2020 | Prognos 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lokalyta sammanlagt (m² lägenhetsyta) | 180 222 | 181 124 | 181 752 | 182 752 | 183 833 | 183 833 |
Lokalyta (m² lägenhetsyta) i förhållande till antalet kunder | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Hyreskostnader euro/år (000) | 7 045 | 7 731 | 7 631 | 7 910 | 8 570 | 9 790 |
Antal verksamhetsställen | 10 | 10 | 11 | 12 | 13 | 13 |