3 10 06 Stöd till affärsverket HST
1 000 € | Förbrukning 2019 | Budget 2020 | Prognos 2020 | Förslag 2021 | Budget 2021 | Ekonomi- plan 2022 | Ekonomi- plan 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | |||||||
Utgifter sammanlagt | 16 000 | 22 151 | 19 520 | 25 795 | 25 795 | 29 049 | 37 508 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −16 000 | −22 151 | −19 520 | −25 795 | −25 795 | −29 049 | −37 508 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −16 000 | −22 151 | −19 520 | −25 795 | −25 795 | −29 049 | −37 508 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −16 000 | −22 151 | −19 520 | −25 795 | −25 795 | −29 049 | −37 508 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | |||||||
Utgifter | 38,4 | −11,9 | 16,5 | 16,5 | 12,6 | 29,1 |
Specificering av stadens stöd 2021- 2023
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Avskrivningsstöd, 50 % av de avskrivna investeringarna i infrastruktur | 5 399 | 6 485 | 7 310 | 9 921 | 14 760 | |||
Avskrivningsstöd, tilläggsandel sedan 2015 | 1 379 | 1 300 | 1 351 | 0 | 1 200 | |||
Avskrivningsstöd, Sveaborgsavskrivningar, gammal egendom | 26 | 26 | 24 | 24 | 24 | |||
Avskrivningsstöd, tågstationsavskrivningar, gammal egendom | 140 | 140 | 128 | 128 | 128 | |||
Räntestöd, effektiva räntor på infrastruktur | 1 385 | 1 663 | 2 387 | 3 761 | 6 160 | |||
Västmetron, stadens andel av vederlagen | 6 235 | 6 911 | 11 031 | 11 551 | 11 572 | |||
Infartsparkering, infrastruktur | 575 | 878 | 1 012 | 1 112 | 1 112 | |||
Busshållplatser, infrastruktur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stadscyklar | 900 | 1 640 | 1 937 | 1 937 | 1 937 | |||
Cykelinfrastruktur | 112 | 251 | 394 | 394 | 394 | |||
Sveaborg, ersättning för godstrafik | -475 | 225 | 220 | 220 | 220 | |||
Sammanlagt | 16 000 | 19 520 | 25 795 | 29 049 | 37 508 |
Staden betalar HST direkt understöd på 25,795 miljoner euro år 2021. Stadens understöd täcker huvudsakligen de kostnader för infrastruktur som HST inte kan fakturera HRT eller en annan instans.
I infrastrukturavtalet mellan HRT och städerna anges det att städerna kan fakturera HRT för hälften av kapitalkostnaderna för infrastruktur, medan städerna direkt betalar den andra hälften av dessa. För Helsingfors del fakturerar HST staden för 50 % av avskrivningarna i infrastrukturegendom och 100 % av de faktiska räntekostnader som hänför sig till anskaffningen av sådan. HST återbetalar till fullt belopp till staden den kalkylmässiga infrastrukturränta som HRT fakturerats för. I HRT:s infrastrukturavtal har dessutom vissa infrastrukturfunktioner utelämnats, såsom infartsparkeringen och cykelinfrastrukturen. I stadens stöd ingår också ersättningen för godstrafik till Sveaborg, för vilken HRT inte får någon separat ersättning från annat håll.
Sedan 2015 har staden betalat HST ett särskilt avskrivningsstöd på ungefär 1,2–1,4 mn euro om året. Enligt HRT:s infrastrukturavtal avskrevs de gamla infrastrukturtillgångar som 31.12.2009 hade bokföringsvärdet noll, men som hade ett verkligt värde, i HRT:s uträkning av infrastrukturersättningar under fem års tid fram till 31.12.2014. Detta ledde till att de faktiska avskrivningarna av gamla infrastrukturtillgångar i HST:s bokföring från år 2015 är större än den infrastrukturersättning som HST får från HRT för avskrivningen av gamla tillgångar. Med ett stöd från staden ersätts skillnaden mellan de faktiska avskrivningarna och den ersättning som HRT betalar. Till följd av årsperiodiseringen av avskrivningarna och infrastrukturersättningen behövs det inte något avskrivningsstöd år 2022.
När det gäller västmetron ska staden betala den andel av infrastrukturkostnaderna som HST inte kan fakturera HRT för.