1 40 02 Gemensamma ICT-tjänster
1 000 € | Förbrukning 2019 | Budget 2020 | Prognos 2020 | Förslag 2021 | Budget 2021 | Ekonomi- plan 2022 | Ekonomi- plan 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | 34 808 | 34 808 | 34 808 | 34 808 | |||
Utgifter sammanlagt | 31 975 | 31 975 | 31 975 | 31 975 | |||
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | 2 833 | 2 833 | 2 833 | 2 833 | |||
Avskrivningar | 2 833 | 2 833 | 2 833 | 2 833 | |||
Räkenskapsperiodens resultat | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Förändring, % | |||||||
Inkomster | −0,0 | ||||||
Utgifter |
På det nettobudgeterade budgetmomentet Gemensamma ICT-tjänster upptas de tjänster som enheten digital grund vid stadskansliets strategiavdelning tillhandahåller och som hänför sig till stadens kritiska datakommunikation, cybersäkerheten, ICT-stödet och underhållet. Till enhetens verksamhetsmål hör:
- en fungerande och säker datakommunikation som tjänst
- kostnadseffektiva och lättillgängliga kapacitetstjänster
- det går snabbt och lätt att få stöd
- kostnadseffektiva och högklassiga redskap som stöd för arbetet.
Utgifterna på budgetmomentet består bl.a. av kapacitetskostnader för ICT-tjänster och applikationer, licens- och servicekostnader baserade på antalet användare, kostnader för ICT-utrustning (inkl. arbetsstationer, terminalutrustning och annan kringutrustning), servicekostnader för datakommunikationsnätet enligt volymen för hanterings- och övervakningstjänsterna, livscykelkostnader för datakommunikationsutrustningen och kostnader för när- och distansstöd baserade på mängden servicebegäranden från beställarorganisationerna (sektorerna, förvaltningarna och affärsverken).
Inkomsterna och utgifterna på budgetmomentet har bildats genom sammanställning av sektorernas, förvaltningarnas och affärsverkens beräkningar över kostnaderna för de överförda anställda, tjänster och behövliga avtal som hör till enhetens verksamhetsområde, kompletterade med de chefs- och expertuppgifter, serviceavtal och investeringar som behövs för den fordrade servicenivån och kvaliteten. Dessutom har enhetens verksamhet uppskattats utifrån en bedömning av externa jämförelseobjekt.
Kostnaderna för ICT-tjänsterna faktureras enligt upphovsprincipen hos den sektor, den förvaltning och det affärsverk som använder tjänsten. Verksamheten är inte avsedd att vara vinstdrivande. Servicebehovet följs regelbundet enligt rapporteringscykeln för tjänsteproduktionen.