- Borgmästarens översikt
-
Allmänna motiveringar
- 1 Inledning
- 2 Det allmänna ekonomiska läget och omvärlden
- 3 Helsingfors stadsstrategi 2017–2021: Världens bäst fungerande stad
- 4 Verkställande av stadsstrategin
- 5 Budgetförslaget 2021
- 6 Helsingforskoncernens dottersamman¬slutningar och koncernstyrning
- 7 Personal
- 8 Beslutsförslag
- 9 Budgetens bindande verkan
- 10 Förklaringar
-
Driftsekonomidelen
-
1 Centralförvaltningen
- 1 Centralförvaltningen
- 1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
- 1 20 Revisionsnämnden och kontoret
- 1 30 Stadsstyrelsen
- 1 40 Stadskansliet
-
1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 Utgifter som betalas centraliserat
- 1 50 01 Kostnader för organens verksamhet, till borgmästarens och stadskansliets disposition
- 1 50 02 Personalutgifter som betalas centraliserat, till stadskansliets disposition
- 1 50 03 Betalningsandelar, ersättningar och medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
- 1 50 04 Centraliserad projektverksamhet, till stadskansliets disposition
- 1 50 05 Arbetsmarknadsstödets kommunandel, till stadskansliets disposition
- Affärsverket servicecentralen
- Affärsverket byggtjänsten (Stara)
- Affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten (Talpa)
- Affärsverket företagshälsan
- 2 Fostrans- och utbildningssektorn
- 3 Stadsmiljösektorn
- 4 Kultur- och fritidssektorn
- 5 Social- och hälsovårds sektorn
-
1 Centralförvaltningen
- 7 Resultaträkningsdelen
- 8 Investeringsdelen
- 9 Finansieringsdelen
- Fonder
-
Bilagor till budgeten
- 1. Understödsanslag och understödsmässiga ersättningsanslag i 2021 års budget
- 2. Specifikation av medlemsavgifterna i 2021 års budget
- 3. Dottersammanslutningar och -stiftelser inom koncernen
- 4. Investeringsprogram för åren 2021–2030
- 5. Byggnadsprogram för husbyggnadsprojekt för åren 2021–2030
- 6. Byggprogram för gator och trafikleder 2021-2023 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 7. Byggprogram för parker och idrottsområden 2021-2023 (Projekt värda minst 1,0 mn euro)
- 8. Hyres- och aktieobjekt, planerade nybyggnads- och ombyggnadsprojekt under åren 2021–2030
- 9. Investeringar vid affärsverket HST 2021-2030
- 10. Upptagna lån
- Behandlingen av budgeten och ekonomiplanen i stadsfullmäktige
- Nyckeltal för budgetförslaget 2021
1 10 01 Ordnande av val, till centralvalnämndens disposition
1 000 € | Förbrukning 2019 | Budget 2020 | Prognos 2020 | Förslag 2021 | Budget 2021 | Ekonomi- plan 2022 | Ekonomi- plan 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkomster sammanlagt | 2 154 | 30 | 1 078 | ||||
Utgifter sammanlagt | 3 801 | 803 | 801 | 3 998 | 3 998 | 1 062 | 4 244 |
Överskridningsrätter | |||||||
Verksamhetsbidrag | −1 647 | −803 | −801 | −3 998 | −3 998 | −1 032 | −3 166 |
Avskrivningar | |||||||
Räkenskapsperiodens resultat | −1 647 | −803 | −801 | −3 998 | −3 998 | −1 032 | −3 166 |
Räkenskapsperiodens överskott (underskott) | −1 647 | −803 | −801 | −3 998 | −3 998 | −1 032 | −3 166 |
Förändring, % | |||||||
Inkomster | −100,0 | 3 493,3 | |||||
Utgifter | −78,9 | −0,3 | 397,9 | 397,9 | −73,4 | 299,6 |
I anslagen för 2021 ingår ordnandet av 2021 års kommunalval. Vid kommunalval är kommunens uppgifter mer omfattande än vid statliga val. Kommunen ordnar bland annat kandidatuppställningen och rösträkningen. I anslagen för 2022 har förberedelser för 2023 års riksdagsval beaktats. I anslagen för 2023 ingår en reservering för förrättandet av riksdagsvalet.
Anslagen för val omfattar en reservering för justitieministeriets förnyelseprojekt, såsom användning av det elektroniska rösträttsregistret också vid röstningen på anstalter och i framtiden eventuellt vid hemmaröstningen.
Anslagen för val innehåller en reservering för att de allmänna förhandsröstningsställena kommer att bli fler. De största kostnaderna för inrättandet av förhandsröstningsställen hänför sig till personalkostnader, utgifter för informationsteknik, utbildning och fastighetshyror. Staten betalar en engångsersättning till kommunerna vid statliga val, men inte vid kommunalval.