1 10 01 Vaalien järjestäminen, keskusvaalilautakunnan käytettäväksi
(Alla olevan taulukon summat on ilmoitettu tuhansina euroina.)
Käyttö 2019 | Talous- arvio 2020 | Ennuste 2020 | Ehdotus 2021 | Talous- arvio 2021 | Talous- suunnitelma 2022 | Talous- suunnitelma 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | 2 154 | 30 | 1 078 | ||||
Menot yhteensä | 3 801 | 803 | 801 | 3 998 | 3 998 | 1 062 | 4 244 |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −1 647 | −803 | −801 | −3 998 | −3 998 | −1 032 | −3 166 |
Poistot | |||||||
Tilikauden tulos | −1 647 | −803 | −801 | −3 998 | −3 998 | −1 032 | −3 166 |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −1 647 | −803 | −801 | −3 998 | −3 998 | −1 032 | −3 166 |
Muutos, % | |||||||
Tulot | −100,0 | 3 493,3 | |||||
Menot | −78,9 | −0,3 | 397,9 | 397,9 | −73,4 | 299,6 |
Vuonna 2021 määrärahat sisältävät vuoden 2021 kuntavaalien järjestämisen. Kuntavaaleissa kunnan tehtävät ovat laajemmat kuin valtiollisissa vaaleissa. Kunta järjestää muun muassa ehdokasasetteluun ja ääntenlaskennan. Vuoden 2022 määrärahoissa on huomioitu vuoden 2023 eduskuntavaaleihin valmistautuminen. Vuoden 2023 määrärahoissa on varauduttu eduskuntavaalien toimittamiseen.
Vaaleja koskevat määrärahat sisältävät varauksen oikeusministeriön uudistushankkeille, kuten sähköisen äänioikeusrekisterin käytön laajentumiselle laitosäänestykseen ja tulevaisuudessa mahdollisesti kotiäänestykseen.
Vaaleja koskevissa määrärahoissa on varauduttu yleisten ennakkoäänestyspaikkojen määrän lisääntymiseen. Ennakkoäänestyspaikkojen perustamisen suurimmat kustannukset liittyvät henkilöstökuluihin, tietotekniikkamenoihin ja koulutukseen sekä tilojen vuokriin. Valtio suorittaa valtiollisissa vaaleissa kunnille kertakorvauksen, jota kuntavaaleista ei kuitenkaan makseta.