3 10 05 Pelastuslaitos
1 000 € | Käyttö 2019 | Talous- arvio 2020 | Ennuste 2020 | Ehdotus 2021 | Talous- arvio 2021 | Talous- suunnitelma 2022 | Talous- suunnitelma 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | 17 663 | 16 000 | 16 000 | 16 500 | 16 500 | 17 200 | 17 900 |
Menot yhteensä | 54 191 | 58 737 | 58 537 | 61 953 | 60 799 | 65 201 | 69 524 |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −36 528 | −42 737 | −42 537 | −45 453 | −44 299 | −48 001 | −51 624 |
Poistot | 2 591 | 2 087 | 2 314 | 2 516 | 2 516 | 2 839 | 3 270 |
Tilikauden tulos | −39 119 | −44 824 | −44 851 | −47 969 | −46 815 | −50 840 | −54 894 |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −39 119 | −44 824 | −44 851 | −47 969 | −46 815 | −50 840 | −54 894 |
Muutos, % | |||||||
Tulot | −9,4 | 3,1 | 3,1 | 4,2 | 4,1 | ||
Menot | 8,4 | −0,3 | 5,5 | 3,5 | 7,2 | 6,6 |
Talousarvion 2021 keskeiset painopisteet ja tiivistelmä
Pelastuslaitoksen keskeiset painopisteet ovat vuonna 2021:
- Pelastustoimen valmiuden ja palvelutason kasvattaminen valvontaviranomaisen velvoitteiden täyttämiseksi
- Ensihoitopalvelun palvelutason ja potilasturvallisuuden varmistaminen
- Johtamisen ja esihenkilötyön erinomaisuuden tavoittelu
- Tietojohtamisen, palvelutuotannon omavalvonnan ja pelastustoimen tietojärjestelmähankkeiden edistäminen
- Kaupunkiyhteisen pelastustoiminnan, väestönsuojelun ja varautumisen yhteistoiminnan ja valmiuden kehittäminen
Vuoden 2021 toiminta painottuu pelastustoiminnan nopean avunsaannin edellytysten parantamiseen, ensihoitopalvelun tehtäväsidonnaisuuden ja tavoittamisviiveiden alentamiseen sekä onnistumisen johtamisen ja työhyvinvoinnin kehittämiseen. Vuonna 2021 sijoitetaan toinen kärkiyksikkö Kontulaan ja samalla vahvistetaan onnettomuuksien ehkäisyn, omavalvonnan ja turvallisuusviestinnän toimintaa riskiperusteisesti. Ensihoitoresursseja lisäämällä varaudutaan kahden osa-aikaisen ensihoitoyksikön lisäykseen.
Toiminnan kuvaus
Pelastuslaitos vastaa pelastustoimesta ja kiireellisestä ensihoitopalvelusta Helsingin alueella. Pelastustoimi jakautuu pelastustoimintaan (n. 62 prosenttia pelastuslaitoksen käyttömenoista) sekä onnettomuuksien ehkäisyyn ja väestönsuojeluun varautumiseen (n. 16 prosenttia). Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille omakustannushintaan tuotettava kiireellinen ensihoitopalvelu muodostaa noin 22 prosenttia käyttömenoista.
Toimintaympäristön keskeiset muutokset
Väestö- ja asiakasmäärän kehitys
Valvontaviranomaisen mukaan pelastustoiminnan nopean avunsaannin valmius ei ole vaatimusten mukainen. Valmiutta kehitetään 10 vuoden toimintasuunnitelman mukaisesti perustamalla uusi kärkiyksikkö vuonna 2021 Kontulan alueelle.
Ensihoitopalvelun resursointi on viimeisen 10 vuoden aikana jäänyt selvästi jälkeen asiakas- ja tehtävämäärän kehityksestä. Tästä aiheutuvia viiveitä tehtävissä sekä henkilöstön kuormittavuutta alennetaan nostamalla ensihoidon valmiutta keskimäärin kahdella 12 tunnin yksiköllä.
Talous (kustannustaso, yksikkökustannukset, tuottavuus)
Pelastuslaitoksen toiminnan tuottavuutta seurataan käyttömenojen yksikkökustannuksilla, joka jakautuu pelastustoimen (78 prosenttia käyttömenoista) ja ensihoitopalvelun (22 prosenttia) yksikkökustannuksiin. Vuonna 2021 pelastustoimen käyttömenojen arvioidaan nousevan 5,5 prosenttia, josta palvelutason kehittämisen osuus on 2,8 prosenttiyksikköä. Ensihoitopalvelun käyttömenojen kasvuksi arvioidaan 4,0 prosenttia, josta palvelutason kehittäminen noin puolet. Asukasluvun ja peruspalveluidenhintaindeksin muutoksella korjattujen yksikkökustannusten arvioidaan vuonna 2021 nousevan pelastustoimen osalta 70,7 euroon (64,7 euroa v. 2019) ja ensihoitopalvelun osalta 19,5 euroon (18,1 euroa v. 2019) asukasta kohden. Taloussuunnitelman toteutuessa pelastuslaitoksen inflaatiokorjattu yksikkökustannusindeksi (2019=100) on 109,2 vuonna 2021 ja 116,4 vuonna 2023.
Tavoitteet ja suoritteet
I-riskialueella pelastustoiminnan keskimääräinen lähtö- ja ajoaika kohteeseen ensimmäisellä 1+3 vahvuisella yksiköllä enintään 6 minuutissa paranee 50 prosentin tasolle (55 prosenttia v. 2019). Muutoin suoritemäärissä ei tapahdu olennaisia muutoksia. Palvelutason kehittäminen lyhentää operatiivisen toiminnan viiveitä.
Riskit ja epävarmuustekijät
Palomiesten muuta Uuttamaata selvästi alhaisempi palkkataso ja Helsingin pelastuskoulun toiminnan jatkuvuus sekä niistä johtuva henkilöstön saatavuus ovat olennaisia uhkatekijöitä pelastustoiminnan palvelutason kehittämisessä seuraavina vuosina.
Ehdotettu sote-uudistuksessa suunniteltu maakunnan ja pelastustoimen strategisen ohjausvallan keskittäminen valtiolle muuttaa Helsingin pelastustoimen mahdollisuuksia päättää pelastustoimen palvelutasosta ja rahoituksesta paikallisesti tarkoituksenmukaisimmalla tavalla vuoden 2023 alusta lukien.
Väestönsuojien jatkuvasti kasvava korjausvelka vaarantaa poikkeusolojen lisäksi väestönsuojien normaaliajan käytön sekä kasvattaa väestösuojien ylläpito- ja korjauskustannuksia käyttömenoilla.
Kaupunkistrategian toteuttaminen
Maailman toimivin kaupunki
Jatkuvalla riskianalyysillä, monipuolisilla onnettomuuksien ehkäisyn menetelmillä sekä pelastustoiminnan ja ensihoitopalvelun saatavuuden tarkoituksenmukaisella mitoituksella varmistetaan yleistä turvallisuutta Helsingin kaupunkirakenteen kehittyessä. Sopimuspalokuntien ja Helsingin pelastusliiton roolia pelastuslaitoksen viranomaistoiminnan tukena onnettomuuksien ehkäisyssä vahvistetaan. Pelastustoiminnassa kärkiyksikön toimintamallilla vastataan kustannustehokkaasti sekä pelastustoiminnan että ensihoitopalvelun valitun riskiprofiilin mukaisiin tehtäviin katvealueilla.
Vastuullinen taloudenpito
Yksikkökustannusten kehitys
Pelastustoimen käyttömenojen yksikkökustannukset ilman poistoja ovat vertailuryhmän keskiarvoa paremmat. Ensihoitopalvelun käyttömenojen yksikkökustannukset ilman poistoja ovat vertailuryhmässään kilpailukykyiset.
Tuottavuustoimenpiteet
Huomioiden palvelutuotannon mittavat kehittämistoimet vuosina 2020–2021, ei talousarviossa päästä Helsingin kaupungin asettamaan tuottavuustavoitteeseen.
Henkilöstösuunnitelma
Pelastuslaitos perustaa 27 uutta vakanssia vuonna 2021, joista Kontulan kärkiyksikköön 12 ja onnettomuuksien ehkäisyn toimintaan 3. Ensihoitoon lisätään 12 vakanssia, joten vuoden 2021 talousarvio sisältää yhteensä 734 palkkaa saavaa. Palomiesten palkkaohjelma käynnistetään.
Keskeiset talousarviovuoden muutokset palvelukokonaisuuksittain ja palveluittain
3 10 05 (1 000 €) | Menot € | Osuus ta-kohdan menoista % | Muutos ed. vuoteen € | Muutos ed. vuoteen % | Keskeisin selittävä tekijä |
---|---|---|---|---|---|
Pelastuslaitos | - 60 799 | 100 % | 2 062 | 3,5 % | |
Pelastustoimi | - 47 403 | 78 % | 1 552 | 3,4 % | Yhden kärkiyksikön lisäys valmiuteen sekä asemainfra- struktuurin kasvu |
Ensihoitopalvelu | - 13 396 | 22 % | 510 | 4,0 % | Kahden 12 tunnin ensihoitoyksikön valmiuden lisäys |
Talousarvion seurannassa tarkasteltavat tavoitteet
Sitovat toiminnan tavoitteet
Kaupunki- strategian teema | Sitova toiminnan tavoite | Sitovan toiminnan tavoitteen mittarit | Kytkeytyminen kaupunkiyhteisiin hankkeisiin ja yhteissuunnittelun teemoihin |
---|---|---|---|
Kestävän kasvun turvaaminen kaupungin keskeinen tehtävä | Onnettomuuksia ehkäistään lisäämällä kaupunkilaisten ja Helsingissä toimivien tahojen kykyä estää onnettomuuksia ja rajoittaa niiden vaikutuksia. Pelastustoiminnan toimintavalmius on riittävä ja tarkoituksenmukainen. Kiireellinen ensihoito toteutuu tilaajan vaatimusten mukaisesti. | 8 000 turvallisuuspistettä I-riskialueella pelastustoiminnan keskimääräinen lähtö- ja ajoaika kohteeseen ensimmäisellä 1+3 vahvuisella yksiköllä on enintään 6 minuuttia vähintään 50 %:ssa tehtävistä. Ensihoidon keskimääräinen tavoittamisviive on enintään 8 min 70 %:ssa kiireellisyysluokkien A ja B tehtävissä. Maallikoiden havaitsemista kammiovärinäpotilaista selviytyy vähintään 32 %. | |
Uudistuvat palvelut | Henkilöstön osaaminen kehittyy jatkuvasti. Henkilöstön työkykyä edistetään jatkuvasti. | Täydennyskoulutuksen määrä on vähintään sama kuin vuonna 2020 Sairauspoissaolot ja VATU-menettelyt toteutuvat. | |
Taloudellisesti kestävä kehitys | Pelastuslaitoksen toiminta on tuottavaa kaupungin kasvu ja palvelutarpeen muutokset huomioiden | Tulosbudjetti ei ylity |
Suorite-, yksikkökustannus- ja taloustavoitteet
2019 | 2020 | Ennuste 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Suoritetavoitteet | ||||||
Turvallisuuspisteet | 7 521 | 8 000 | 7 500 | 8 000 | 8 000 | 8 000 |
Ensihoidon tavoittamisviive on enintään 8 minuuttia vähintään 70 %:ssa kiireellisyysluokkien A ja B tehtävistä | 64 | 70 | 62 | 70 | 70 | 70 |
I-riskialueella pelastustoiminnan keskimääräinen lähtö- ja ajoaika kohteeseen ensimmäisellä 1+3 vahvuisella yksiköllä on enintään 6 minuuttia vähintään 50 %:ssa tehtävistä | 51 | 50 | 55 | 50 | 50 | 50 |
Muut suoritteet | ||||||
Maallikoiden havaitsemista kammiovärinäpotilaista selviytyy vähintään 32 % | 71 | 32 | 60 | 32 | 32 | 32 |
Täydennyskoulutuksen määrä on vähintään sama kuin vuonna 2019 | 105 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
sairauspoissaolot VATU-menettelyt toteutuvat | 60 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Tulosbudjetti ei ylity | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Toiminnan laajuustiedot | ||||||
Asukasluku | 653 835 | 658 696 | 658 696 | 664 812 | 671 172 | 677 560 |
Palo- ja pelastustehtävät ilman ensivastetta | 8 443 | 8 600 | 8 200 | 8 700 | 8 800 | 8 900 |
Ensihoitotehtävät ensivaste mukaan lukien | 63 550 | 63 630 | 60 000 | 64 300 | 64 900 | 65 500 |
Tehokkuus/taloudellisuus | ||||||
Kaukolämmön kulutus | 90 | 87 | 87 | 86 | 86 | 85 |
Sähkön kulutus | 88 | 87 | 87 | 86 | 86 | 85 |
2019 | 2020 | Ennuste 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vakanssit vuoden lopussa | 718 | 736 | 745 | 772 | 808 | 832 |
Palkansaajat keskimäärin tilikaudella | 666 | 711 | 692 | 734 | 772 | 796 |
Henkilötyövuodet keskimäärin tilikaudella | 626 | 668 | 650 | 689 | 725 | 748 |
Bruttokäyttömenot, 1 000 euroa | 54 191 | 58 737 | 58 537 | 61 953 | 65 855 | 70 178 |
Toimintakate (nettomenot), 1 000 euroa | 36 528 | 42 737 | 42 537 | 45 453 | 48 655 | 52 278 |
Tuottavuusmittari – Produktivitetsmätare
2019 | 2020 | Ennuste 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pelastustoimi | 64,7 | 68,9 | 68,9 | 70,7 | 73,0 | 75,5 |
Ensihoito | 18,1 | 19,4 | 19,4 | 19,5 | 20,3 | 21,0 |
Pelastuslaitoksen deflatoitu kustannusindeksi (2019=100) | 100,0 | 106,5 | 106,5 | 109,2 | 112,6 | 116,4 |
Tilankäytön tehokkuuden mittari
2019 | 2020 | Ennuste 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tilojen kokonaispinta-ala (htm²) | 180 222 | 181 124 | 181 752 | 182 752 | 183 833 | 183 833 |
Tilojen pinta-alamäärä (htm²) suhteessa asiakasmäärään | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Vuokrakustannukset euroa vuodessa | 7 045 | 7 731 | 7 631 | 7 910 | 8 570 | 9 790 |
Toimipaikkojen määrä | 10 | 10 | 11 | 12 | 13 | 13 |