3 10 06 Tuki HKL-liikelaitokselle
1 000 € | Käyttö 2019 | Talous- arvio 2020 | Ennuste 2020 | Ehdotus 2021 | Talous- arvio 2021 | Talous- suunnitelma 2022 | Talous- suunnitelma 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tulot yhteensä | |||||||
Menot yhteensä | 16 000 | 22 151 | 19 520 | 25 795 | 25 795 | 29 049 | 37 508 |
Ylitysoikeus | |||||||
Toimintakate | −16 000 | −22 151 | −19 520 | −25 795 | −25 795 | −29 049 | −37 508 |
Poistot | |||||||
Tilikauden tulos | −16 000 | −22 151 | −19 520 | −25 795 | −25 795 | −29 049 | −37 508 |
Tilikauden ylijäämä (alijäämä) | −16 000 | −22 151 | −19 520 | −25 795 | −25 795 | −29 049 | −37 508 |
Muutos, % | |||||||
Tulot | |||||||
Menot | 38,4 | −11,9 | 16,5 | 16,5 | 12,6 | 29,1 |
Erittely kaupungin tuesta 2021-2023
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Poistotuki, 50 % infrainvestointien poistoista | 5 399 | 6 485 | 7 310 | 9 921 | 14 760 |
Poistotuki, lisäosuus 2015 alkaen | 1 379 | 1 300 | 1 351 | 0 | 1 200 |
Poistotuki Suomenlinnan poistot, vanha omaisuus | 26 | 26 | 24 | 24 | 24 |
Poistotuki juna-asemien poistot, vanha omaisuus | 140 | 140 | 128 | 128 | 128 |
Korkotuki, infran todelliset korot | 1 385 | 1 663 | 2 387 | 3 761 | 6 160 |
Länsimetro, kaupungin osuus vastikkeista | 6 235 | 6 911 | 11 031 | 11 551 | 11 572 |
Liityntäpysäköinti-infra | 575 | 878 | 1 012 | 1 112 | 1 112 |
Bussipysäkki-infra | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kaupunkipyörä | 900 | 1 640 | 1 937 | 1 937 | 1 937 |
Pyöräinfra | 112 | 251 | 394 | 394 | 394 |
Suomenlinnan tavaraliikennekorvaus | -475 | 225 | 220 | 220 | 220 |
Yhteensä | 16 000 | 19 520 | 25 795 | 29 049 | 37 508 |
Kaupunki maksaa HKL:lle suoraa tukea 25,795 miljoonaa euroa vuonna 2021. Kaupungin tuella HKL kattaa ne menot, joita se ei pysty laskuttamaan HSL:ltä tai muulta taholta.
HSL:n ja kaupunkien välisessä infrasopimuksessa on määritelty, että kaupungit voivat laskuttaa infran pääomakuluista puolet HSL:ltä ja toinen puoli infran pääomakuluista jää suoraan kaupunkien maksettavaksi. Helsingin osalta HKL laskuttaa kaupungilta infraomaisuuden poistoista 50 % ja infraomaisuuden hankintaan kohdistuvista todellisista korkokuluista 100 %. HKL palauttaa HSL:ltä laskutettavan laskennallisen infrakoron täysimääräisesti kaupungille. Lisäksi HSL:n infrasopimuksessa on rajattu pois tiettyjä infratoimintoja kuten liityntäpysäköinti ja polkupyöräinfra. Kaupungin tukeen sisältyy myös Suomenlinnan tavaraliikennekorvaus, johon HKL ei saa erillistä korvausta muualta.
Vuodesta 2015 alkaen kaupunki on maksanut HKL:lle erillistä poistotukea noin 1,2–1,4 miljoonaa euroa vuodessa. HSL:n infrasopimuksen mukaan vanha infraomaisuus, joka oli kirjanpidolliselta arvoltaan nollilla 31.12.2009, mutta jolla oli käypää arvoa, poistettiin HSL:n infrakorvauslaskennassa viiden vuoden aikana 31.12.2014 mennessä. Tämä johti siihen, että HKL:n kirjanpidossa olevan vanhan infraomaisuuden todelliset poistot ovat suuremmat kuin HKL:n saama infrakorvaus vanhan omaisuuden poistoista HSL:ltä vuodesta 2015 alkaen. Kaupungin tuella korvataan todellisten poistojen ja HSL:n maksaman korvauksen erotus. Poistojen ja infrakorvauksen vuosijaksotuksien takia poistotukea ei tarvita vuonna 2022.
Länsimetrosta kaupungin maksettavaksi tulee infrakuluista se osuus, jota HKL ei pysty laskuttamaan HSL:ltä.