9. Investeringar vid affärsverket HST 2021-2030
investerings- kostnader (moms 0) milj. € | BDG 2021 milj. € | EP 2022 milj. € | EP 2023 milj. € | Prelimi- när 2024 milj. € | Prelimi- när 2025 milj. € | Prelimi- när 2026 milj. € | Prelimi- när 2027 milj. € | Prelimi- när 2028 milj. € | Prelimi- när 2029 milj. € | Prelimi- när 2030 milj. € | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HST:S INVESTERINGAR SAMMANLAGT | 1 701,4 | 234,3 | 258,0 | 236,1 | 168,8 | 185,0 | 156,5 | 129,1 | 100,3 | 101,7 | 131,6 |
Kronbroarna, infrastruktur | 152,2 | 17,5 | 27,6 | 31,0 | 25,4 | 35,5 | 14,8 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jokerbanan, infrastruktur | 141,7 | 77,8 | 52,7 | 11,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Spårvägen Vik-Malm, infrastruktur | 132,9 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,5 | 1,3 | 10,0 | 40,0 | 40,0 | 40,9 |
Vichtisvägens boulevard, infrastruktur | 94,9 | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 0,5 | 32,0 | 32,0 | 29,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kruunusilta, raitiovaunut - Kronbroarna, spårvagnar | 91,1 | 9,2 | 1,9 | 1,8 | 13,3 | 29,2 | 23,2 | 9,6 | 1,9 | 1,0 | 0,0 |
Kronbroarna, spårvagnsdepå | 89,7 | 2,2 | 3,8 | 3,3 | 33,5 | 42,4 | 4,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jokerbanan, spårvagnar | 87,9 | 1,3 | 20,4 | 36,7 | 16,0 | 2,5 | 11,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Spårvägar i Fiskehamnen, bana | 82,5 | 1,0 | 37,5 | 32,5 | 11,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Spårvägen Vik-Malm, materiel | 69,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 8,1 | 0,0 | 9,7 | 26,2 | 25,2 |
Spårvägen i västra innerstaden, infrastruktur | 64,6 | 0,0 | 0,2 | 0,3 | 0,5 | 20,0 | 22,0 | 21,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Vichtisvägens boulevard, spårvagnar | 58,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,8 | 0,0 | 12,4 | 24,8 | 12,2 | 1,6 | 1,4 |
Ombyggnad av Hertonäs metrostation | 48,2 | 1,7 | 18,4 | 18,9 | 9,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Jokerbanan, spårvagnsdepå | 39,2 | 25,1 | 14,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nya metrotåg (M400) | 37,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 37,0 |
Nya metrotåg (M300, optionsupphandling) | 34,9 | 14,4 | 13,6 | 5,8 | 1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ombyggnad av spårvägsbanan 2022-2030 | 29,8 | 0,0 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Förnyande av metrons trafikstyrningssytem | 29,7 | 2,0 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Ombyggnad av M100-metrotåg | 20,2 | 10,7 | 8,8 | 0,4 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Artic-spårvagnar, grundlig iståndsättning 10 år | 17,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 0,0 |
Övriga investeringar | 380,4 | 71,5 | 53,4 | 88,4 | 46,1 | 17,0 | 20,0 | 20,0 | 23,7 | 20,2 | 20,1 |
HST:S NETTOINVESTERINGAR SAMMANLAGT | 1 655,9 | 207,7 | 239,2 | 236,1 | 168,8 | 185,0 | 156,5 | 129,1 | 100,3 | 101,7 | 131,6 |
Jokerbanans statsandel | -45,5 | -26,7 | -18,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
HST:S HYRES- OCH AKTIEOBJEKT, PLANERADE NY- OCH OMBYGGNADSPROJEKT UNDER ÅREN 2021-2030 | Omfattning htm2 | Tidsperiod för byggandet | Genom- förande | Kostands- kalkyl milj. € |
---|---|---|---|---|
Brunakärrs depå, nybyggnad | 37 399 | 2021-2023 | Koy | 150,6 |