1.4 Den finansiella ställningen och förändringar i den
Balans
1 000 euro | 31.12.2019 | 31.12.2018 |
---|---|---|
AKTIVA | ||
BESTÅENDE AKTIVA | ||
Immateriella tillgångar | ||
Immateriella rättigheter | 23 061 | 24 106 |
Övriga utgifter med lång verkningstid | 75 455 | 75 327 |
Förskottsbetalningar | 5 438 | 5 566 |
103 954 | 104 999 | |
Materiella tillgångar | ||
Mark- och vattenområden | 3 345 756 | 3 256 019 |
Byggnader | 1 789 838 | 1 706 183 |
Fasta konstruktioner och anordningar | 1 623 113 | 1 524 952 |
Maskiner och inventarier | 447 947 | 409 316 |
Övriga materiella tillgångar | 12 759 | 12 523 |
Förskottsbetalningar och pågående nyanläggningar | 384 173 | 308 272 |
7 603 586 | 7 217 266 | |
Placeringar | ||
Aktier och andelar | 3 228 753 | 3 239 756 |
Övriga lånefordringar | 1 950 332 | 1 943 955 |
Övriga fordringar | 546 | 546 |
5 179 632 | 5 184 258 | |
FÖRVALTADE MEDEL | ||
Statens uppdrag | 91 832 | 113 366 |
Donationsfondernas särskilda täckning | 5 421 | 5 070 |
Övriga förvaltade medel | 565 021 | 544 715 |
662 274 | 663 151 | |
RÖRLIGA AKTIVA | ||
Omsättningstillgångar | ||
Material och förnödenheter | 10 754 | 12 039 |
Varor under tillverkning | 10 836 | 5 698 |
Övriga omsättningstillgångar | 98 | 90 |
Övriga omsättningstillgångar | 21 687 | 17 826 |
Fordringar | ||
Långfristiga fordringar | ||
Lånefordringar | 62 | 62 |
Övriga fordringar | 51 406 | 71 026 |
51 468 | 71 088 | |
Kortfristiga fordringar | ||
Försäljningsfordringar | 118 604 | 96 159 |
Lånefordringar | 987 | 545 |
Övriga fordringar | 164 511 | 104 035 |
Resultatregleringar | 51 748 | 81 825 |
335 849 | 282 564 | |
Fordringar sammanlagt | 387 317 | 353 653 |
Finansiella värdepapper | ||
Placeringar i penningmarknadsinstrument | 625 004 | 50 000 |
Masskuldebrevsfordringar | 20 000 | 20 000 |
645 004 | 70 000 | |
Kassa och bank | 467 041 | 1 171 418 |
AKTIVA SAMMANLAGT | 15 070 495 | 14 782 571 |
1 000 euro | 31.12.2019 | 31.12.2018 |
---|---|---|
PASSIVA | ||
EGET KAPITAL | ||
Grundkapital | 2 972 407 | 2 972 407 |
Uppskrivningsfond | 1 796 801 | 1 798 440 |
Övriga egna fonder | 608 007 | 583 229 |
Övrigt eget kapital | 729 031 | 729 031 |
Överskott/underskott (-) från tidigare räkenskapsperioder | 5 722 870 | 5 346 275 |
Räkenskapsperiodens överskott/underskott (-) | 379 228 | 406 595 |
12 208 344 | 11 835 977 | |
AVSKRIVNINGSDIFFERENS OCH FRIVILLIGA RESERVERINGAR | ||
Avskrivningsdifferens | 63 867 | 63 596 |
Frivilliga reserveringar | 7 389 | 4 690 |
71 256 | 68 286 | |
AVSÄTTNINGAR | ||
Avsättningar för pensioner | 67 210 | 101 217 |
67 210 | 101 217 | |
FÖRVALTAT KAPITAL | ||
Statens uppdrag | 100 235 | 115 323 |
Donationsfondernas kapital | 5 421 | 5 070 |
Övrigt förvaltat kapital | 444 658 | 460 969 |
550 314 | 581 362 | |
FRÄMMANDE KAPITAL | ||
Långfristigt | ||
Lån från finansiella institut och försäkringsanstalter | 924 587 | 1 006 128 |
Lån från övriga kreditgivare | 7 438 | 7 438 |
Erhållna förskott | 5 110 | 5 109 |
Leverantörsskulder | 5 772 | 1 211 |
Anslutningsavgifter och övriga skulder | 7 552 | 7 552 |
950 458 | 1 027 438 | |
Kortfristigt | ||
Lån från finansiella institut och försäkringsanstalter | 81 541 | 86 541 |
Erhållna förskott | 10 790 | 7 562 |
Leverantörsskulder | 289 300 | 202 275 |
Anslutningsavgifter och övriga skulder | 485 043 | 490 863 |
Resultatregleringar | 356 238 | 381 050 |
1 222 913 | 1 168 291 | |
Främmande kapital sammanlagt | 2 173 371 | 2 195 729 |
PASSIVA SAMMANLAGT | 15 070 495 | 14 782 571 |
Stadens balansomslutning ökade med 288 miljoner euro år 2019, alltså lika mycket som 2018. Den positiva utvecklingen av skatteintäkter under de senaste åren, den moderata ökningen av omkostnaderna i driftsekonomin åren 2016-2018 i enlighet med de strategiska målen och de ökade vinsterna från försäljning av mark, byggnader och aktier resulterade i ett överskott på 379 miljoner euro för räkenskapsperioden, vilket har gjort det möjligt att sänka det långfristiga främmande kapitalet (lån från kreditinstitut). Posten för materiella tillgångar har ökat på grund av den höga investeringsnivån.
Balansräkningens nyckeltal som uttrycker soliditet, finansieringsförmögenhet och skuldsättning har utvecklats på följande sätt:
Balansräkningens nyckeltal | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Självförsörjningsgrad, procent | 81,6 | 80,6 | 79,6 | 77,6 | 77,9 |
Relativ skuldsättning, procent | 43,8 | 45,8 | 47,7 | 49,9 | 52,5 |
Lånestock 31.12, miljoner euro | 1 014 | 1 100 | 1 206 | 1 371 | 1 582 |
Lån, euro/invånare 1 | 1 551 | 1 698 | 1 871 | 2 157 | 2 518 |
Lånefordringar 31.12, miljoner euro | 1 950 | 1 944 | 1 894 | 1 951 | 2 009 |
Lån och hyresgarantier 31.12, miljoner euro | 1 250 | 1 394 | 1 515 | 1 517 | 1 692 |
Lån och hyresgarantier, euro/invånare | 1 914 | 2 151 | 2 356 | 2 389 | 2 694 |
Ackumulerat överskott/underskott, miljoner euro | 6 102 | 5 753 | 5 396 | 4 944 | 4 479 |
Ackumulerat överskott (underskott), euro/invånare | 9 339 | 8 877 | 8 389 | 7 784 | 7 130 |
1 Befolkningsmängden som grundar sig på förhandsuppgifter för 2018 har uppdateras så att den motsvarar den slutliga befolkningsmängden. Motsvarande uppdatering har gjorts i nyckeltalen för 2018. |
Soliditetsgraden, som mäter kommunens soliditet och dess förmåga att tåla underskott och klara av åtaganden på lång sikt, har förbättrats under översiktsperioden. En genomsnittlig soliditetsgrad på 70 procent anses vara en allmän målsättning inom den kommunala ekonomin.
Den relativa skuldsättningen anger hur stor del av kommunens driftsintäkter som skulle behövas för att återbetala det främmande kapitalet. Ju lägre nyckeltal, desto bättre klarar kommunen av återbetalningen med internt tillförda medel. Som en följd av det sänkta långfristiga främmande kapitalet (lån från finansieringsinstitut) har detta nyckeltal förbättrats under perioden.
Eftersom årsbidraget hållit sig högt har det varit möjligt för staden att under de senaste åren finansiera en allt större del av investeringarna med internt tillförda medel och samtidigt amortera nettot på stadens långfristiga lån.
De ökade lånefordringarna under 2018 förklarades av lånet på 90 miljoner euro som beviljades Stadionstiftelsen, som ingår i stadskoncernen, för ombyggnad av Olympiastadion. Enligt planen ska kostnaderna för lånen täckas med bidrag som staden årligen beviljar.