Koulutus, valmennus ja johtaminen: Johtajana kehittymistä läpi työuran

Rehtori Mari Koivukangas seisoo värikkään seinän edessä ja hymyilee iloisesti. Etualalla on kaksi oppilasta selkä kuvaan päin.
Mari Koivukangas sanoo, että johtamisen erikoisammattitutkinto tarjosi erinomaisia mahdollisuuksia pohtia omaa johtamista ja kehittymistä. Kuva: Laura Oja.

Olemme tukeneet esihenkilöiden johtamista valmennuksilla, koulutuksilla ja uudella perehdyttämisen sisällöllä. Selvitämme myös esihenkilöiden arjen työtä, jotta voimme kehittää heille parempia työkaluja.

Johtamisen kehittäminen on mukana Kasvun paikka -kaupunkistrategiassamme ja pyrimme vastaamaan siihen monin tavoin. Tavoitteenamme on, että esihenkilöt onnistuvat työssään. Tätä varten teimme esimerkiksi uutta sisältöä perehdytyksiä varten.

Tarjoamme esihenkilöille kohdennettuja valmennuksia, koulutuksia ja tilaisuuksia. Tuemme johtamisosaamista Stadin Akatemian monipuolisella ja -kanavaisella tarjonnalla.

Esihenkilöille kohdennetussa yhteisessä valmennustarjonnassa on ollut mukana kaikkiaan noin 4 800 osallistujaa.

Stadin esihenkilöksikö-, Startti stadin esihenkilötyöhön-, Treeni-, Stadin Valmentaja- ja keskijohdon Rohkeasti eteenpäin! -valmennusten lisäksi toteutimme uusia esihenkilöitä tukevaa mentorointiohjelmaa, tutkintoon tähtääviä Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa sekä Lähiesimiesten ammattitutkintoa.

Ylemmälle johdolle ja keskijohdolle käynnistimme kaksivuotisen EMBA-valmennusryhmän.

Eniten osallistujia ovat keränneet muun muassa Johdossa! -esihenkilöaamut, joita toteutimme vuoden aikana viisi kertaa, puolivuosittaiset Tulokaspäivät sekä ajankohtaiset esihenkilökoulutukset ja -valmennusohjelmat.

Myös tekoälyn soveltamisen tilaisuudet, Digipäivät ja DigiABC ovat olleet hyvin suosittuja.

Hallinnollinen työ helpommaksi

Kaupungin tavoitteena on kehittää henkilöstöjohtamista määrätietoisesti. Tarkoitus on, että parannamme samalla veto- ja pitovoimaamme työnantajana.

Haluamme tarjota kaupungin henkilöstölle hyvää johtamispalvelua, jotta henkilöstö voi onnistua työssään. Hyvä johtaminen vaikuttaa henkilöstökokemukseen, joka puolestaan välittyy asukkaiden palveluihin ja työnantajakuvaan.

Hyvä johtaminen on tavoitteena myös hankkeessa nimeltä henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistus. Jatkoimme sen valmistelua kesän jälkeen, ja tavoitteenamme oli saada kaupungin johto hyväksymään sen jatkaminen.

Haluamme hankkeen avulla uudistaa henkilöstöjohtamista käyttäjälähtöisesti ja nostaa työntekijöiden kokemus keskiöön.

Aloitimme lokakuussa lähiesihenkilöiden arkeen ja työhön paneutuvan havainnointi­kierroksen, jonka aikana seuraamme nimettyjen esihenkilöiden työpäivän kulkua. Samalla haastattelemme esihenkilöitä ja keräämme tietoja siitä, miten uudistushanke auttaisi helpottamaan henkilöstöjohtamisen hallinnollista työtä.

Hallinnollisen työn vähentäminen on tärkeää, jotta kohtaamisille ja lähiesihenkilö­työlle olisi nykyistä enemmän aikaa.

Jatkamme esihenkilöiden arjen havainnointia keväällä 2024.

”Koulutuspäivät tarjosivat erinomaisia mahdollisuuksia pohtia omaa johtamista ja kehittymistä.”

Tutkinto työssä oppimalla

Mari Koivukangas on suorittanut johtamisen erikoisammattitutkinnon, ja todistus tästä tuli vastikään postissa. Hän toimii rehtorina Oulunkylän ala-asteen koulussa ja on työskennellyt uransa aikana kouluissa kaikkiaan yli 20 vuotta.

Hän teki Stadin ammatti- ja aikuis­opiston järjestämän tutkinnon työnsä ohella oppisopimuskoulutuksena.

– Tutkinnossa opiskellaan pääosin työssä oppimalla, mutta mukana on myös yhteisiä koulutuspäiviä ryhmän kanssa. Ne tarjosivat erinomaisia mahdollisuuksia pohtia omaa johtamista ja kehittymistä.

Henkilöstöjohtaminen kiinnostaa Koivukangasta, ja hän haluaa vahvistaa sitä. Toiseksi isoksi mielenkiinnon kohteeksi hän mainitsee talousjohtamisen, josta hän teki tutkinnon sivuaineopinnot.

– Tutkinnon suorittaminen oman työn ohella ei tuntunut raskaalta, sillä opiskelu tarjosi hyviä paikkoja pysähtyä pohtimaan omaa johtamista ja sen kehittämistä. Pysähtymiset innostivat luomaan uutta ja keksimään ideoita omaan työhön. Sain opiskelusta lisää virtaa työntekoon.

Hyvä puoli tutkinnossa oli myös konkretia. Koivukangas työsti sen aikana talouden johtamista varten muun muassa laskentakaavion ulkopuolista hankerahoitusta varten.

– Teimme muutoinkin omassa työssä hyödyllisiä suunnitelmia ja työkaluja, joita muutkin voivat hyödyntää.

Hänen varsinainen kehitystehtävänsä tutkinnossa oli työhyvinvoinnin johtaminen rakenteiden avulla -tutkielma.

Mukana tutkintoa suorittavien ryhmässä oli muitakin kaupungin koulujen rehtoreita mutta myös esihenkilöitä muilta toimialoita. Koivukankaan mielestä oli hienoa päästä pohtimaan kouluasioita yhdessä muiden rehtoreiden kanssa, mutta johtamisessa ja esihenkilötoiminnassa on paljon kaikille toimialoille yhteistä.

– Olen tosi kiitollinen, että kaupunki tarjoaa tällaisia opiskelumahdollisuuksia ja arvostaa itsensä kehittämistä. Kaikille tutkintoon hakemista pohtiville sanon, että ehdottomasti kannattaa hakea mukaan.

Kallion kirjaston palvelupäällikkö Riikka Leskinen hymyilee, katsoo oikealle ja seisoo kädet puuskassa.
Riikka Leskinen kertoo, että parasta Startti Stadin esihenkilötyöhön -valmennuksessa olivat lähitapaamiset muiden esihenkilö­tehtävissä aloittaneiden kanssa. Kuva: Miika Kainu.

Valmennus kuin tilauksesta

Kallion kirjaston palvelupäällikkö Riikka Leskinen kertoo, että Startti Stadin esihenkilötyöhön -valmennus tuli kuin tilauksesta.

Valmennukseen kuuluu neljä käytännönläheistä osuutta, jotka avaavat esihenkilötyön eri näkökulmia kaupungilla. Se tutustuttaa kaupungin yhteisiin malleihin ja työkaluihin. Valmennuksia järjestetään useita kertoja vuodessa, jotta mukaan pääsevät kaikki, joille se voi olla hyödyksi.

– Ymmärsin heti, että minun on parempi osallistua koulutukseen kuin pähkäillä hankalia asioita yksin, Leskinen kertoo.

Hän ehti tehdä töitä pari kuukautta uudessa tehtävässään ennen koulutuksen alkua. Leskisen mielestä tämä oli hyvä, sillä hän ehti saada jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä hän ei osannut mutta mikä oli tärkeää oppia.

Kirjastoala oli hänelle tuttu, samoin kaupunki työnantajana, mutta esihenkilötyöhön kuului paljon uusia asioita.

Muutaman viikon kestänyt valmennus ylitti hänen odotuksensa. Koulutus oli järjestetty hyvin. Hän suoritti verkko-osioita, kun oma työ salli opiskelun. Niissäkin oli deadlinet, joten tehtävät tuli tehtyä, eikä mikään osio jäänyt roikkumaan. Lisäksi valmennukseen kuului lähitapaamisia, joista koostuikin paras osuus.

– Oli mielenkiintoista ja opettavaista päästä jakamaan kokemuksia muiden kanssa. Osa osallistujista oli esihenkilöuralla yhtä tuoreita kuin minä, osalla oli esihenkilö­kokemusta muualta kuin kaupungilta.