3.1 Oppimisympäristöt ja työtavat
Perusopetukseen valmistavassa opetuksessa hyödynnetään kokemuksellisia ja toiminnallisia oppimisympäristöjä ja monipuolisia opetusmenetelmiä ja työtapoja. Monipuoliset oppimisympäristöt tarjoavat oppilaalle mielekkäitä ja monipuolisia tilanteita käyttää kieltä eri kommunikaatioympäristöissä. Erilaiset tilanteet kehittävät oppilaan kykyä toimia sekä itsenäisenä yksilönä että yhteisön jäsenenä ja antavat valmiuksia elinikäiseen oppimiseen. Erilaiset oppimisympäristöt tutustuttavat oppilasta myös suomalaiseen kulttuuriin ja edistävät hänen kotoutumistaan lähiympäristöön sekä laajemmin suomalaiseen yhteiskuntaan.
Perusopetukseen valmistava opetus niveltyy osaksi esiopetusta tai perusopetusta ja päiväkodissa tai koulussa vallitsevaa toimintakulttuuria, mutta myös vaikuttaa muun koulun tai päiväkodin toimintakulttuurin ja käytänteiden kehittämiseen. Oppilaat oppivat opetuksen aikana esiopetuksen tai perusopetuksen työtapoihin. Tavoitteena on, että oppilaat pystyvät vähitellen myös itse asettamaan itselleen oppimistavoitteita sekä oppimaan oppimisen taitoja. Niinpä työtapojen on hyvä olla monipuolisia, oppilasta aktivoivia ja eriyttäviä.
Kielitietoiset työtavat edellyttävät koko päiväkodin henkilöstön ja koko koulun opetushenkilöstön yhteistyötä ja yhteistä ymmärrystä kielen merkityksestä oppimisessa. Erilaisten tekstien lukemisen, ymmärtämisen, tulkitsemisen ja tuottamisen taidot ovat keskeisiä.