Miljömedvetenhet och hållbar konsumtion

En övergripande övergång till cirkulär ekonomi förutsätter att man tillägnar sig cirkulär ekonomi som idé i all stadens verksamhet – inte enbart i fråga om investeringar och upphandlingar, utan även i underhållet och användningen av de befintliga resurserna. De konsumtionsrelaterade miljökonsekvenserna dämpas genom att se till att produkterna förblir i användning och är kvar i kretsloppet så länge som möjligt genom underhåll, reparation, samanvändning och delning. Underhållet och reparationen av produkterna erbjuder även sysselsättningsmöjligheter för personer som befinner sig i en svag sysselsättningsposition samt praktik- och yrkesprovsmöjligheter för studerande.

Helsingfors vill enligt Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 underlätta stadsbornas egna möjligheter att göra miljövänliga val i sin vardag. Staden kan förutom att dela med sig av sina resurser för stadsbornas bruk även använda olika kanaler för att dela information om tjänster inom cirkulär ekonomi och delningsekonomi samt hållbara konsumtionsval.

This image has an empty alt attribute; its file name is nNm0CsnQnUDB51ccwhbD6gbMaKk2e1A4HnApsKtaVvRFdckdN7.jpg
Bild 4: Helsingfors vill enligt Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 underlätta stadsbornas egna möjligheter att göra miljövänliga val i sin vardag. Bild: Riku Pihlanto

Mål för den cirkulära ekonomin

2020–20252026–20302031–2035
Stadens personal har ökat sin kompetens inom cirkulär ekonomi och hållbara lösningar.   Invånarnas medvetenhet om tjänster inom cirkulär ekonomi och delningsekonomi har ökat.Staden prioriterar lösningar där produkter och material används och blir kvar i kretsloppet så länge som möjligt.   Invånare och besökare använder aktivt och i stor utsträckning de tjänster inom cirkulär ekonomi och delningsekonomi som står till buds i staden.Principerna för cirkulär ekonomi iakttas i all stadens verksamhet; resurserna används effektivt genom bland annat samanvändning och delning, och avfallsmängden har reducerats. Hållbar konsumtion är en del av invånarnas vardag.

Åtgärder

ÅtgärdAnsvarig aktörTidtabell
15. Utbildning inom cirkulär ekonomi och delningsekonomi ordnas för stadens anställda och beslutsfattare samt för turism- och evenemangsarrangörer i regionen. Det ges aktiv och mångsidig information om aktuella frågor som anknyter till cirkulär ekonomi.Tjänster och tillstånd/Miljötjänster, Kansliet, alla sektorer och affärsverk2020->
16. En gemensam verksamhetsmodell som syftar till omfattande återanvändning av lösöre skapas för stadsorganisationen. Verksamhetskonceptet implementeras genom aktiv kommunikation och personalutbildning.Tjänster och tillstånd/Miljötjänster, Stara, alla sektorer och affärsverk2022–2025
17. Matsvinnet minskas i fostrans- och utbildningssektorns, social-, hälsovårds- och räddningssektorns samt matserviceproducenternas verksamhet.
• Eleverna involveras i minskningen av matsvinnet
• Samarbetet mellan beställare och matserviceproducenter ökas i syfte att identifiera vilka faktorer som påverkar uppkomsten av matsvinn
• Kriterier som syftar till reducering av matsvinnet utvecklas inom upphandlingarna av matservice
• Matsvinnet följs upp regelbundet
• Försäljningen av överskottsmat främjas
Fostrans- och utbildningssektorn, social-, hälsovårds- och räddningssektorn, Servicecentralen2023->
18. Möjligheterna att skapa en verksamhetsmodell för att utnyttja matsvinnet från skolor och läroanstalter samt restauranger utreds.
• Eventuella samarbetspartner kartläggs
• Direktiv utarbetas för utnyttjandet av matsvinn
Stadin safka, fostrans- och utbildningssektorn, Servicecentralen2023–2025
19. Planeringsprinciper som syftar till smidigare invånaranvändning av lokalerna bereds i samarbete med sektorerna.
• Syftet med planeringsprinciperna är att beskriva vilka faktorer med anknytning till invånaranvändningen som ska beaktas i byggprojekt som gäller stadens nya fastigheter och fastigheter som ska grundrenoveras
• Principerna styr planeringen: hur många lokaler och lokaler av vilket slag som förses med utrustning och/eller placering som passar för invånaranvändning i byggnaden
• Principerna beskriver hur man i upphandlingarna ska beakta integrering av lokalbokningssystemet i byggnadsautomationen i nya objekt och objekt som ska renoveras
• Principerna beskriver hur integrering av passerkontrollen och låsningen i lokalbokningssystemet beaktas i upphandlingarna
• Sektorerna inkluderar principerna i sina planeringsdirektiv och behovsbeskrivningar
• Beredningen görs som en del av styrningen enligt hanteringsmodellen för lokalbokningshelheten
Byggnader och allmänna områden/Lokaler, Kultur- och fritidssektorn, alla sektorer2022–2025
20. Delning och samanvändning av varor och tjänster främjas.
• Staden informerar på ett mångsidigt sätt och i olika kanaler om bibliotekens verksamhet samt om andra åtgärder som anknyter till delning och samanvändning, till exempel om invånarnas möjligheter att använda stadens lokaler
• Biblioteken följer upp boklånens koldioxidavtryck
• Biblioteken lyfter fram litteratur med klimat- och miljötema med hjälp av till exempel konceptet ekohyllor, utställningar och evenemang
• Kansliet utvecklar ett bokningssystem för att stödja samanvändning av utrustningen för stadens evenemangsproduktion
Kultur- och fritidssektorn/Biblioteken, Palu/Ympa, Kansliet, Forum Virium Helsinki2022->
21. Helheten Cirkulär ekonomi på Huvudstadsregionens servicekarta upprätthålls och utvecklas, och invånare och turister informeras om det. En utvidgning av konceptet till de övriga kommunerna i huvudstadsregionen stöds.Tjänster och tillstånd/Miljötjänster och Kansliet2022->
22. Konceptet för det evenemang gällande cirkulär ekonomi som ordnades 2022 vidareutvecklas, och olika tillställningar på temat cirkulär ekonomi ordnas för stadens invånare.Tjänster och tillstånd/Miljötjänster, alla sektorer och affärsverk2023->
23. Ett program inom cirkulär ekonomi genomförs för turism och evenemang (framför allt hotell och restauranger). Programmet innehåller följande sju helheter, som kompletteras beroende på situationen:
• Införandet av tjänsten Valitse vastuullisemmin (Välj mer ansvarsfullt) i företag främjas
• Införandet av utomstående certifiering främjas genom att företagen stöds med utbildningar, verkstäder och eventuella ekonomiska understöd (projektfinansieringar eller andra utomstående aktörer)
• Införandet av programmet Sustainable Travel Finland i företag främjas
• En utredning görs för att klarlägga läget i fråga om cirkulär ekonomi i hotellen, inklusive sortering av avfall (även kompostering), minskning av engångsplast, minskning av matsvinnet
• Ett evenemang som anknyter till cirkulär ekonomi genomförs minst en gång per år för företag inom turism- och evenemangsbranschen
• Information om god praxis tillhandahålls med hjälp av olika informationskanaler
• Samarbetet ökas både inom staden och med aktörer utanför staden (bland annat läroanstalter, organisationer)
Kansliet2023->