Upphandlingar

Helsingfors stad gör årligen upphandlingar för cirka fyra miljarder euro. Upphandlingsvolymen är betydande. Vilka slags upphandlingar vi gör har därför betydelse också ur miljöperspektiv. Om vi iakttar principerna för cirkulär ekonomi i våra upphandlingar kan vi minska den materialförbrukning och de utsläpp som tillverkningen av produkterna orsakar samt mängden avfall som uppkommer.

Stadens upphandlingar styrs av den upphandlingsstrategi som godkändes 2020, där ett av huvudtemana är effektivitet och ansvarsfullhet. I upphandlingsstrategin konstateras att Helsingfors stöder uppkomsten av en ansvarsfull hemmamarknad genom att agera som en vägvisare i utvecklingen och införandet av energi- och materialeffektiva nya lösningar, som främjar cirkulär ekonomi och bevarandet av naturens mångfald. En mätare som har angetts för uppnåendet av ansvarsfullhetsmålen är andelen projekt som främjar genomförandet av färdplanen för cirkulär ekonomi och delningsekonomi.

Kiertotalouden hankinnat. Noudattamalla hankinnoissamme kiertotalouden periaatteita voimme vähentää tuotteiden valmistuksesta aiheutuvaa materiaalien kulutusta ja päästöjä sekä syntyvän jätteen määrää. Kuva: Riku Pihlanto
Bild 3. Om vi iakttar principerna för cirkulär ekonomi i våra upphandlingar kan vi minska den materialförbrukning och de utsläpp som tillverkningen av produkterna orsakar samt mängden avfall som uppkommer. Bild: Riku Pihlanto

Mål för den cirkulära ekonomin

2020–20252025–20302030–2035
Stadens förståelse för och kompetens inom upphandlingar som är förenliga med cirkulär ekonomi har ökat.Principerna för cirkulär ekonomi främjas i alla upphandlingar som staden gör, där det finns möjlighet att påverka dessa omständigheter.Stadens upphandlingar bygger på koldioxidneutral cirkulär ekonomi, vilket innebär sparsam användning av jungfruliga naturtillgångar och förebyggande av uppkomsten av avfall.

Åtgärder

ÅtgärdAnsvarig aktörTidtabell
11. Kriterier som främjar produkternas (till exempel möbler, maskiner, fordon, IKT-utrustning) hållbarhet läggs till i stadens upphandlingar. Kriterierna kan gälla bland annat livscykeln, materialens underhållbarhet, garantitiden, reparerbarheten och återvinningsbarheten. Kriterierna kan bestå av minimikrav eller jämförelsegrunder.Kansliet/Upphandling och konkurrensutsättning , alla sektorer och affärsverk2020–2025
12. En utredning görs för att klarlägga i fråga om vilka produktgrupper serviceupphandling är ett bättre alternativ än produktupphandling med tanke på livscykelkonsekvenserna. En övergång till serviceupphandlingar görs i fråga om dessa produktgrupper.Tjänster och tillstånd/Miljötjänster, alla sektorer och affärsverk2020–2025
13. Staden deltar aktivt i forsknings- och utvecklingsarbetet gällande kritiska råvaror och deltar i projekt och försök som behandlar ämnet. En utredning görs av vilka centrala upphandlingsgrupper i staden som är förknippade med kritiska råvaror. För dessa grupper görs pilotförsök med och införs upphandlingskriterier som främjar bland annat återvinning och ersättande av kritiska råvaror samt förverkligande av social ansvarsfullhet.Tjänster och tillstånd/Miljötjänster, alla sektorer och affärsverk2023 ->
14. Livscykelkonsekvenserna av alternativa material för utemöbler utreds. Utredningen används som underlag för att skapa upphandlingskriterier för pilotförsök med användningen av materialen. Alternativa material granskas i planerings- och marknadskartläggningsfasen av upphandlingarna.Markanvändning och stadsstruktur, Byggnader och allmänna områden/Allmänna områden, Tjänster och tillstånd/Miljötjänster2020–2025