Digipulmiin saa tukea etänäkin
Julkaistu 3.6.2021
Teksti: Katja Alaja
Kuva: Kimmo Brandt
Tuhannet kaupunkilaiset tarvitsevat vuosittain digitukea. Uusinta uutta on etänä tapahtuva maksuton neuvonta.
TYÖHUONE on tulvillaan tietokoneita, matkapuhelimia ja muuta elektroniikkaa. Ne ovat hyödyksi Juha Kajovallan työssä, joka sisältää helsinkiläisten auttamista digiasioissa.
”Jollakin voi olla ongelma matkapuhelimen sovelluksen kanssa, ja toinen ei saa tablettia tai digitelkkaria toimimaan. Voi myös olla haasteita kuvien siirtämisessä tietokoneelta toiselle”, summaa Kajovalta.
Kajovalta toimii projektisuunnittelijana ja hänen kollegansa Raino Mäkinen projektityöntekijänä Helsingin kaupungin kaupunginkansliassa. He paitsi neuvovat itse, myös muun muassa välittävät kaupunkilaisten digitukipyyntöjä eteenpäin.
”Kun neuvoja opastaa digiasioissa etänä, hän ja asukas juttelevat puhelimessa tai jonkin videopalaveriohjelman välityksellä”, Mäkinen kuvailee.
Useimmiten pulmat ratkeavat yhdellä tai muutamalla kerralla. Joissakin tapauksissa tarvitaan myös lähidigitukea, ja silloin neuvoja ohjaa asiakasta hakemaan sitä.
DIGITUKEA koordinoiva erityissuunnittelija Ari Tammi kaupunginkansliasta kertoo, että kaupungilla on 30—40 neuvojaa eri puolilla kaupunkia. Lisäksi on järjestöjen, kuten senioreiden yhdistyksen Enterin, vapaaehtoisia.
”Korona-aikaan digitukea on saanut pääasiassa etänä suomeksi ja ruotsiksi, mutta jopa arabiaksi. Maksutonta neuvontaa on annettu aamuisin, päivisin ja iltaisin”, kertoo Tammi.
Kaupungin palveluasioissa neuvoo puolestaan Helsinki-info. Sitä luotsaava neuvontapäällikkö Anne Nissinen kaupunginkansliasta selventää työnjakoa.
”Jos oma asia ei ole tekninen, vaan se liittyy kaupungin sähköisten palvelujen käyttöön, vaikkapa ilmoittautumiseen työväen-opiston kurssille, apua saa Helsinki-infosta.”
ETÄDIGITUKI perustettiin pian koronatilanteen alettua, jotta iäkkäät, maahanmuuttajat, nuoret ja kaikki muutkin saavat edelleen apua.
Digitukea koordinoivan Tammen mukaan kokemukset etädigituesta ovat olleet niin hyviä, että palvelu pyritään vakiinnuttamaan.
”Ihmisillä on erilaisia tarpeita, ja haluam-me palvella yhdenvertaisesti. Etädigituen tarve on tullut jäädäkseen. Kokeilemme myös kotiin vietävää digitukea Helsinki Mission kanssa tänä vuonna. Ja kun koronatilanne loppuu, kasvokkaista lähidigitukea saa yli 150 kaupungin toimipisteestä.”
Juha Kajovalta ja muut digitukea antavat neuvojat pitävät huolta digiosaamisestaan jakamalla tietoa keskinäisissä tapaamisissa ja opettelemalla itse. Kajovallalla onkin vaikka millaisia laitteita kotonaan.
Näin saat etädigitukea
Jos sinulla on yksinkertainen digiasia, kuten ilmoittautuminen liikuntakurssille, ota yhteys Helsinki-infoon. Soita numeroon 09 3101 1111 tai kysy chatissa (neuvonta.hel.fi) ma–to klo 9–16 ja pe klo 10–15. Palvelupisteiden aukiolosta saat tietoa samasta numerosta ja sivulta hel.fi/helsinki-info.
Jos sinulla on teknisempi pulma, kuten haaste älypuhelimen tai videoyhteysohjelman käytössä tai tietokoneen sovelluksiin liittyvä ongelma, mene osoitteeseen digituki.hel.fi ja tee etädigitukipyyntö. Neuvoja palaa sinulle kahden päivän sisällä ja voitte sopia maksuttoman neuvonta-ajan. Helsinki-info voi myös täyttää digitukipyynnön puolestasi.
Jos haluat lähidigitukea, kysy Helsinki-infosta tai tarkista osoitteesta digituki.hel.fi
Digituen verkkosivuilla on runsaasti materiaalia digitaitojen itsenäiseen opiskeluun.
Teksti: Katja Alaja
Kuva: Kimmo Brandt