Senioreille tietoa ja tukea
Julkaistu 25.11.2021
Teksti: Tiina Kotka
Kuva: Kimmo Brandt
Mistä saa apua siivoamiseen ja kaupassakäyntiin? Kuka pääsee palveluasuntoon? Vastauksia iäkkäiden kysymyksiin saa Seniori-infosta.
SENIORI-INFO auttaa iäkkäitä löytämään palveluja, harrastuksia ja mielekkyyttä elämään. Helsingin kaupungin ylläpitämään neuvontapalveluun voivat olla yhteydessä myös ikääntyneiden läheiset.
Seniori-infon neuvontapäällikkö Minna Nummi kannustaa kysymään asioista rohkeasti.
”Meihin saa olla yhteydessä ihan missä vain oman elämän asiassa, koskee se sitten jaksamista, taloutta, terveyttä tai asumista. Autamme tarvittaessa löytämään juttukavereita ja tekemistä. Palvelua saa kiireettä ja kunnioittavasti”, Nummi kertoo.
Seniori-infoon voi joko soittaa, lähettää sähköpostia, ottaa yhteyttä nettisivujen chatissa tai mennä paikan päälle Sörnäisiin. Työntekijät päivystävät myös rajatusti Kalasataman sekä Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksissa, samoin tapahtumissa. Palvelu on maksutonta.
VÄLILLÄ neuvontaan ottavat yhteyttä iäkkäistä huolestuneet naapurit tai tuttavat. Tätä varten on luotu huoli-ilmoitus, jonka voi täyttää kuka tahansa nimettömästikin netissä hel.fi/seniorit-sivulta löytyvin ohjein tai tarvittaessa Seniori-infon työntekijöiden avulla. Ilmoituksia tehdään vuosittain yli tuhat.
Palveluneuvoja Nina Arekari sanoo, että huoli-ilmoitusta voisi kutsua myös välittämisen viestiksi.
”Iäkkään kanssa tekemisissä olevat huolestuvat usein, jos ikääntynyt ei muista ottaa lääkkeitä, syödä tai pitää huolta omasta ja asuntonsa hygieniasta. Hän saattaa myös ostaa kaupasta samat tuotteet monta kertaa päivässä tai unohtaa pankkikorttinsa tunnusluvun. Huoli-ilmoituksen avulla voi varmistaa ikääntyvän saavan tarvitsemaansa apua.”
Arekari painottaa sitä, että ikääntyneet ja omaiset voivat ottaa yhteyttä silloinkin, kun eivät hahmota, millaista apua tarvitaan.
”Jos vaikka seniori kertoo, että hänen elämänsä tuntuu kurjistuneen, voimme miettiä tilannetta ja syitä yhdessä. Ratkaisuja löytyy kyllä.”
SENIORI-INFOON tulee vuosittain yli 30 000 yhteydenottoa, joista suurin osa iäkkäiltä itseltään. Jotta kaikille löytyisi sopivaa apua, tekee neuvonta yhteistyötä monien toimijoiden kanssa niin Helsingin kaupunkiorganisaation sisällä kuin sen ulkopuolella. Siten esimerkiksi kielivalikoimaa saadaan laajennettua suomesta ja ruotsista harvinaisiin kieliin saakka.
”Teemme iäkkäiden neuvonta- ja ohjaustyötä lakisääteistä velvoitettamme laajemmin. Ohjaamme muun muassa etsivällä vanhustyöllä yksinäisiä senioreita palvelujen ja muiden ihmisten luo. Otimme etsivän vanhustyön järjestötoimijoiden kanssa käyttöön yhteisensähköisen työskentelyalustan ja toimintatapoja, joilla varmistamme, että ikääntyneille on aina apua tarjolla. Tämä on tuonut joukollemme kiitosta asiakkailta, mutta myös voiton Talentian Hyvä käytäntö -kilpailussa”, kertoo neuvontapäällikkö Minna Nummi.
Seniori-info
Seniori-info palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 09 3104 4556, osoitteessa Käenkuja 1 B (ajanvarauksella tai ilman) ja chatissa Seniori-infon nettisivuilla hel.fi/seniorit. Chatissa voi kysyä neuvoa nimettömästi tai tunnistautumalla Suomi.fi-palvelussa. Sähköpostiosoite on seniori.info@hel.fi.
Seniori-info päivystää Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa (Työpajankatu 14 A) tiistaisin kello 8–11 ja Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksessa (Kahvikuja 3) keskiviikkoisin kello 8–11.
Teksti: Tiina Kotka
Kuva: Kimmo Brandt