Tämä raportti sisältää konseptikuvauksen Helsingin vierailijakokemuksen johtamisen toimintamallista. Johtamismallin eri osat, kuten vierailijakokemuksen strateginen kehittämissuunnitelma, mittausmalli, kehittämisprosessi, hallintomalli ja sidosryhmäyhteistyömalli esitellään tässä raportissa. Raportti myös tarjoaa yleiskuvan kaupungin vierailijakokemukseen vaikuttavista tekijöistä ja niiden merkityksestä matkailulle, sekä esittää mallin eri toimijoiden sitouttamiseksi ja motivoimiseksi vierailijakokemuksen kehittämisen taakse.
Helsingin vierailijakokemuksen johtamismalli 2023 (pdf)
Helsingin vetovoiman kehittäminen matkailu- ja vierailukohteena on tärkeää kaupungin taloudelliselle kehitykselle. Tätä edistämään on laadittu Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma 2022–2026, jossa yhtenä toimenpiteenä on Helsingin destinaatiotasoisen vierailijakokemuksen johtamisen toimintamallin kehittäminen. Johtamisen toimintamallilla halutaan luoda pohja sille, miten kaupunki voi pureutua vierailijakokemusta parantaviin toimenpiteisiin toimialat ylittävästi ja yhdessä yksityisen sektorin kanssa.