Stadilla duunissa: Mikä on parasta työssäsi, kirjastovirkailija ja lukuvalmentaja Laura Aaltonen?

Julkaistu 25.11.2021

Olen tehnyt elämässäni kaikenlaisia töitä. Olen ollut nuorena tyttönä sirkuksen lippukassalla ja opettanut tanssia. Ennen kirjastoa työskentelin äänentoistofirmassa, mutta se meni konkurssiin. Silloin juolahti mieleeni, että olen aina halunnut tehdä töitä kirjastossa. Osallistuin oppisopimuskoulutukseen ja olin ensin Vantaan puolella ja sitten tulin tänne Puksuun (Pukinmäen kirjasto).

Lukuvalmentajan työstä innostuin, kun kollega mainitsi asiasta. Osallistuin koulutukseen ja sillä tiellä olen nyt.

Lukuvalmentaja-palvelua kannattaa kokeilla, koska sen avulla saa varmasti ihan uudenlaisia lukuvinkkejä ja näkökulmia lukemiseen. Lukuvalmentajat ottavat asiakkaan toiveet huomioon, todella paneutuvat työhön ja etsivät juuri kyseiselle asiakkaalle sopivia kirjoja. Varsinkin silloin, jos kärsii lukujumista, suosittelen ottamaan yhteyttä lukuvalmentajaan.

Parasta työssäni on se, että saan työskennellä kirjojen ja elokuvien parissa — ja jakaa kirjallisuuden ilosanomaa.

Toimiminen lukuvalmentajana antaa minulle tosi paljon. Olen todella iloinen, että voin jakaa ammattitaitoani ja samalla myös lukuharrastustani. Vaikka olen jo yli 50-vuotias, niin minulla ei ole koskaan mennyt sellainen kirjojen ahmimisikä kokonaan ohi! Joskus lapsillahan on sellainen vaihe, että he lukevat ihan hirveästi, mutta se menee ohi.

Erityisen hienoa on se, että saa ”myytyä” jonkin kirjan sellaiselle ihmiselle, jolla on niin sanottu lukujumi, ja hän tulee myöhemmin kertomaan, miten paljon tykkäsi kirjasta. Silloin tietää onnistuneensa duunissaan. Lukuvalmentajan työ on vain yksi osa monipuolista työnkuvaani, mutta sitäkin mielenkiintoisempi.

Työkaverini ovat ihan rautaa. He ovat kivoja ja avuliaita. Jos en vaikka meinaa löytää riittävästi kirjoja lukuvalmennettavalle, niin kun laitan meidän ryhmään viestiä, sieltä pesee takaisin vinkkejä saman tien.

Olen ylpeä siitä, että Suomessa on edelleen toimiva ja laaja kirjastoverkosto. Siitä kannattaa todella pitää kiinni. Kannattaa hyödyntää kirjastoja, ja siten pitää kirjastolaitosta yllä.

3 x kepeää ja kivaa luettavaa pimeään aikaan

1. Terry Pratchett ja Neil Gaiman: Hyviä enteitä

2. Philippe Sendker: Sydämenlyönneissä ikuisuus

3. Joonas Konstig: Vuosi herrasmiehenä: vihreätukkainen punkkari opetteli miehisiä hyveitä

Lukuvalmennusta aikuisille

Lukuvalmennukseen osallistuvaa pyydetään ensin kertomaan kyselylomakkeella lukutottumuksistaan. Vaihtoehtoisesti hän voi olla lukuvalmentajaan yhteydessä sähköpostitse: lukuvalmentaja@hel.fi. Valmentaja ottaa yhteyttä ja kartoittaa tarvittaessa vielä tarkemmin toiveita. Sitten hän lähettää listan suosittelemistaan kirjoista kuvailujen kera. Palvelu on ilmainen. Lisätietoa: helmet.fi/lukuvalmentaja

Lapsille Junior-valmennusta

Lasten- ja nuortenkirjallisuudesta kiinnostuneille on oma Lukuvalmentaja Junior-palvelunsa. Myös se on ilmainen. Valmennusta saa kahdella tavalla. Valmentaja voi tehdä toiveiden pohjalta kirjalistan ja lähettää sen sähköpostitse. Kirjakassi-palvelussa valmentaja kokoaa toiveita kuultuaan kirjakassin, jonka voi lainata kirjastosta. Lisätietoa: helmet.fi/lukuvalmentajajunior

Lukuintoa kasvattamassa

Helsingin kaupunki houkuttelee lapsia lukemaan kaksikielisellä Lukuinto – Läsiver -hankkeella. Lukemisen kulttuuria tuodaan esille varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja alkuopetuksessa.

Hankkeen koordinaattori, pedagoginen asiantuntija Antti Aaltonen kertoo, että on ollut jo pitkään harmissaan aikuisten lukuharrastuksen vähenemisestä ja sen heijastumisesta lapsiin.

”Tämänkin vuoksi päiväkodeilla ja kouluilla on iso rooli lukutaidon ja kielellisten taitojen vahvistamisessa. Ne kuuluvatkin keskeisimpiin varhaiskasvatuksen ja opetussuunnitelman tavoitteisiin”, Aaltonen kertoo.

Lukuinto-hankkeessa pedagogiikkaa ja oppimisympäristöä kehitetään lukemiseen innostavammaksi yhdessä päiväkotien ja koulujen kanssa. Tänä syksynä mukana on noin 35 päiväkotia tai koulua, ja yhtä paljon osallistui keväällä.

Hankkeen tiimoilta on otettu käyttöön Lukulumo-sovellus ja projektisuunnittelijat ovat vahvistaneet henkilöstön osaamista. Aaltonen kertoo toiminnasta konkreettisen esimerkin.

”Olemme perustaneet iltasatukirjahyllyjä päiväkoteihin ja kouluihin. Kun huoltaja hakee lapsen päiväkodista tai koulusta, hän voi napata satukirjan mukaansa iltasaduksi ja palauttaa kirjan seuraavana päivänä. Hyllyt ovat olleet tosi suosittuja”.

Lukemista edistetään monilla erilaisilla teoilla. Helsinkiläisissä yläkouluissa aloittaa esimerkiksi ensi vuonna kymmenen lukutaidon opettajaa. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamalla toiminnalla tuetaan erityisesti lukutaidoltaan heikoimpia oppilaita.