Stadilla duunissa: Mikä on parasta työssäsi, pyöräliikenteen koordinaattori Oskari Kaupinmäki?
Julkaistu 25.3.2021
Teksti: Tiina Kotka, kuva: Martti Tulenheimo
Parasta työssäni on se, että saan toteuttaa intohimoani edistää pyöräliikennettä ja samalla luoda kulkumuodoiltaan monipuolista kaupunkia. Olen valmistunut alalle korkeakoulusta ja tehnyt liikennesuunnitteluun liittyviä töitä vuosikymmenen ajan yksityisellä ja julkisella sektorilla, muun muassa simuloinut autoliikennettä, kehittänyt liikenneturvallisuutta sekä koonnut Tampereen ja Tuusulan pyöräliikenteen edistämisen suunnitelmat.
Työviikot vaihtelevat. Toistuvaa on esimerkiksi projektien johtaminen ja koordinointi, sidosryhmäyhteistyö ja palautteisiin vastaaminen eri kanavissa. Välillä koulutan, esitelmöin ja osallistun päätösvalmisteluun. Kansainvälinen yhteistyö on tärkeää, koska Helsingillä ei ole kotimaassa samankokoista verrokkikaupunkia. Teemme yhteistyötä erityisesti Kööpenhaminan, mutta myös esimerkiksi Tukholman, Oslon ja Amsterdamin kanssa.
Olen ylpeä siitä, että olemme pyöräilyasioiden edelläkävijöitä Suomessa ja hyviä maailman mitassakin. Pyöräliikenne huomioidaan kaikilla kaupunki- ja liikennesuunnittelun tasoilla esimerkiksi suurissa katu-uudistuksissa. Kantakaupungissa rakennetaan ja kunnostetaan lähivuosina noin 100 kilometriä väyliä, ja viime vuonna jo helpotettiin alueen yksisuuntaisilla kaduilla pyöräilyä. Baanalla ylittyi viime vuonna miljoonan pyöräilijän raja, ja Kulosaaren puistotielle avattiin ensimmäinen pyöräkatu. Noin 80 prosentilla helsinkiläisistä on fillari.
Yllättäviä tilanteita tulee lähes päivittäin. Esimerkiksi mediat saattavat pyytää haastattelua nopealla varoitusajalla. Yllättävistä tilanteista haastavimpia, mutta onneksi harvinaisimpia, ovat kuolemaan johtaneiden pyöräilyonnettomuuksien selvittelyyn osallistuminen kaupungin edustajana.
Työkaverini ovat loistotyyppejä: motivoituneita, asiantuntevia ja kehitysmyönteisiä. Saimme loppuvuodesta kaupunginhallitukselta hyväksynnän Helsingin pyöräliikenteen uudelle kehittämisohjelmalle, joka on kunnianhimoinen. Olemme osallistuneet valtakunnallisiin linjauksiinkin.
Tässä työssä pärjätäkseen täytyy olla määrätietoinen, kärsivällinen ja hahmottaa suuria kokonaisuuksia. Kieli- ja esiintymistaitoakin tarvitaan. Itselleni lapsuus- ja nuoruusvuodet Kanadassa ovat antaneet siihen hyvää pohjaa.
Terveiseni helsinkiläisille: Käyttäessäsi fillaria perusarjessa esimerkiksi työ- ja kauppareissuilla edistät terveyttä ja säästät ilmastoa. Hyötyä kertyy huomaamatta.
3 faktaa pyöräilystä
1. 0,5 h pyöräilyä päivässä täyttää viikkoliikuntasuosituksen.
2. Pyöräily on nopein kulkumuoto kantakaupungissa alle 5 km:n matkoilla.
3. Liityntäpysäköinti on ilmaista: fillaroi asemalle ja jatka julkisella.
Kaupunkipyöriä lähes koko Helsinkiin
Helsinkiin saadaan juhannukseen mennessä 105 uutta kaupunkipyöräasemaa. Asennustyöt alkavat toukokuussa, ja asemia avataan sitä mukaa kuin niitä valmistuu. Käyttöön tulee portaittain myös 1 050 uutta kaupunkipyörää heinäkuun alkuun mennessä. Kaupunkipyöräpalvelu laajenee kattamaan koko Helsingin lukuun ottamatta Kehä III:n ulkopuolelle jääviä alueita Östersundomissa ja Ala-Tikkurilassa.
Kaupunkipyöräpalvelu käynnistyy 1.4. Rekisteröityminen avataan maaliskuun lopulla osoitteessa kaupunkipyorat.hsl.fi, josta saa myös lisätietoa aiheesta. Helsingissä kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL.
Pyöräilyä kehitetään
Helsingistä halutaan kaikenikäisille sopiva ympärivuotinen pyöräilykaupunki, jossa on pyöräilyä vähintään viidennes kaikista kulkutavoista vuoteen 2025 mennessä. Tähän pyritään pyöräliikenteen kehittämisohjelmalla 2020−2025.
Kaupungin tavoitteena on pyöräliikenteen suorat ja sujuvat reitit, joiden risteysjärjestelyt sekä jalankulun ja pyöräliikenteen erottelut ovat selkeitä. Pyöräväylien ja -pysäköinnin ylläpidon tulee olla laadukasta ja vastata kysyntään ympärivuotisesti, kuten pyöräpalveluidenkin. Työmaajärjestelyissä edellytetään pyöräliikenteen huomioimista. Tärkeänä pidetään myös pyöräilykasvatusta sekä myönteisen kuvan vahvistamista pyöräilystä.
Pyöräliikenteen kehittämisellä edistetään Helsingin tavoitteita olla maailman toimivin kaupunki sekä pyrkimystä hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä.
Löydä paras pyöräreitti
Itselleen sopivimman pyöräreitin voi etsiä Helsingin seudun liikenteen HSL:n Reittioppaasta (hsl.reittiopas.fi) valitsemalla pyörän kulkumuodoksi. Fillarin voi myös jättää liityntäpysäköintiin ja jatkaa matkaa junalla, bussilla, metrolla tai ratikalla. Pyörän pysäköinti on maksutonta ja aikarajatonta. Lisätietoa: hsl.fi/matkustaminen/pyoraily
Teksti: Tiina Kotka, kuva: Martti Tulenheimo