Hetki Helsingissä: Hämeentie on viittä vaille valmis
Julkaistu 25.3.2021
Teksti: Tiina Kotka, kuva: Helsingin kaupunkiympäristön toimiala / Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Helsingin suurimpiin kuuluva katuremontti Hämeentiellä on lähes valmis.
Kurvista Hakaniemeen
Hämeentie muutettiin Kurvin ja Hakaniemen torin väliltä jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi. Autoilijat ohjattiin pääasiassa Sörnäisten rantatielle. Näin haluttiin parantaa jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta ja sujuvuutta sekä lisätä kestävää liikkumista.
Muutoksia pysäköintiin
Hämeentieltä poistui noin 20 pysäköintipaikkaa, mutta Haapaniemenkadulle tulee uusia asiointipysäköintipaikkoja. Taksi- ja jakeluliikenteelle tuli lastauspaikkoja molemmille puolille katua.
Viittä vaille valmis
Vuonna 2019 alkanut remontti valmistui viime vuoden lopulla muutamia asvaltointeja ja kiveyksiä lukuun ottamatta. Uudistuksen tilaaja on Helsingin kaupunkiympäristön toimiala ja urakoitsija Destia Oy.
Autoilua rajoitettiin
Yksityisautojen, moottoripyörien ja mopojen läpiajo Hämeentiellä Kurvin ja Hakaniemen torin välillä kiellettiin. Kielto ei koske hälytysajoneuvoja, takseja ja busseja. Moottoriajoneuvoilta poistui poikittaisia reittejä. Pihoihin ajo sekä huolto- ja jakeluliikenne on sallittu rajoitetusti.
Ilmanlaatu parani
Asumismukavuus parani Hämeentien varrella, sillä liikenteen väheneminen noin 7 500 autolla vuorokaudessa vähensi melua ja paransi ilmanlaatua.
Uutta maan alla ja yllä
Tien alla olevaa kunnallistekniikkaa uusittiin – vanhin vesiputki oli vuodelta 1889. Putki- ja kaapelityöt ulottuivat osaan risteävistä kaduista. Raitiotiekiskoja vaihdettiin. Uutta pyörätietä rakennettiin 4 kilometriä, yksi kaista molempiin suuntiin. Sörnäisten metroasemaa kunnostettiin.
Kunnallistekniikkaa uusittiin:
2 km vesijohtoa, 4 km viemäreitä, 6 km raitiotiekiskoja ja yli 50 km kaapelisuojaputkia.
Raitiomatka nopeutui
Raitiovaunut palasivat Hämeentielle joulukuussa nopeutunein aikatauluin. Torin suuntaan oleva Käenkujan pysäkki poistettiin ja vastaava pysäkki Sörnäisten metroaseman luota siirrettiin Helsinginkadun risteyksen toiselle puolelle.
Laajaa osallistamista
Asukkaat vaikuttivat uudistukseen monin tavoin, muun muassa Hämeentie-raadissa yrittäjien, eri kulkumuotoja käyttävien ja liikuntaesteisten kanssa. Raati esimerkiksi vaikutti rakennusaikaisiin kulkureitteihin. Viestintä urakasta oli mittavaa.
Näkövammaiset palkitsivat
Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry palkitsi Destian ja Helsingin kaupunkiympäristön toimialan näkövammaisten osallisuutta merkittävästi edistäneestä toiminnasta Hämeentien uudistuksessa. Käytössä oli uusia saavutettavuuden, osallistamisen ja esteettömyyden toimintamalleja.
Lähteet: Helsingin kaupunkiympäristön toimiala ja hel.fi
Teksti: Tiina Kotka, kuva: Helsingin kaupunkiympäristön toimiala / Rakennuttajatoimisto HTJ Oy